Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)


Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

  1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

    • Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

    • Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162


Anbefalte innlegg

Etter å ha testet både HEL80 og HGL30 må jeg komme med en litewn advarsel til Compal pc'r.

De er på ingen måte stillegående. Det er selvfølgelig en ørliten mulighet at jeg var ekstremt uheldig og at multicom nekter å innrømme ting.

Men de mente pc'ene oppførte seg slik som de skulle. Og her gikk viften så og si hele tiden, selv om man bare var på nettet og surfet.

 

Advarer også om servicen til Multicom, da de er meget lite sammarbeidsvillige, og gir deg ekstremt dårlig informasjon.

 

Pc'ene ser utrolig bra ut på papiret, desverre er erfaringene mine milevis unna det jeg håpet på.

 

mvh.

Ole Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvorfor har man egentlig byttet plass på disse knappene? Etter det jeg skjønner så er flertallet for at man skal ha den klassiske? (Ctrl ytterst)
Jeg aner aner ikke. Og fatter ikke poenget. Alikevel er det utrolig mange merker som har klart å gjøre dette...

 

Hvordan er byggekvaliteten på Compal pcer egentlig?

 

Er det et OK kabinett og en pc som jeg kan forvente at holder et par år.

IFL90 vet selvsagt ingen noe eksakt om enda. Men generelt er Compal kjent for å ha god byggekvalitet. Dvs. IBM er vel kanskje best i klassen? Compal rapporteres å være rett under. Som referanse oppgir jeg denne forumtråden her.

 

- Amund

EDIT: Retta link.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Etter å ha testet både HEL80 og HGL30 må jeg komme med en litewn advarsel til Compal pc'r.

De er på ingen måte stillegående. Det er selvfølgelig en ørliten mulighet at jeg var ekstremt uheldig og at multicom nekter å innrømme ting.

Men de mente pc'ene oppførte seg slik som de skulle. Og her gikk viften så og si hele tiden, selv om man bare var på nettet og surfet.

Det har vel vært visse problemer med de modellen der ja. Men var det ikke noe med at man måtte bruke noen programmer både for å få topp ytelse og unngå at vifta gikk hele tiden? Når man brukte dette fungerte det fint. Mener jeg leste noe om det på dinside.no sin test eller noe.

 

Ellers mener jeg også å ha lest noe om at BIOS-oppdateringer fjernet noe av problemet?

 

Ellers vil jeg refere til min egen CL56 som jeg syns har et veldig bra støynivå. Altså lavt. Men det er jo et par modeller tilbake da...

 

Advarer også om servicen til Multicom, da de er meget lite sammarbeidsvillige, og gir deg ekstremt dårlig informasjon.
Vel her kan jeg bare prate for meg selv. Har selv altså en CL56 fra Multicom, og har hatt den på service et par ganger. Alt gikk veldig bra, og ingen problemer overhodet.

 

1.gang var når den ca. et år gammel og USB-portene sluttet å fungere. Sendte inn PCen og fikk den rimelig kjapt tilbake. For ikke lenge siden slutten den ene rambrikken å fungere. Tok den ut av PCen - sendte inn denne og ganske kjapt kom det en ny rambrikke tilbake. Uten at det kostet meg noe som helst. Syns også det var positivt at de godtok at jeg selv tok ut brikken og sendte den inn - på den måten slapp jeg å være uten PC. Veit ikke om dette er standard jeg?

 

 

Når det er sagt er selvsagt støy et vanskligere tema da, enn disse retursakene mine. Er jo lettere for de å krangle på det, enn på sakene mine, da støy er mer subjektivt...

 

 

Jeg tror deffinitivt ikke at alt er rosenrødt hos Multicom, men min erfaring + det jeg har lest tilsier at de ikke er noe spesielt værre enn andre heller :)

 

OG EN TING TIL: HVIS VIFTA LAGER MYE STØY SÅ ER DET JO BARE Å BENYTTE ANGREFRIST DA :) Hvis Multicom skulle slå seg helt på bakbeina og nekte for at det er en returårsak. For i løpet av to uker bør man jo klare å høre om man syns PCen bråker for mye eller ikke :cool:

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Fikk svar fra Multicom anngående klar/glossy skjerm på Compal IFL90+. Dette kommer ved et senere tidspunkt. Gudene vet hva senere betyr, men jeg har sendt mail og spurt om hun kan gi en mer eksakt tidsramme. Så om glossy skjerm er veldig viktig for deg, så kan det være en fordel å vente. Jeg kommer med et nytt innlegg så snart jeg får svar fra Multicom.

