Gå til innhold

Hvor kan man "anmelde" selskap for brudd på MF-lov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forbrukerombudet?

8586781[/snapback]

Ja.

"Hva er forskjellen på Forbrukerrådet og Forbrukerombudet?

Svar:

Forbrukerrådet er en forbrukerpolitisk interesseorganisasjon som jobber for at myndigheter, næringsliv og andre instanser skal ta tilstrekkelig hensyn til forbrukerne. Påvirkningsarbeid og klagesaksbehandling er derfor to viktige arbeidsområder for Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har ikke forvaltningsansvar i forhold til lover og regelverk. Det har imidlertid Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet forvalter og har tilsyn med markedsføringsloven. De behandler klager på f.eks. villedende markedføring og kan bøtlegge dem som forbryter seg mot loven. Forbrukerombudet har også tilsyn med deler av kringkastingsloven, bl.a. bestemmelsen om at det ikke må sendes reklame som er særlig rettet mot barn eller reklame i tilknytning til barneprogram."

Lenke til kommentar

Forbrukerombudet som nevnt.

Men ikke forvent deg at den blir behandlet, med mindre det er mange flere som sender klage.

Et godt eksempel her er vel gsm.no saken, der jeg fikk flere fra forumet til å sende inn klage på dette firmaet. Da behandlet de saken til slutt.

Lenke til kommentar
Forbrukerombudet som nevnt.

Men ikke forvent deg at den blir behandlet, med mindre det er mange flere som sender klage.

Et godt eksempel her er vel gsm.no saken, der jeg fikk flere fra forumet til å sende inn klage på dette firmaet. Da behandlet de saken til slutt.

8590420[/snapback]

Minnes at vi fikk dem i aftenposten også tilslutt :)

Forbrukerombudet har vel noen målsetninger for året, og minnes jeg sist så var vel ikke dette prioritert.

Lenke til kommentar
Kunne flere tenke seg å klage?

Fordi?

8590828[/snapback]

Les tråden jeg linket til.

Chess gjør det igjen! De driver med villedende markedsføring som er ulovlig ifølge norsk lov.

8591144[/snapback]

Hehe, mr Web Sheriff :D:D

Lenke til kommentar
Sendte en klage jeg også. Jo flere jo bedre, he he.

8593452[/snapback]

Skjønne fortsatt ikke problemet, dette vil føre til hva? Større forbruker makt? Vi får billigere mobil? Andre får billigere mobil?

Personlig synes jeg dette er tåpelig, men har man ikke annet å gjøre så kan man bli en liten " Kiwi Bob". Men han tjener noe på det ivertfall :D

Lenke til kommentar
Sendte en klage jeg også. Jo flere jo bedre, he he.

8593452[/snapback]

Skjønne fortsatt ikke problemet, dette vil føre til hva? Større forbruker makt? Vi får billigere mobil? Andre får billigere mobil?

Personlig synes jeg dette er tåpelig, men har man ikke annet å gjøre så kan man bli en liten " Kiwi Bob". Men han tjener noe på det ivertfall :D

8593500[/snapback]

Flere mindre selskaper blir ofte ikke tatt like hardt som store aktører.

Hadde dette vært Netcom eller Telenor hadde adm.dir. vært halshogd i løpet av dagen... mindre selskaper har ikke samme "presset" etter å følge lovverket.

Ta dette som et eksempel... den reklamen har snart vært tilgjengelig 1 uke på nettet uten reaksjon.

Chess har gjort dette en god del ganger nå og jeg synes det er for dårlig av et slikt selskap av å prøve seg gang på gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...