Gå til innhold

Angrefrist/Retur av Dell bærbar

Anbefalte innlegg

Heisann,

Ringte dell for ni dager siden for å bestille en bærbar til bedriften. Spurte om fingeravtrykkleser, to batterier, i allefall et G wifi kort og andre ting. De mente da at en Latitude D820 ville passe oss best, så vi bestilte den.

Maskinen er ikke kommet ennå, men ble sendt fra dell for to dager siden (brukte lang tid før de fikk inn alle komponentene).

I går så jeg på HW at nå skulle D830 bli lansert, og blir passe irritert da jeg ser at først og fremst er det Santa Rosa med 800MHz fsb, inkluderer fingeravtrykkleser uten ekstra kostnader, kan ha to 9 cell batterier som jeg også spurte om (D820 kunne ha 1x9 cell og 1x6 cell i mediaporten), og muligheten for et N wifi kort.

Prisforskjell? D830 med bedre spesifikasjoner kostet under 200 kroner mer enn det vi betalte for ni dager siden for vår D820...

Det er greit at det kommer nye maskiner hele tiden og prisen vil gå ned, det er et selvfølge, men når det er snakk om en uke (og to dager), å at en salgsperson ikke kan si at "hvis du venter en drøy uke vil det komme en maskin med de spesifikasjonene du ønsker" må det vel være lov å bli frustrert.

NB! Bestilte som et firma, ikke privatperson hvis det har noe å si.

Så spørmålet blir som følger... Er det noe vi kan gjøre med dette?

Kan vi benytte angreretten og få byttet, eventuelt refundert beløpet og så legge inn en ny ordre på en D830?

Har hørt at bedrifter ikke har så mye rettigheter når det kommer til angrefristloven, men man kan bytte innen åtte dager eller noe slikt. Noen rettigheter må vi da ha?

Tenkte at det var best å høre her først om det var noen som hadde noe tips eller konkrete lover før vi ringte til dell, sånn at vi ikke bare får standardsvar/unnskyldninger for å lure seg unna.

En annen ting... Får noen til å konfigurere en D830 på Dell.no? (link). Siden låser seg her når man skal hoppe til side to, og i IE kommer det opp en melding hvor det står at det er noe problemer, så laster den en side uten javascripts eller noe (må iallefall oppdatere handlekurven selv hele tiden).

Finner heller ikke noe valg for grafikkort...

Edit: Så på nettsiden nå at det står "(kommer snart)" for de valgene

Fra "DELL SALGS- OG SERVICEVILKÅR I NORGE" dokumentet jeg fikk på epost.

Spørsmål:

Hva er en ikke-forbruker?

En vesentlig uoverenstemmelse kan være ganske relativ.

7. Aksept og Forbrukers Angrefrist

7.1 Ikke-forbrukeres aksept: Ikke-forbrukere kan kun avvise Produkter ved vesentlige

uoverensstemmelser i forhold til det avtalte gjennom skriftlig varsel til Dell innen 7 dager etter

levering; ellers anses Kunden for å ha akseptert Produktet.

7.2 Forbrukers Angrefrist: Forbruker kan kun avbestille en ordre innen 14 dager etter mottakelsen av

Produktet. Dell kan be om en skriftlig bekreftelse på avbestillingen. For programvarer mister

Forbruker retten til avbestilling etter anvendelse av programvaren. Forbruker mister retten til

avbestilling når Servicen er ytt. For Produkter mister Forbruker retten til avbestilling dersom

Forbruker har gjort Produktet uegnet for salg. Produkter må returneres for Kundens risiko, i

vesentlig uendret form og i original emballasje. Dell vil refundere Prisen, minus evt. rimelig

kostnader forbundet med tilbakesendelsen av Produktet og godtgjørelse for skader på Produktet

eller for tap, innen 30 dager etter mottakelsen av Produktet. For å sikre tilbakelevering i

overensstemmelse med ovennevnte, informerer Dell om returadresse og –nummer som skal fremgå

tydelig på pakkede Produkter.

