Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)

Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

• Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

• Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162

Anbefalte innlegg

Fikk mail fra multicom idag.. Jeg får ny laptop pga. feil på hovedkortet. Håper den funker når jeg får den, ellers så tar jeg zepto med inn i varmen og jeg må forlate denne tråden. Og heller plage de i zepto tråden :!:

@ andesam: Ligger drivere til den på intel.com ett sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget fornøyd bruker av IFL90, men jeg har 2 irriterende problem..

Jeg får ikke fingeravtrykkleseren til å virke (Kode 10, drivere er installert men enheten kan ikke starte)

Jeg får heller ikke driveren til chipsetet (lastet ned fra Compal.com med undertitel VGA) til å virke.. i installasjonen får jeg melding om at datamaskinen ikke oppfyller minimumskravet :(

Hjelp søkes :p

Lenke til kommentar

Nå begynner min tålmodighet å ta slutt ja.

Dvalemoduset har sluttet å virke (Vista 32bit), slik at når jeg trykker på av

knappen så går maskinen ut av windows, men skrur seg ikke av. Null respons og jeg må

holde inne av knappen for å få maskinen til å skru seg av.

Så i natt så hadde ikke maskinen skrudd seg skikkelig av. Ca kl. 3.00 begynte maskinen med noen høye pipelyder. Jeg løp bort og da hørtes maskinen ut som et forbaska uvær. Den hørtes ut som om noen brukte gravemaskin borti gata.

Jeg skrudde den av, og i dag morges da jeg skulle skru den på igjen, startet den opp fint, men nå starter vifta med en gang maskinen startes også kan jeg høre en summelyd som kan ligne på ei ustabil vifte.

Nå forsvant ihvertfall min grunn til å eie denne maskinen. Jeg har et dyr av en bråkete maskin allerede. Denne laptopen skulle brukes på soverommet.

Lenke til kommentar

knappen så går maskinen ut av windows, men skrur seg ikke av. Null respons og jeg må

Så i natt så hadde ikke maskinen skrudd seg skikkelig av. Ca kl. 3.00 begynte maskinen med noen høye pipelyder. Jeg løp bort og da hørtes maskinen ut som et forbaska uvær. Den hørtes ut som om noen brukte gravemaskin borti gata.

Jeg skrudde den av, og i dag morges da jeg skulle skru den på igjen, startet den opp fint, men nå starter vifta med en gang maskinen startes også kan jeg høre en summelyd som kan ligne på ei ustabil vifte.

Nå forsvant ihvertfall min grunn til å eie denne maskinen. Jeg har et dyr av en bråkete maskin allerede. Denne laptopen skulle brukes på soverommet.

9389522[/snapback]

I vista:

(jeg har engelsk version så litt skrøplig oversettelse)

Start -> kontrollpanel -> strøm alternativer ->

til venstre skal du se et valg som heter "velg hva power knappen gjør"

Så kan du velge imellom hva du vil Vista skal gjøre når du trykker på power knappen, sleep knappen osv..

Du er dum som et brød hvis du lukker igjen lokket mens pc'n står på "høy ytelse" / "high preformance" (venstreklikk på batteri/strøm ikonet nederst til høyre på taskbar'en). Det som skjer er at CPU'n går konstant på 2.0GHz og blir VARM, at skjermen er lukket hjelper ikke akkurat på varmeutvikling.

Jeg setter alltid pc'n på "power saver" før jeg legger meg (CPU klokkes ned til 800MHz) og lukker igjen skjermen. Null bråk. Masse søvn. Masse nedlastninger. :p

Lenke til kommentar

9389522[/snapback]

I vista:

(jeg har engelsk version så litt skrøplig oversettelse)

Start -> kontrollpanel -> strøm alternativer ->

til venstre skal du se et valg som heter "velg hva power knappen gjør"

Så kan du velge imellom hva du vil Vista skal gjøre når du trykker på power knappen, sleep knappen osv..

Du er dum som et brød hvis du lukker igjen lokket mens pc'n står på "høy ytelse" / "high preformance" (venstreklikk på batteri/strøm ikonet nederst til høyre på taskbar'en). Det som skjer er at CPU'n går konstant på 2.0GHz og blir VARM, at skjermen er lukket hjelper ikke akkurat på varmeutvikling.

Jeg setter alltid pc'n på "power saver" før jeg legger meg (CPU klokkes ned til 800MHz) og lukker igjen skjermen. Null bråk. Masse søvn. Masse nedlastninger. :p

9390871[/snapback]

ehm.... power knappen setter maskinen i dvalemodus. ikke ventemodus, men dvalemodus -> dvs at maskinen skrus av. av en eller annen grunn så virker ikke dette lengre, og maskinen skrus ikke av, men er heller ikke inne på windows. ingenting skjer. i følge min ressursovervåker så er prosessoren klokket til ca. 30 % av max og bruk er 0 - 4%, det varierer. så for å svare deg, nei, jeg er ikke dum som et brød. maskinen står ikke på high preformance som du så fint stavet feil. for å videre klarifisere poenget mitt så kan jeg si at maskinen har virket kjempebra i en måned, men etter i natt så virker den ikke som den skal.

Lenke til kommentar
Fingeravtrykkleseren må installeres med programmet da (Protector Suite QL) tror jeg det heter. Hvis ikke det går, så vil jeg tror at leseren ikke er koblet til hovedkortet.

