Gå til innhold

Oppskalering uten å miste pixler

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen gamle bilder som ble tatt med mobiltelefonen min for noen år siden, og dem ble jo da seff tatt i veldig små formater (128*128). Og, tingen er at jeg vil oppscalere dem til 640 eller 800, gjerne høyere, så jeg kan bruke dem som bakgrunds bilder. Men hver gang jeg prøver blir det bare veldig STORE firkanter ut av bildet og blir bare helt f***t.

Noen som kan gi tips til dette?

veldig viktige bilder for meg, De første timene til datter mi.

Angrer så sinnsykt på at jeg ikke kjøpte et kamera før fødselen:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er atså en liten mulighet til å forstørre det en liten smule, har jo CS3 nå idag, men kan desverre nesten ikke bruke det. Jeg bruker det til å skalere ned bilder med, fra 3xxx etc og ned til sånn 8xx/1xxx, og seff sånn kutting i bilder med den derre..... Husker ikke hva det heter.

Men, noen som vet om en bra plass å lære seg ADOBE Photoshop?

Dette var kansje feil plass å stille dette spm'et, sorry. *kremt* Hele denne tråden var vel igrunnen feilplassert. Ser det nå, beklager så mye.

Men takker for svar hvertfall

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Det du ber om er ikke å unngå å "miste piksler", pikslene "ble mistet" allerede da du tok bildet i 128*128. Du ønsker faktisk å skape piksler.

Problemet er at den programvaren du eventuelt vil bruke til dette ikke har noen mer informasjon enn det som ligger i de 128*128 pikslene og må gjette seg til resten. Resultatet vil nok ikke bli bra uansett hvordan dette blir gjort fordi det mangler for mange detaljer i det opprinnelige bildet.

Edit: I testen som turnipkongen lenker til omtales en funksjon som heter "bicubic" i Photoshop, du kan jo se litt på den. Men en forstørrelse til 800*600 vil faktisk være en forstørrelse på nesten 30x, og det blir ikke bra.

Endret av JohnMerrick
Lenke til kommentar

hehe mobiltelefonen er ikke noe kamera nei....

spesielt ille var de jo i starten, likevel trodde folk de kunne erstatte et kamera.

Men for å være sakelig, med så lav oppløsning er det så godt som umulig å øke oppløsningen uten at det ser helt grusomt ut, desverre:(

Det er ikke mulig å legge til informasjon som ikke finnes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...