7.3 Dersom Kunden velger ikke å akseptere en eventuell operativsystemlisens ved oppstart, vil Dell kun

refundere Prisen ved tilbakelevering av hele Produktet og dersom tidsperiodene spesifisert i hhv.

pkt. 7.1 og 7.2 er overholdt.

7.4 For all tilbakelevering må Produktene gjøres tilgjengelig for henting på den tiden og det stedet som

Dell med rimelighet anmoder om.

Endret av epleeple
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som firma har du ikke noe angrerett, dessverre. Å bli frustrert har du selvfølgelig full rett til ;)

Regner med det er bedriftskunder Dell mener med "ikke-forbrukere", men skal ikke si det sikkert.

Lenke til kommentar

Hmm, hørtes ikke bra ut.

Har du noen konkrete lover som sier at firma har du ingen angrerett?

Ser litt på lovdata, men kan ikke finne noe som tilsier det. Finner bare lover som omfatter selgeren, ikke noe spesifikt om kjøperen.

Edit:

Etter en telefon til forbrukerrådet ser det ut som at et firma er denne "ikke-forbruker".

Er vel kanskje ikke så mye å gjøre med det da.

Endret av epleeple
Lenke til kommentar
Har du noen konkrete lover som sier at firma har du ingen angrerett?

Ser litt på lovdata, men kan ikke finne noe som tilsier det. Finner bare lover som omfatter selgeren, ikke noe spesifikt om kjøperen.

8587133[/snapback]

Helt riktig.

Som privat bruker har du stötte i forbrukerkjöpsloven hvor angreretten finnes. Firma/Bedriftskjöp reguleres i den almindelige kjöpsloven. Her er det ikke angrerett samt at reklamasjonstiden er kreftig redusert.

Lenke til kommentar

Uansett, firma eller ikke. Dell bedriver vel det som i loven defineres som 'tilvirkningssalg', og ved en eventuell retur på angreretten må forbruker belage seg på å betale for tilvirkningen og nedplukkingen.

Trådstarter bør ringe Dell, og forklare saken. Så kanskje det ordner seg.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Helt riktig.

Som privat bruker har du stötte i forbrukerkjöpsloven hvor angreretten finnes. Firma/Bedriftskjöp reguleres i den almindelige kjöpsloven. Her er det ikke angrerett samt at reklamasjonstiden er kreftig redusert.

8587243[/snapback]

Angreretten finnes ikke i Forbrukerkjøpsloven. Den finnes derimot i Angrerettloven.

I §1. Virkeområde finner du følgende:

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Min utheving.

Som firma har man ganske enkelt ikke angrerett.

Lenke til kommentar
Regner med det er bedriftskunder Dell mener med "ikke-forbrukere", men skal ikke si det sikkert.

8587093[/snapback]

Er ikke sikkert jeg helller, men kan vanskelig forestille meg at ikke-forbruker betyr noe annet enn forhandler - altså de som ikke skal bruke PC'en. Trådstarter er jo en forbruker av PC'en i bedriften.

Tror dessverre ikke du kan forvente deg mye av Dell, jeg fikk ikke en gang byttet språk på windows, til tross for at nettsiden absolutt ikke sa noe om at det var norsk språk jeg hadde bestilt. :thumbdown:

Lenke til kommentar

8587093[/snapback]

Er ikke sikkert jeg helller, men kan vanskelig forestille meg at ikke-forbruker betyr noe annet enn forhandler - altså de som ikke skal bruke PC'en. Trådstarter er jo en forbruker av PC'en i bedriften.

Tror dessverre ikke du kan forvente deg mye av Dell, jeg fikk ikke en gang byttet språk på windows, til tross for at nettsiden absolutt ikke sa noe om at det var norsk språk jeg hadde bestilt. :thumbdown:

8592415[/snapback]

Vel, TEE's sitat fra loven om angrerett definerer jo en privat kunde som forbruker, og da er det nærliggende å tro at et firma som kjøper pc'er altså er "ikke-forbrukere", selv om pc'ene naturligvis blir brukt av mennesker i firmaet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...