Chipsetdriveren høres ut som om den er til en pc med integrert skjermkort.

9387561[/snapback]

Prøvd og installere den med PS QL, men jeg kommer ingen vei med det siden hva en jeg prøver får jeg hele tiden melding om at jeg skal koble til BIOMETRILESEREN og prøve igjen.. men ifølge windows er BIOMETRILESEREN allerede installert, og ifølge DriverDetective har jeg alle de nyeste driverene :(

Jeg trodde 965PM chipsetet var får å øke ytelsen i spill og sånn...

Foresten, nå har jeg fått et nytt problem.. når jeg setter PC'n i ventemodus ved og gå via start-menyen. slå av datamaskinen, og ventemodus eller bruke FN/FN1 komboen for jeg den ikke til å "våkne" igjen.. jeg hører viften spinne opp dersom jeg trykker på noen av knappene, men skjermen forblir blank :(

noen råd?

Lenke til kommentar
ehm.... power knappen setter maskinen i dvalemodus. ikke ventemodus, men dvalemodus -> dvs at maskinen skrus av. av en eller annen grunn så virker ikke dette lengre, og maskinen skrus ikke av, men er heller ikke inne på windows. ingenting skjer. i følge min ressursovervåker så er prosessoren klokket til ca. 30 % av max og bruk er 0 - 4%, det varierer. så for å svare deg, nei, jeg er ikke dum som et brød. maskinen står ikke på high preformance som du så fint stavet feil. for å videre klarifisere poenget mitt så kan jeg si at maskinen har virket kjempebra i en måned, men etter i natt så virker den ikke som den skal.

9391167[/snapback]

jeg fikk, til informasjon for alle, til å fikse dvalmodusen. Skjermkortdriveren taklet ikke dvalemodus så jeg måtte rulle tilbake til forrige driver. kjipt, men det virker.

vifta derimot, går 900 millioner rpm konstant.

Lenke til kommentar
Har tenkt å investere i en IFL90+ og har derfor noen spørsmål jeg håper å få svar på.

Hvor mye stikker 9-celler-batteriet ut? Hvilken tast er plassert under venstre Shift, Fn eller Ctrl? Er det sånn shabby, sært tastatur som ser ut som et standard, engelsk tastatur med påslengt æ, ø og å? Hva slags FireWire-kontakt er det, 4-pin eller 6-pin? Vil denne - med sånn halvbra maskinvare - klare å kjøre spill som WoW, AoC, Assassin Creed (eller hva det nå heter, fancy krysning av Hitman og Prince of Persia) og slike spill på medium kvalitet, gjerne bedre, uten usaklig mye lag og lav FPS? Er TV-tuneren verdt penga? Og sist for øyeblikket, hvor varm blir maskinen etter å ha stått på til

a) spilling i noen timer?

b) surfing i noen timer?

c) film i noen timer?

d) redigering av bilder og film i noen timer?

Ooh, og hva menes med matt / glossy skjerm?

9245281[/snapback]

Lenke til kommentar

9391167[/snapback]

jeg fikk, til informasjon for alle, til å fikse dvalmodusen. Skjermkortdriveren taklet ikke dvalemodus så jeg måtte rulle tilbake til forrige driver. kjipt, men det virker.

vifta derimot, går 900 millioner rpm konstant.

9396568[/snapback]

Da er det muligens en god ide å oppdatere bios til siste version.

Hvis du har et hvitt bilde (står "pheonix" en plass der også) når du starter opp pc'n så har du mest sans. allerede siste bios version. Er derimot skjermen sort og det står "pheonix" nederst på skjermen når du booter så har du en av de eldre bios versionene.

Siste version er 1.10.

Lenke til kommentar
Da har jeg klart å søle Cola utover min splitter nye IFL90+. Har fått noen fine skygger over den ene delen av skjermen. Lar den ligge over helgen, og håper det er bedre da. Ellers blir nok dette litt dyrere enn jeg hadde planlagt :p

9399667[/snapback]

Flaske med tut er tingen! Imsdal flasker ftw. ;)

Uansett hvor gammel man er man like flink til å søle. :p

Edit: Det er ikke farlig å "vaske" komponenter, bare dra ut strøm, batteri, åpne og demonter delen som du har sølet på (har komponenten et batteri, som feks hovedkortet har. så må du selvfølgelig dra ut det først) ta på deg gummi hansker og finn frem en klut med litt vann på (soak kluten helt og så vreng it with all ur might) la komponenten stå å tørke en dag eller to, og sett den tilbake inn. :)

Det finnes vel en guide for slikt her på forumet, bare søk. ;)

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

ikke bruk vann til å rengjøre elektroniske komponenter. Bruk teknisk sprit (rødsprit/isopropanol). Vann ødelegger komponentene, enten ved kortslutning eller korrodering av kontakter/loddepunkter.

Såvidt jeg har forstått det er det skjermen som har fått det og da er skaden mye verre å håndtere. Unngå for all del å få fuktighet inni panelet, og bruk heller ikke sprit på skjermen (vann i begrensede mengder er ok her, så lenge det kun er på utsiden av panelet).

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om det kom noe inn i selve skjermen. Brusen havnet mest ved hengselen på venstre side, og mellom knappene øverst på tastaturet, så jeg mistenker at det er kabelen som går opp til skjermen som har fått seg en liten dukkert. Det var ikke noe fukt under tastaturet, så der virker det som om alt er i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...