QBab Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Jeg har klart og jobbe meg opp en del dager fravær dette skoleåret. Men så er jeg jo så heldig å ha en kronisksykdom. Og da skal man jo kunne få trekt i fra en del dager fråvær. Det jeg lurer på er: Er det 14 eller 20 dager fravær man kan få trekt? -.Kronisksyk QBab.- Endret 11. mai 2007 av QBab Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Så vidt jeg vet så får du ikke trukket fra noe fravær, men du kan legge legeerklæring sammen ved vitnemålet. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Man får ikke trukket fra fravær uansett grunn, men man kan som nevnt legge ved legeerklæring til vitnemålet for å forklare fraværet. Edit: Iallfall det jeg fikk opplyst på skolen i sin tid Endret 11. mai 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
QBab Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg fikk trekt fra, ikke bare en notis med legeærklering. Men jeg fikk faktisk trekt fra, borte vekk, nullet ut fravær i fjor. Jjeg har lest et sted at du kan få gjort det ved kronisksykdom. Men hvor mye husker jeg ikke. Det var iallefall enten 14 eller 20 dager. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg er tror det var 14, men det er mulig det var politisk frævar og ikke sykdom. Det krever en legeerklæring og en søknad til skolen for å få strøket det. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 på ungdoms skolen så fikk jeg fjernet fravære som var grunnet kronisk skade. På videregående derimot fikk jeg ikke det, men sammen med vitnemålet mitt hos skolen, pluss vitnemålet jeg har selv, så har jeg med legeærklæring for fraværet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Så vidt jeg vet så får du ikke trukket fra noe fravær, men du kan legge legeerklæring sammen ved vitnemålet. 8588824[/snapback] Noen skoler gjør det,andre ikke. Min skole strøk alt fravær knyttet til elevaktiviter på meg. Ble vel kanskje 400-500 timer på 3 år. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg fikk iallefall slettet 2 uker av fraværet mitt. Lenke til kommentar
hoot Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Aktivitet i elevråd etc. blir slettet. Før ble også kronisk sykdom, kjøretimer også slettet. Det er det slutt på nå. Det er ikke noe som heter gyldig fravær lenger. Det man må gjøre er å ta vare på lege attester, bevis på sykehus opphold etc. og vise det fram om man skal legge fram vitnemål senere. Er i så fall arbeidsgiver som vil se på vitnemål. Ikke sikkert det hjelper så mye med legeerklæring da. Et tegn på at du kommer til å ha mye fravær fra jobben. Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Så vidt jeg vet så får du ikke trukket fra noe fravær, men du kan legge legeerklæring sammen ved vitnemålet. 8588824[/snapback] Kommer helt an på skolen det, Gikk et halvt år Salg og Serive vk1 på Bodø Vgs, der var det slik at du kunne få opp til 10 dager godkjent og bortskrevet fra vitnemål. Dette gjaldt ved begravelse av nær slekt, legebesøk, rådgiverbesøk. sikkert noe mer også. Oh, man fikk også godkjent om man ble værfast i helg/ferie siden været ikke er noe noen kan gjøre noe med. Da jeg ved juletider 2006 går lei hybel-livet, lei læreren, og lei av mutterns mas. Drar jeg tilbake til Kirkenes og Kirkenes Vgs hvor jeg fortsetter på samme linje, der gjelder alt fravær, eneste man kan slippe unna med er rådgiver og helsesøster(eller hva det het) Edit: Gjelder vel egne unntak/regler for kroniske sykdommer/plager som kan føre til sykefravær eller problemer med å komme seg til skolen. Edit; la til litt. Endret 2. juli 2007 av T.J. Lenke til kommentar
msmanson Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 § 4-35. Fråvær Alt fråvær for elevar skal førast på vitnemål og kompetansebevis. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. Rektor kan bestemme om fråvær for den som ikkje er elev i alle fag, skal førast i dagar og timar eller berre i timar. Årsaka til fråvær kan krevjast ført på dokumentasjonen. Eleven har sjølv ansvaret for å dokumentere årsaka til fråværet. Organisert eller sjølvstendig studiearbeid, mellom anna skoleadministrative gjeremål etter avtale med faglæraren eller rektor, skal ikkje reknast som fråvær. Rektor kan gi elevar fri frå opplæringa i opptil 14 skoledagar i eit skoleår utan at desse dagane skal førast som fråvær på dokumentasjonen. Det gjeld til dømes fråvær i samband med arbeid som tillitsvald, politisk arbeid, hjelpearbeid, lovpålagde oppmøte og fråvær av helse- og velferdsgrunnar. Normalt skal elevar søkje om slik fri frå opplæringa på førehand. Elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja, har innanfor totalramma på 14 skoledagar rett til inntil to dagar fri ved religiøse høgtider. Når elevar får løyve til å ta fri, bør skolen leggje til rette for at dei kan gjere ein innsats for å kompensere for det. Hentet fra forskrift til opplæringaloven. Nå var dette fra 30.juni.2006 så jeg vet ikke om det gjelder lenger jeg, men fant ikke noe som sa at det ikke gjorde det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå