Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)

Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

• Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

• Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det virkelig ingen som aner noe om strømforbruk og varme i forhold til de ulike prosessorene?

Dette er jo særdeles viktig når en skal velge!

Forskjellen er vel ikke så stor at varmen blir plagsom?

Strømforbruket spiller heller ingen rolle når du er koblet til strømnettet. På batteri vil maskinen skru ned hastigheten, slik at den uansett ikke går for fullt. For min egen del kjører jeg sjelden på batteri...

Lenke til kommentar

Til de av dere som sliter med fingerprintprogrammet (psqltray.exe spiser RAM):

På min IFL90+ så kjørte psqltray.exe (fingerprintprogrammet) minnebruket i taket, og prosessoen fikk kjørt seg.. Dette medførte naturligvis en del varme som igjen startet viftene på maks.

Jeg sendte en mail til Upek (www.upek.com) via deres supportsider. Etter kort tid fikk jeg svar om at dette var et kjent problem, og det var vedlagt en nyere build av programmet (Protector Suite) hvor dette var løs.

Etter at denne var installert, har jeg ikke opplevd dette problemet.

Forøvrig har jeg IFL90+, 2.2gHz, 4Gb RAM og kjører Vista 64bit.

Og nope, jeg kommer ikke til å poste den nye builden av Protector Suite her, siden jeg ikke har noen anelse om denne er lisensiert til meg på noen måte.. Send en mail ved å bruke linken over, og dere får en hyggelig tilbakemelding fra Upek.

Må forresten også skyte inn at jeg er meeeget skuffet over tempoet på slipp av nye drivere til Compal sine maskiner.. Compal sine hjemmesider er amatørmessige, rotete filstruktur, og oppdateres alt for sjelden til at maskinene slippes med Vista..

Lenke til kommentar

Jess, da ringte jeg og spurte.

Han jeg snakket med mente man ikke skulle kunne merke stor forskjell på prosessorene når det gjelder varme (ikke noe man merker noe særlig til).

Når det gjelder strømforbruk vil de bruke omrent det samme når de kjører på sammme hz, men når de kjører på fullt vil det selvfølgelig være en viss forskjell (Kan opp mot ca. 20 min forskjell på 2 og 2.4 Ghz når de kjører på fullt).

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Jess, da ringte jeg og spurte.

Han jeg snakket med mente man ikke skulle kunne merke stor forskjell på prosessorene når det gjelder varme (ikke noe man merker noe særlig til).

Når det gjelder strømforbruk vil de bruke omrent det samme når de kjører på sammme hz, men når de kjører på fullt vil det selvfølgelig være en viss forskjell (Kan opp mot ca. 20 min forskjell på 2 og 2.4 Ghz når de kjører på fullt).

Ok, bra det ikke var stor varmeforskjell, men jeg syns det var endel med 20 min batterilevetid. Egentlig er det jo sjelden man kjører de på fult egentlig...

For min del står det mellom 2.0 og 2.2 Ghz prosessor, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Hva slags bruk er det man egentlig merker en forskjell på 200 Mhz?

Lenke til kommentar
Hva slags bruk er det man egentlig merker en forskjell på 200 Mhz?

Simuleringsprogrammer (Matlab, simulink, EWB), SuperPI, ripping av DVD-er/konvertering av store videofiler, videoredigering med tunge programmer (Liquid, Premiere Pro).

Om ingen av de ovennevnte tingene er noe du blir å gjøre ofte kan du trygt spare pengene og gå for den billigste.

Lenke til kommentar

Kompisen har en splitter ny IFL90+ som han fikk i dag. Vi legger inn XP på den og første gang går dette grait, vi begynner å legge inn chipset drivere og vga. men da får vi blåskjerm, og den vil ikke starte opp. Vi formatterer, men installasjonsprosessen stopper et viss sted, med melding om kritisk feil. Hva skal vi gjøre?

post-90283-1200093741_thumb.jpg

post-90283-1200094370_thumb.jpg

Endret av oegranslo
Lenke til kommentar
Kompisen har en splitter ny IFL90+ som han fikk i dag. Vi legger inn XP på den og første gang går dette grait, vi begynner å legge inn chipset drivere og vga. men da får vi blåskjerm, og den vil ikke starte opp. Vi formatterer, men installasjonsprosessen stopper et viss sted, med melding om kritisk feil. Hva skal vi gjøre?

Rart... Har du husket å deaktivere ichi eller noe sånt i dos?

Lenke til kommentar
Hva slags bruk er det man egentlig merker en forskjell på 200 Mhz?

Simuleringsprogrammer (Matlab, simulink, EWB), SuperPI, ripping av DVD-er/konvertering av store videofiler, videoredigering med tunge programmer (Liquid, Premiere Pro).

Om ingen av de ovennevnte tingene er noe du blir å gjøre ofte kan du trygt spare pengene og gå for den billigste.

Det var godt å høre, da er det ingen vits for min del... Hva er det man bruker simuleringsprogrammer til?

Edit: Tror du det er forskjell fart når man installerer programmer?

Endret av EndreT
Lenke til kommentar
Hva er det man bruker simuleringsprogrammer til?

Ingeniører, teknologer, forskere, meteorologer osv bruker det i arbeidet sitt :) i yrkessammenheng bruker man neppe en laptop til dette uansett, men som elektroingeniørstudent har jeg med jevne mellomrom behov for å kjøre slike på min maskin. Dog skal det sies at til de enkle systemene jeg skal simulere holder laptop i lange baner og det er langt i fra noe å tjene på forskjellen mellom 2 Ghz og 2,2 Ghz (sparer kanskje ett tidels sekund eller to på hver kjøring?).

Lenke til kommentar
Hva er det man bruker simuleringsprogrammer til?

Ingeniører, teknologer, forskere, meteorologer osv bruker det i arbeidet sitt :) i yrkessammenheng bruker man neppe en laptop til dette uansett, men som elektroingeniørstudent har jeg med jevne mellomrom behov for å kjøre slike på min maskin. Dog skal det sies at til de enkle systemene jeg skal simulere holder laptop i lange baner og det er langt i fra noe å tjene på forskjellen mellom 2 Ghz og 2,2 Ghz (sparer kanskje ett tidels sekund eller to på hver kjøring?).

Takk for et veldig fyldig og godt svar=) Nå vet jeg hvertfall med sikkerhet at det ikke er vits for meg å gå for 2.2 Ghz;)

Lenke til kommentar

Begynner å få en litt rotete installasjon etter endel testing av spill og programmer og har derfor lyst til å formatere og re-installere ganske snart. Det jeg lurer på i den sammenheng er hva som er de beste driverene og hvor jeg kan finne de forskjellige. Føler også at endel av de programmene jeg installere i første runde har vært ganske meningsløse, så jeg lurer også på hvilke dere har valgt å installere og hvilke ikke.. Dette er nok noe som mange kan ha bruk for, så det kan kanskje bli en fin guide etterhvert å ha i infotråden.

Lenke til kommentar
Begynner å få en litt rotete installasjon etter endel testing av spill og programmer og har derfor lyst til å formatere og re-installere ganske snart. Det jeg lurer på i den sammenheng er hva som er de beste driverene og hvor jeg kan finne de forskjellige. Føler også at endel av de programmene jeg installere i første runde har vært ganske meningsløse, så jeg lurer også på hvilke dere har valgt å installere og hvilke ikke.. Dette er nok noe som mange kan ha bruk for, så det kan kanskje bli en fin guide etterhvert å ha i infotråden.

Du finner nyeste skjermkortdriver her:

http://www.laptopvideo2go.com/drivers

Husk å laste ned Modda INF. fil og legg den i mappa du ekstrakta i=)

Når det gjelder fingertrykkleseren er det mange som har problemer med den, men viss du ser litt opp på denne siden finner du svaret=)

Ellers tror jeg du kan finne "nogenlunde" oppdaterte drivere i link på informasjons tråden...

Oppdatering av BIOS vet jeg dessverre ikke hvordan foregår...

Endre

Lenke til kommentar

Fanken ta altså. skulle til å bestille nå, men så ser jeg at de har endret litt på priser og valgmuligheter. De har fjernet det mellomste alternativet på monitoren. er redd for at 1680x1050 blir litt smått. Men Vista føles vel litt større enn XP visuellt? 1280x800 blir jo veldig lav oppløsning igjen da. men jeg likte det at det var glare på den mellomste, mens den store kun har matt utførelse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...