Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)

Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

• Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

• Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Windows XP liggende, vil det være relativt smertefritt å innstallere det på maskinen? Får jeg tak i drivere til alt sammen? Vurderer nok Vista senere.

9060157[/snapback]

Lurer på nogenlunde det samme.

Mange sier om Windows Vista at det bruker unødvendig mye minne og ressurser, og at det gir lite eller ingenting i forhold til XP. Selv vet jeg ekstremt lite om akkurat dette, og jeg hadde satt pris på om noen kunne kommet med et dekkende svar på om Vista er å foretrekke eller ikke - spesielt da på FL90.

Og hvis man velger å installere XP, vil man møte på problemer med tanke på drivere?

Lenke til kommentar

Noen som har fått ATITool til å fungere?

Jeg får bare feilmeldingen:

"Permission was denied when trying to access the Kernel Mode Driver.

This driver is used for ommunication with your hardware.

Run ATITool as Administrator".

Huggah..

Lenke til kommentar
Jeg måtte også ta av dekselet der hvor powerknappen er for å hurtigtastene til hovedkortet..

9059672[/snapback]

Hvordan tok du av det dekselet? Åpnet du PC'en fra undersida og fant en slags låsemekanisme til dekselet der?

Lenke til kommentar
Jeg måtte også ta av dekselet der hvor powerknappen er for å hurtigtastene til hovedkortet..

9059672[/snapback]

Hvordan tok du av det dekselet? Åpnet du PC'en fra undersida og fant en slags låsemekanisme til dekselet der?

9063264[/snapback]

nei du trenger bare å stikke en liten skrutrekker ned i sprekken som går fra "pause/break" knappen på tastaturet og vippe den opp.

Lenke til kommentar

Problemet med OS holder jeg på å fikse.

Har anskaffet meg en XP CD, men når jeg prøver å installere, finner ikke Windows Setup hard disken.

Når jeg går inn på BIOS, finner den den, men... ehh, ja.

Hva søren skjer?

Lenke til kommentar

Har anskaffet meg en XP CD, men når jeg prøver å installere, finner ikke Windows Setup hard disken.

Hva søren skjer?

9063328[/snapback]

Dersom du skal installere XP må du gjøre en ørliten endring i BIOS, denne maskinen er trolig egentlig for Vista (ser det også på flaggtasten).

Hos meg fulgte det med en liten lapp der det sto:

"OBS

Denne pc'en har installert Turbo-Memory fra Intel. Dette støttes ikke av Windows XP - kun Vista.

Hvis du skal installere XP på denne pc'en er det viktig at du Deaktiverer AHCi (turbominne) under Advanced Settings i Bios FØR installasjonen.

Skal du installere Vista er det viktig at AHCI er aktivert FØR du installerer Vista"

Dette er nok problemet ditt

Endret av mks1001
Lenke til kommentar

Hva søren skjer?

9063328[/snapback]

Dersom du skal installere XP må du gjøre en ørliten endring i BIOS, denne maskinen er trolig egentlig for Vista (ser det også på flaggtasten).

Hos meg fulgte det med en liten lapp der det sto:

8"OBS

Denne pc'en har installert Turbo-Memory fra Intel. Dette støttes ikke av Windows XP - kun Vista.

Hvis du skal installere XP på denne pc'en er det viktig at du Deaktiverer AHCi (turbominne) under Advanced Settings i Bios FØR installasjonen.

Skal du installere Vista er det viktig at AHCI er aktivert FØR du installerer Vista"

Dette er nok problemet ditt

9063364[/snapback]

Det måtte jeg.

Forresten, noen som veit hvordan man deaktiverer de blå tastnene på tastaturet. Viss ikke jeg holder inne fn blir det slik: he5 1eg heter 2ar3 er52, Det vil si: Hei jeg heter Karl Erik.

Lenke til kommentar

Yes.

Det funket.

Men er Turbominne noe stort jeg går glipp av? Eller vil det gå opp-i-opp fordi jeg installerer XP istedenfor Vista?

2ar3 er52 prøv å trykk num lock.

