Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Steril av Klamydia

Jokka1990

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, man kan bli steril om man går lenge nok med smitten.

Nøyaktig hvor lenge husker jeg ikke, men er du redd for å ha blitt smittet må du gå rett å sjekke..

Det finnes forøvrig to måter å sjekke dette på. Den ene er ved en urinprøve. Det er vanlig ved partnerbytte foreksempel. Men tror at du kanskje er smittet er det ettersom jeg har forstått vanlig å benytte en q-tips lignende sak. Den skal rett opp i urinrøret. Vet ikke hvor dypt, for jeg har aldri prøvd. Nesten nettopp ferdig med helsesøster undervisning..

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Read this

Sier det vel ganske klart. Dette er noe jeg også har vært veldig redd for før (ikke det at jeg har vært smitta, men hvis liksom), men som det står der så funker det fedt som oftest med kunstig befruktning :)

Edit:

Og forresten steffenz, det er bull det du sier om testing. Begge teste-måtene er like effektive, fordi det gjør egentlig akkurat det samme; ved å stikke en q-tips opp urinrøret får du de bakteriene du trenger, mens ved urinprøve finner du tak i akkurat de samme bakteriene, bare på et labratorium. Så hvis det er ei sur dame som vil stikke noe opp i dere, så si "nei, jeg vil ta urinprøve takk". :)

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar

Å, takk skal du ha for den informasjonen.. Forstod den sånn på helsesøster at det var slik en måtte gjøre.

Vi lærte det nemlig først i timen (ifølge boka) at det var slik inn i urinrøret før læreren vår avkreftet det hele. Så kom helsesøster og sa det var slik enda. Da er det jo ikke fult så skremmende å gå å sjekke seg :p

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at over lenger tid med Klamydia kan man bli steril. Noen som vet hva lenger tid vil si? Er et halvt år mye?

8588279[/snapback]

Dette hører vel hjemme under helse-kategorien? Uansett er det svært sjelden å bli "steril" av klamydia-infeksjoner. Jenter som går med infeksjonen kan få nedsatt evne til å få barn, men det er helt individuelt i hvilken grad og hvor lang tid det tar. Er du uheldig, kan det skje i løpet av uker, for andre kan det ikke ha betydning i år og tiår. Gutter blir enda sjeldnere "sterile", og hvis så skulle skje, kommer dette så å si alltid etter en merkbar infeksjon der man får smerter og hevelse i pungen :cry: .

Grunnen til at jeg setter "steril" i gåseøyne, er at evnen til å få barn er en glidende overgang - man er ikke helt steril (uten mulighet til å få barn) før eggstokker eller testikler er fjernet eller helt funksjonsløse, og dette skjer så å si aldri som følge av en clamydiainfeksjon.

Selv om det ikke er så farlig som propagandaen vil ha det til: Ta en test ved mistanke! :)

Lenke til kommentar

Så det er altså bare en taktikk fra helsevesenet sin side? Å si at det er en meget farlig sykdom? Jeg forstår jo selvfølgelig at det ikke er bra å ha problemer med junior, men det er altså aldri så lite oppskrytt?

Edit: Ikke meget farlig da, men iallefall som kan medføre sterilitet.. Men uansett vil jeg nok foretrekke bruk av kondom en stund i et forhold.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Så det er altså bare en taktikk fra helsevesenet sin side? Å si at det er en meget farlig sykdom? Jeg forstår jo selvfølgelig at det ikke er bra å ha problemer med junior, men det er altså aldri så lite oppskrytt?

Edit: Ikke meget farlig da, men iallefall som kan medføre sterilitet.. Men uansett vil jeg nok foretrekke bruk av kondom en stund i et forhold.

8590902[/snapback]

Det er en farlig smitte, fordi du kan risikere å bli barnløs av ja. Så det er grunn til at de advarer, fordi sånne sykdommer skal ikke være i vårt samfunn anno 2007! :) Tenk hvor lett det er å bli smittet, og hvis du ikke sjekker deg selv kan du faktisk få problemer med å få barn senere, noe få foretrekker å ha.

Det var sikkert bare en gammel, sur helsesøster som ville skremme dere ja, men bruken av kondom kan aldri, aldri bli undervurdert! Så foretrekk kondom helt til du er i et forhold over tid med en/ei du stoler på ;)

Klamydia er ikke oppskrytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...