Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)


Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

  1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

    • Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

    • Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162


Anbefalte innlegg

Og jeg spør igjen. Er ytelsesforskjellen på en 200GB 7200 RPM merkbart bedre enn på en 250GB 5400 RPM? Vil 7200RPM-harddisken yte så mye bedre at det er verdt å velge denne?

8809212[/snapback]

 

Såvidt jeg vet er de eneste 200GB 7200rpm diskene på markedet per dags dato Samsung MP1, så jeg antar det er en slik du får med om du velger denne config'en. Denne yter spesielt godt med bla. støtte for SATA300 grensesnitt med 3 Gbps overføringshastighet (usikker på om bærbare maskiner klarer å utnytte dette) og har dessuten innebygget fallsensor og er utstyrt med noe de kaller rotary vibration controller som skal beskytte harddisken når den blir utsatt for sterke vibrasjoner.

 

250GB-versjonen antar jeg er en Samsung M5, som er en noe rimeligere variant med "kun" 1,5 Gbps overføringshastighet (som sagt er jeg ikke sikker på om bærbare maskiner er i stand til å utnytte de 3 Gbps'ene man får på MP1, MP1 er i utgangspunktet utviklet for høyytelsesmiljøer, som bladservere), og uten fallsensor og vibrasjonskontroller. M5 vil bruke mindre strøm enn MP1.

 

Har ikke klart å finne noen tester av dem enda, så hvor stor ytelsesforskjellen er kan jeg ikke uttale meg om. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt 200GB 7200rpm'en, men jeg har jo også etter hvert blitt en slags "7200rpm fanboy" etter å aldri ha brukt noe annet enn 7200-disker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ ventle:

 

Takk for godt og utfyllende svar. Jeg får vel avvente og se litt da. Disken kommer primært sett til å bli brukt som os, program og spill-disk. Filmer, musikk, dokumenter og annet vil bli lagret på en ekstern. Dermed vil ikke lagringsplass vøre essensielt, men heller ytelsen. Med andre ord bør ytelsen på disken være god nok til at harddisken ikke blir en flaskehals i forhold til skjermkort, prosessor og minne (ram). Lurer på om jeg ikke skal investere i en 7200 RPM.

 

Edit: Kommer til å kjøpe IFL90-en med 9-cellers batteri. Dermed håper og tror jeg at batterilevetiden kommer til å være noenlunde bra uansett.

Lenke til kommentar

Orresnei

 

Her kommenterer hvertfall en person, vet ikke om han snakker om den harddisken, troligvis.

 

"Den mest bråkete harddisken jeg noensinne har vært borti var den som fulgte med min konfirmasjonsgave, en bærbar HP OmniBook Xe3 GF... styr unna! (var umulig å sove i samme rom med pcen lukka igjen under en sofa. talentløst og brannfarlig!)"

 

Så hvis du ikke bryr deg om støynivå så er det vel bare å kjøre på med den.

Lenke til kommentar

Harddisk vil aldri bli flaskehals ift skjermkort\spillytelse allikevel, eneste du kan merrke det på er litt lengre loadingstider på trege disker, men ram er jo en annen og viktigere faktor der. Jeg ville ikke investert i 7200 rpm av 5 grunner: ytelsen er ofte ganske lik eller bare litt kjappere enn større disker med 5400 rpm som koster det samme, den bråker mer, du mister noen minutter med batterilevetid og den utvikler mer varme.

Lenke til kommentar

Dette blir trolig mitt oppsett.

 

15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

Intel Core 2 Duo Mobile T7300 2.00GHZ 4MB Cache

200GB SATA 7200RPM 2.5"

2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB)

9-celler 7200mAh XL (batteritid ca 5 timer)

Intel® Turbo Memory 1GB

Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon

Analog/digital TV-tuner og radio med s-video inngang og fjernkontroll

 

De 0.4 GHZ er litt vel dyre syns jeg. Hva bør jeg velge av 250gb 5400rpm og 200gb 7200prm?

Lenke til kommentar
Slik det er nå vurderer jeg seriøst å velge 250 GB 6400 RPM-harddisken. Den yter ikke så langt under 7200 RPM-en og er langt mer stillegående, effektgjerrig osv.

8813596[/snapback]

Og koster vell ca det samme :) Hadde 7200 rpm-disker vært bare en 100-lapp dyrere for en like stor disk som 5400 rpm så hadde jeg nok vurdert det, men prisforskjellen er ofte i største laget.

Lenke til kommentar
9-celler 7200mAh XL

Bare lurte, er cellene seriekoblet eller parallelkoblet.

8813347[/snapback]

 

Seriekoblet.

 

Er Intel® Turbo Memory bare for vista? Altså at det ikke gir noen effekt i xp?

8813531[/snapback]

 

Turbomemory er for øyeblikket kun støttet av vista. Muligens vil det komme i fremtidige linux-versjoner, men det er svært liten sjanse for at det kommer til xp.