Lenke til kommentar

2 ting:

- Vista og HEL80\HGL30 er ofte en dårlig kombo med viftestyring, slapt av compal å ikke gi ut programvare som kontrollerer dette bedre.

- Mange klaget på multicom sine ECS -bærbare, treg behandlingstid, lite villige til å fikse feil etc. Har selv hatt ECS og en kompis har HEL-80 og må nok si at si at kvaliteten på sistnevnte er et godt hakk over ECS selv om jeg aldri hadde problemer med min egen. Forhåpentligvis vil også den nye compal-serien holde høy kvalitet så få får problemer og dermed endel som blir misfornøyd med multicom.

Lenke til kommentar

Jobber du for Multicom eller Amund?

Jeg skjønner også at man kan benytte seg av retufristen.

Men når de sier de vil ta inn maskinen og se på den.

Noe de gjør, de sender den tilbake, sier de har gjort noe med den, mens pc'n er akkurat lik.

Og det nytter ikke å skylde på skjerm kortet da jeg har testet blant annet XPS 17 tommeren som har kraftigere skjermkort og støyet mye mindre.

Jeg brukte heller ikke pc'n med vista, men med xp pro, så dette var heller ikke problemet. Enden på visa var hvertfall at etter å ha tatt inn pc for andre gang at de sier at nå har pc'n fått en sprekk i skjermen, som de sier jeg må ta ansvaret for. Og at de kan ta tilbake pc'n hvor jeg taper 2000 kr på det, fordi angrefristen har gått ut.

 

SÅ jeg endte opp med å betale 2000 kr for en pc jeg aldri brukte. Jeg prøvde virkelig med det frimaet der flere ganger uten å være kranglete.

Problemet var at de sa de skulle ordne problemet, og brukte opp min angrefrist på dette. Samtidig kom det da tydeligvis en sprekk i skjermen, mens vi sendte pc'm frem og tilbake. Helt ærlig så jeg aldri noe til denne sprekken, det var først noe de nevnte når de skjønte at jeg ikke ville ha denne pc'n.

 

Konklusjon på nettbutikk:

Dårlig orden og system, du får ikke ha en kundebehandler som har saken din, du prater med forskjellige mennesker hele tiden. SOm da må oppdateres på saken på nytt hver gang. DU får ikke prate med de som faktisk bestemmer noe i butikken, bare diverse kundebehandlere som ikke har noe de skulle sagt. Enkle feil som er klare, ordner de opp i. Andre ting må du virkelig jobbe med.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke sikkert at alle opplever det som deg. Det vil alltid være noen som er uheldige med kundeservicen og produktet. Slik er det desverre. Og det er ingen god pekepinn om det er mange som sliter. Selv har jeg fått mitt første positive intrykk idag, da jeg fikk svar på en mail fra igår kveld i løpet av en dag. Syntes det var raskt og greit!

Lenke til kommentar
Jobber du for Multicom eller Amund?
Det spørsmålet der har jeg vente på et par dager for å si det sånn ;) NEI, jeg jobber IKKE for multicom, og heller ikke Compal. Jeg liker bare PCen... Også skulle jeg egentlig ha lest til eksamen nå.... :D

 

Og en ting til: Hadde det ikke vært for at at Multicom pr. nå er eneste som foreløpig har fått denne ut for salg i Norge ville fokuset mitt utelukkende vært PCen, ikke utsalget...

 

Og at de kan ta tilbake pc'n hvor jeg taper 2000 kr på det, fordi angrefristen har gått ut.
Jeg er ganske overbevist om at de dagene PCen er inne til rep. ikke bør telles med i 14-dagers regelen for angrefrist. Jeg veit ikke hva jus'en sier, men rein logikk skulle tilsi det... Dårlig av multicom hvis de ikke har tatt hensyn til dette!

 

Og når det er sagt: Jeg har aldri hevdet at Mutlicom er feilfrie. ALDRI! Alt jeg har sagt er at mine erfaringer har vært bra. Og at jeg har lest kritikk av multicom, på samme måte som jeg har gjort det med netshp, ps data, mpx og komplett...

 

Konklusjon på nettbutikk:

Dårlig orden og system, du får ikke ha en kundebehandler som har saken din, du prater med forskjellige mennesker hele tiden.

Hum, stikk motsatt av hva jeg har opplevd :D Ved begge retursakene + et par salgshenvendelser har jeg fått samme kundebehandler. Altså kanskje forskjell fra sak til sak da, men alltid den samme under samme sak.

