Gå til innhold

for lite TB i RAID 5?

Anbefalte innlegg

jeg har nettopp satt opp ett system med 8 500 GB disker (4TB) i RAID 5.

da står det i RAID BIOS og i softwaren som kom med raid kortet at jeg har totalt 3.5 GB... og så vidt jeg har skjønnt RAID 5 så stemmer det

men når jeg skal formatere med Partition Magic så står det at jeg kun har 2TB ledig...?

stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det at det er OS'et som begrenser det her.

Hadde samme problemet selv.

Det jeg gjorde var å gå inn i device manager og konverterte hele disken til dynamisk disk isteden for basic som den sikkert står som.

Tror det skal holde.

Lenke til kommentar

Du kan ta det en annen vei.

Høyreklikk min datamaskin, Velg manage, Velg diskmanagement.

Øverst får du da opp en liste over alle partisjoner, men nederst kommer en liste over alle fysiske disker.

Finn den disken du skal konvertere og høyreklikk der det står "Disk 0" eller "Disk X"

Velg Convert to dynamic disk.

FERDIG :D

Lenke til kommentar
det er til lagring av gamle jobber. har ca 2.5 TB per idag...

jeg har hw raid (rocketraid 1820a). det tar ca 8-10 timer å bygge opp med 8 500 GB disker. :(

8586957[/snapback]

viss du kjører hw raid skal du ikke inn å tulle i software raid

Lenke til kommentar

Som folk sier, har du HW-RAID, er det ingen vits å dille med dynamiske disker, etc.

For å utnytte > 2 TB, må du enten ha WinXP 64-bit, eller Server 2003. Plagdes selv for en stund siden da jeg skulle sette opp et 6x500GB array. Gikk da for Server 2003, da det var i en lagringsboks.

Mulig at Vista støtter GPT-filsystemtabeller.

Lenke til kommentar

Om dette skal være en ren filserver så har du jo linux da ;) Eventuelt kan du sette opp 2 separate raidvolumer på kontrolleren, begge på litt under 1,5TB

Edit: Skrev feil, mente 1,5, ikke 1

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Om dette skal være en ren filserver så har du jo linux da ;) Eventuelt kan du sette opp 2 separate raidvolumer på kontrolleren, begge på litt under 1TB

8587050[/snapback]

jeg prøvde ubuntu først men måtte gi opp.

raidkortet hadde til og med debian drivere som fulgte med men jeg har aldri prøvd linux før så jeg måtte bare kapitulere...

Lenke til kommentar

Vel, siden XP/etc stopper på 2 TB, og jeg har følgende:

raid1.gif

Burde det da gå bra. MS har en trial for 2003 også, så du kan prøve den før du kjøper noe: http://www.microsoft.com/technet/windowsse...al/default.mspx

Å dele RAID-volumet i to er det mest poengløse jeg har hørt: (8-1)*500 = 3500, ((8/2)-1)*500*2 = 3000. Så du mister totalt 1 TB med plass på det.

Edit: Server 2003 får du for ~6k. Effff.

Endret av CCTSMaster
Lenke til kommentar

Hvis du velger å forsøke GNU/Linux på nytt på serveren har du muligheten til å spørre så mye du trenger om hjelp på denne delen av forumet (Under programmer). Mange folk der med veldig gode kunnskaper om GNU/Linux og sette opp en server i GNU/Linux. Samme gjelder vel for så vidt i BSD/Unix forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...