Lenke til kommentar

Først og fremst; Kjempebra tråd amundsf! :D

 

Jeg er nyfrelst! hadde store planer om å bruke de 15 lappene jeg får tilbake på skatten på en spille ny Zepto, men ser nesten ut som om jeg har forandret mening litt etter å ha lest gjennom denne tråden å lest litt rundt omkring om denne maskinen...

 

Ellers kommer nok mitt oppsett til å være akkurat det samme som 90% av alle andre her ;P eneste jeg er litt usikker på er dette med HD'en ... om jeg skal gå for 200GB 7200 RPM eller om jeg skal gå for 250 GB 5400 RPM ... Det er ikke ytelsen som gjør at jeg tviler, men heller det at jeg vet for lite om hvilke disker du får om du velger den ene eller den andre...

 

Altså, slik jeg har forstått det er det flere 200GB 7200 RPM hd'er på markedet med antishock og antistøt greier slik at det er mindre sansynlig å ødelegge hardisken dersom du skulle miste pc'n i gulvet eller hvasomhelst..... mens det ennå ikke er denne teknologien i det som er å velge i av 250 GB hardisker ....

 

Så som sagt, er ikke ytelsen det går på ... men heller tanken på at den ene hardisken kan gi meg en smule mer sikkerhet når det kommer til å tåle en støyt ... sier ikke at jeg skal ta med meg pc'n ut i felten akkurat, men uhell kan jo skje, å om HD'en skulle overleve gjør jo ikke det noe :p

 

Så, for å avslutte posten min spør jeg om det er noen av dere der ute som vet hvilken harddisk du får om du velger 200 GB / 7200 RPM versonen, og hvilken du får om du velger 250 GB / 5400 RPM versonen... klarer fint å avse 50 gigabyte, litt mindre strøm og kanskje litt mer støy (om det er bare LITT sådan.. ingen stor fan av støy) dersom jeg får antishock eller hva det heter =]

 

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Hvis man bestiller 2 gb med minne, har man mulighet for å sette inn enda mere senere eller har den kun 2 slot's?

 

Litt dumt at multicom ikke har muligheten for å konfiguere med en stk a 2 gb. med tanke på senere oppgradering.

Lenke til kommentar

Det jeg er litt bekrymret for, vil de få nok til alle som bestiller? Føler ikke for å vente så sjukt lengere enn tida som er nå, da kjøper jeg heller en Zepto.

 

Så akkurat at Zeptoen kommer den 23-06-2007, nesten samtidig som IFL90+... Får håpe det er nok IFL'er.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Så, for å avslutte posten min spør jeg om det er noen av dere der ute som vet hvilken harddisk du får om du velger 200 GB / 7200 RPM versonen, og hvilken du får om du velger 250 GB / 5400 RPM versonen... klarer fint å avse 50 gigabyte, litt mindre strøm og kanskje litt mer støy (om det er bare LITT sådan.. ingen stor fan av støy) dersom jeg får antishock eller hva det heter =]

8814205[/snapback]

 

leste du dette innlegget, ca litt lenger opp på samme side som ditt eget? som sagt er jeg rimelig sikker på at det ikke finnes andre 200GB 7200rpm harddisker enn Samsung MP1, og ei heller andre 250GB 2,5" disker enn Samsung M5. I innlegget forklarer jeg også de dataene som er kjent om disse diskene, som sagt har jeg enda ikke kommet over en test av noen av dem, så hvor stor ytelsesforskjellen er er umulig å si enda.

Lenke til kommentar

ventle:

 

Jepp, var den posten jeg siktet til =P klarte IKKE å huske hvor jeg hadde lest den, så sjekket 5-6 sider fra denne tråden (selvfølgelig 5-6 sider UTENOM akkurat denne siden ^_^) og leste litt på zepto tråden igjen for å se om jeg fant det der ... men nei jeg fant det ikke =P lure meg ...

 

Så da er det altså de to diskene som er å velge i 200 / 250 GB klassen med andre ord... Vell, betryggende at begge er fra Samsung i det minste... selvfølgelig siden dette er de første i denne klassen på markedet kan det jo oppstå barnesykdommer osv som vi alle kjenner så godt til ;P men stoler på at samsung vet hva de driver på med da dette ikke er deres første HD akkurat =P

 

Ser med andre ord ut som om jeg går for 200GB disken da, som sagt tidligere ikke for ytelsen sin del... men på grunn av "innebygget fallsensor og er utstyrt med noe de kaller rotary vibration controller som skal beskytte harddisken" ^_^ Forresten noen som fant ut om Santa Rosa støtter SATA 300? :roll:

 

-mamazboy-

Lenke til kommentar

må bare spørre om dette igjen:

 

vurderer seriøst en IFL90 selv men savner virkelig DVI, er det merkbar

forskjell på en maskin som dette med og uten DVI?

 

Har en Medion med x700 skjermkort i dag og kjører på en ekstern 20" på 1600x1200, og kvaliteten/detaljene er virkelig merkbart bedre

når jeg kjører på DVI istedetfor VGA.

 

hva tror dere, har det med type skjermkort å gjøre eller vil man

også på denne maskinen merke forskjell på DVI og VGA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...