 

Men da skal det sies at jeg bruker mail da.

 

EDIT: Kanskje konklusjonen blir at Multicom har elendige kundebehandlere på telefon, men OK på mail? :tease: En jævlig interresant teori om jeg må si det selv ;)

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Jeg har vært oppdatert på bærbar fronten et par måneder nå, har letet leenge etter den "perfekte", noe som er umulig å finne.

Når 6625W kom ut, bestemte jeg meg for den, men siden netshop liker å utsette ting uten å oppgi noen fast/bestemt dato for leveringstid bestemte jeg meg for Compal sitt nye flagskip.

Jeg har kun lest poster her i disse månedene og må innrømme amundsf, jeg er dypt imponert over din viten angående Compal pcer og generelt andre ting som har med laptopper og gjøre:)

 

Og ja, jeg har valgt Compal IFL90+. Om skjermen er matt eller helt irrelevant for min del så lenge pcen er stabil og kan stoles på, noe Compal pcer kan. Ikke at det er sikkert å visst med denne siden den ikke er testet enda, men jeg tar heller sjansen min hos Compal.

Lenke til kommentar
Jeg har kun lest poster her i disse månedene og må innrømme amundsf, jeg er dypt imponert over din viten angående Compal pcer og generelt andre ting som har med laptopper og gjøre:)
Hehehe, det der skyldes bare to ting:

 

1. Jeg er på slutten av eksamensperioden nå. Siste eksamen fredag. I tillegg er faget helt mongo, så jeg tror jeg bare skal droppe faget og ta en annet til høsten. Lese/jobbelysten er svært lav altså. I tillegg har jeg vært i eksamensperiode en måneds tid nå, så har hatt nok av mulighet til å snike meg unna for å lese litt om PCer ;)

 

2. Fra ei ukes tid inne i mai har jeg hengt på notebookreview.com sitt forum. Er her jeg har plukka opp så og si alt jeg har videreformidla her... Så anbefallingen er egentlig å lese Compalforumet på notebookreview.com. DER er det folk du kan blir DYYYYPT imponert over deres viten om laptop generelt og Compal spesielt :)

 

Og det beste med det forumet er at det er et par fyrer fra webshoper som selger Compal i USA der. Og de er rimelig kjappe med å legge ut informasjon... Er de først ute får de en tråd som ofte blir lang, og med webshopnavnet i trådens navn. Vel, det blir mye bra og gratis reklame.

 

Så nei, jeg har egentlig ikke et så vanvittig kunnskapsnivå om dette. Jeg har bare lest de riktige stedene siste måneden :)

 

EDIT: Forøvrig tror jeg at jeg skal skrive ut den kommentaren din der og henge den opp i ramme på rommet :!:

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Helt sant Amund. forskjellige erfaringer, noen er uheldige osv.

Vil bare legge til, at det er lettere å svare kjapt på en hyggelig mail med uten "vanskelige" spørsmål. Jeg har nemlig opplevd å få svar etter 2 dager, midt i uken. Har tatt det aller meste pr mail, for å ha alt skriftlig.

 

Men til denne nye Compal pc'n, så må meg si den ser jo helt fantastisk ut. Og jeg må desverre innrømme at jeg føler meg fristet til å gå for min tredje compal pc.

Men det skjer nok ikke. Jeg kan ikke leve med en pc som har en slik strømstyring/vifte, som blåser i tide og utide, og som oftest hele tiden.

Så jeg gleder meg til det kommer noen erfaringer på denne pc'n.

Ellers, hadde det vært hyggelig om noen kunne anbefale noen andre lydløse pc'r.

har en tråd liggende under bærbare pc'r.

 

mvh.

Ole Henrik

Lenke til kommentar

Helt klart interessant å følge med i denne tråden :thumbup:

 

Så litt på hardware.no om spesifikasjonene til de nye dx10

skjermkortene til bærbare i 8x00M-serien. Og for meg

virket det som om 8600M GS faktisk var bedre enn 8600M GT.

 

Se Her

 

For mine øyne ser det ut som om at den eneste forskjellen som

er bedre er under "Stream-prosessorer" der det står 32@950MHz

istedet for 16@1200MHz.

 

Kan det stemme at GS faktisk er bedre enn GT, eller har det foran @

veldig mye å si?

 

 

Leste også at dette nye kortet bare har 16% av ytelsen 8800 Ultra har.

 

Link ( det EasyRaider sa)

Lenke til kommentar
Helt sant Amund. forskjellige erfaringer, noen er uheldige osv.