:)

Endret av c0nSi
Lenke til kommentar

Jeg har Windows XP liggende, vil det være relativt smertefritt å innstallere det på maskinen? Får jeg tak i drivere til alt sammen? Vurderer nok Vista senere.

9060157[/snapback]

Lurer på nogenlunde det samme.

Mange sier om Windows Vista at det bruker unødvendig mye minne og ressurser, og at det gir lite eller ingenting i forhold til XP. Selv vet jeg ekstremt lite om akkurat dette, og jeg hadde satt pris på om noen kunne kommet med et dekkende svar på om Vista er å foretrekke eller ikke - spesielt da på FL90.

Og hvis man velger å installere XP, vil man møte på problemer med tanke på drivere?

9062396[/snapback]

Sitter med Vista 64bit ultimate på min IFL90+ nå. Har 2gigabyte minne og av dette er ca 50% i bruk når jeg kopierer over nettverk, surfer, har mange mapper med filer(musikk, video, bilder) åpne. Dette er stort sett likt som i xp. Personlig sitter jeg igjen med en bedre opplevelse i Vista fordi det virker som om operativsystemet "vet litt bedre" hvordan minnet skal fordeles. Har ingen problemer med at jeg "går tom" for minne. Personlig vil jeg si Vista er ett skritt i riktig retning, hvor stort får de "lærde" sloss om. Alt jeg vet er at det hvertfall ikke blir dårligere når SP1 kommer. :)

Håper dette svarer litt på ditt spm.

PS. Det er jo klart at Vista krever endel mer enn XP, men er det ikke alltid sånn med nye programmer også da? Spill er et enda bedre eksempel, der er det stor forskjell fra gammelt til nytt. Så er det opp til den enkelte å avgjøre om det er verdt oppgraderingen. Jeg syns Vista virker bra, og er lettforståelig.

Lenke til kommentar

Guide: Hvordan få Wow knappene til å fungere.

0: Slå av datamaskinen.

1. Vipp opp dekselet ovenfor tastaturet med negla i høyre kant. (PauseBreak)

Tips: Bøy skjermen helt ned for å få det av.

2. Finn en litt stor teipbit klistra over en brei kabel (litt over 1 cm brei).

Tips: Ta av teipen. kabelen løs fra teipen.

3. Så ser du på dekselt du tok forsiktig av med naglen. Der finner du en litt brei kloss som stikker ut. Stikker ut 5 mm og er over 1 cm brei.

4. På den kontakten eller utstikkeren presser du ut med naglen, to brune små utstikkere på hver side av kontakten.

5. Deretter finner du frem kabelen du tok av teipen på, med den blå siden opp (Hold dekselet opp ned)og presser den forsiktig inn i den glipa i kontakten.

6. Slå på datamaskinen og nyt de trykkfølsomme knappene og det blå lyset :D

Fant ut en morsom ting, du trenger faktisk ikke å røre knappene for å få de til å feks dempe lyden. o,1 mm over holder ;)

Endret av kezoom
Lenke til kommentar
Takk! Fikk det til, men var bare å trykke på numlock tasten  ;) hehe..

Etter at jeg innstalerte drivere og slik, slutta scollen på touchpaden å funke, noen som veit?

9063468[/snapback]

ang. touchpad, noen som vet hvor jeg kan forandre på instillingene på denne? Slik at jeg må bruke knappene for å trykke, bruker for det meste ekstern mus, og når jeg skriver på tastaturet kommer jeg temmelig ofte borti touchpad'en sånn at jeg trykker en annen plass slik at jeg enten skriver en annen plass eller ikke kan skrive i det hele tatt. Vil ikke deaktivere hele touchpad'en, det vet jeg hvordan jeg skal få til, bare forandre på instillinger, kjører som sagt Vista 64.. :)

Finner ingen plass jeg kan forandre på dette. Har installert alt av drivere og software som fulgte med laptopen. :ermm:

Lenke til kommentar
Når jeg åpner steam går begge cpu kjernene på 100% å det gjør de aldri til vanelig.  :hmm:

9063831[/snapback]

Steam henger seg noen ganger, fjern hakene ved "my games" og "upcoming..." under messages i settings.

Har problemet både i 32 og 64bit Vista selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...