Vil bare legge til, at det er lettere å svare kjapt på en hyggelig mail med uten "vanskelige" spørsmål.

Tenkte jeg bare skulle si at det usb-problemet mitt var ikke veldig enkelt. Var en del feilsøking i noen dager der, og noen titals mail frem og tilbake, før innsending ble bestemt. Alikevel kom svarene flere ganger om dagen... Men dette er jo 2 og 1/2 år siden da.

 

Men var det sånn at du selv over mail fikk forskjellige kundebehandlere altså?

 

Så jeg gleder meg til det kommer noen erfaringer på denne pc'n.
Jepp, hadde jeg vært deg med dine erfaringer så hadde jeg deffinitivt ikke tatt sjangsen på å forhåndsbestille IFL90 nei :D

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Men hvorfor har man egentlig byttet plass på disse knappene? Etter det jeg skjønner så er flertallet for at man skal ha den klassiske? (Ctrl ytterst)
Jeg aner aner ikke. Og fatter ikke poenget. Alikevel er det utrolig mange merker som har klart å gjøre dette...

 

Litt OT, men såvidt jeg har lest meg til henger det sammen med at da IBM, som lagde verdens første bærbare pc, skulle designe tastaturet på denne, plasserte FN-tasten nederst til venstre. Vanlige tastaturer i full størrelse hadde ikke behov for og hadde heller ikke denne tasten, så da var det opp til IBM, som var først ute, å sette standarden og ta ett valg på hvor den skulle plasseres.

 

Sånn sett kan man faktisk si at det å ha FN-tasten nederst til venstre, faktisk er det som er "riktig" plass på bærbare tastaturer. At det likevel finnes tastaturer med Ctrl lengst til venstre kan ha sammenheng med at noen produsenter har hørt på kundene :whistle: dette er vel også grunnen til at nettopp IBM-maskinene er blant de som bestandig har FN-tasten i hjørnet.

 

btw jeg foretrekker også å ha Ctrl i hjørnet og FN mellom denne og windows-tasten.

Lenke til kommentar
Så litt på hardware.no om spesifikasjonene til de nye dx10

skjermkortene til bærbare i 8x00M-serien. Og for meg

virket det som om 8600M GS faktisk var bedre enn 8600M GT.

Jeg har egentlig overhodet ikke peiling på hvilket av de kortene der som er best. Det jeg imidlertid alikevel er sikker på er at GT-kortet er bedre enn GS. Da hadde man hørt om det...

 

Det er jo ofte sånn i dataverden da, at det er mange tall som er fine ut, men så betyr de ikke noe... Så under forutsettning av at GT er bedre enn GS resonnerer jeg meg frem til følgende: At det er stream-prosessoren som er det avgjørende. Mer spesifikt tipper jeg at det er de to tallene ganget sammen som betyr noe...

 

GS: 16 * 1.200 = 19.200

GT: 32 * 950 = 30.400

 

I tillegg betyr sikkert de andre tingene en del, men altså at de er underordnet stream-prosessoren. Men presiserer igjen at dette bare er ren gjettning. Håper noen som har langt bedre peiling kan gi en langt bedre forklaring.

 

Leste også at dette nye kortet bare har 16% av ytelsen 8800 Ultra har.
8800 ultra er vel et stasjonært kort det da?

 

Hørtes lite ut ja. På den annen side fjernes jo en del av kraften på bærbare varianter for å spare strøm. Og ytelsen blir nok ganske sikkert ikke 16% i spill, er vel sikkert i 3dmark etc. hvor forskjellen blir så stor.

 

Men hørtes mye ut ja.

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Litt OT, men såvidt jeg har lest meg til henger det sammen med at da IBM, som lagde verdens første bærbare pc, skulle designe tastaturet på denne, plasserte FN-tasten nederst til venstre.
Men det merkelige blir jo at Compal på CL56 har de valgt å ha ctrl ytterst til venstre. Hvorfor gå tilbake på dette? Gir liksom ingen mening :cool:

 

Sånn sett kan man faktisk si at det å ha FN-tasten nederst til venstre, faktisk er det som er "riktig" plass på bærbare tastaturer.
JFørst: Jeg forstår hva du mener med riktig :) Men jeg må bare presisere at det jeg har ment med riktig er jo det som gjør overgangen mellom vanlig tastatur og bærbartastatur minst...

 

Men sammenligner man med opprinnelig bærbartastatur skjønner jeg jo hva du mener.

 

Takk for oppklaringen på hvor dette uitrolig irriterende fenomenet kommer fra i alle fall! :D

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...