Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvefusk - bør man si ifra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når har prøver så er jo det for å teste kunnskapene i de fagene man har, og dersom man har med et ark der svarene på alle spørsmålene er så hjelper det lite at man får en sekser ettersom man egentlig ikke kan noe som helst. Arbeidsgiver ser jo også på karakterene, og gode karakterer viser jo at en person liker(burde i hvert fall det) det han jobber med, og gjør det som trengs for å lære det det står i læreplanen eller whatever.

Dersom arbeidsgiver ansetter en som har jukset seg til gode karakterer kan dette føre til tap for bedrift i form av manglende kunnskap/ferdigheter til nylig ansatte og om man en gang skal ha en annen jobb så vil vel ikke tidligere arbeidsgiver skryte så mye om det viser seg at man har blitt lurt.

Det ble kanskje litt rotete skrevet, men tror jeg fikk med det jeg skulle.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke sagt i fra sånn rett uten videre. Hvis jeg hadde sett at en medelev fusket tror jeg nok at jeg kanskje hadde sagt til eleven at det ikke er særlig lurt å fuske, da det kan hende at andre elever ser det og de kan godt si i fra til lærer.

Å drive angiveri er jeg i mot, men hvis noen går til lærer og forteller at _noen_ har fusket (uten å nevne navn) og ber lærer være mer opmerksom neste gang ser jeg ikke noe galt i.

Lenke til kommentar
Hadde heldags-matteprøve idag, og det gikk jo så som så. Fikk i ettertid høre fra en medelev at et par i klassen hadde jukset. Det skal også være sagt at jeg er tilittselev, så jeg burde kanskje gjøre noe med saken.

8585694[/snapback]

Ikke bland deg (!)

Lenke til kommentar
Hadde heldags-matteprøve idag, og det gikk jo så som så. Fikk i ettertid høre fra en medelev at et par i klassen hadde jukset. Det skal også være sagt at jeg er tilittselev, så jeg burde kanskje gjøre noe med saken.

8585694[/snapback]

Ikke bland deg (!)

8598324[/snapback]

Fint at du har noen håndfaste argumenter å fare med(.)

Lenke til kommentar

8585694[/snapback]

Ikke bland deg (!)

8598324[/snapback]

8598820[/snapback]

Ja, ikke sant?

Poenget er at om en annen elev fusker, og dette ikke påvirker deg personlig, har du fint lite å gjøre med saken. Det er ingen grunn til å skape problemer for din medelev.

Her om dagen hadde klassen heldagsprøve i regnskap, under prøven var det noen som jukset, videre fikk en elev snusen av dette og gikk til administrasjonen med saken. Dette resulterte i at hele klassen måtte ta prøven på nytt, fordi 4-5 elever hadde jukset. Kan du tenke deg hvor surt det er for alle som faktisk gjorde så godt de kunne uten å jukse? Hvem bryr som om elever som jukser, det er deres problem at de ikke kan stoffet - det er ikke ditt problem! Hvorfor ødelegge for majoriteten, bare for å rote det til for et mindretall som jukset.

Det virker bare så meningsløst.

Lenke til kommentar
Ja, ikke sant?

Poenget er at om en annen elev fusker, og dette ikke påvirker deg personlig, har du fint lite å gjøre med saken. Det er ingen grunn til å skape problemer for din medelev.

Her om dagen hadde klassen heldagsprøve i regnskap, under prøven var det noen som jukset, videre fikk en elev snusen av dette og gikk til administrasjonen med saken. Dette resulterte i at hele klassen måtte ta prøven på nytt, fordi 4-5 elever hadde jukset. Kan du tenke deg hvor surt det er for alle som faktisk gjorde så godt de kunne uten å jukse? Hvem bryr som om elever som jukser, det er deres problem at de ikke kan stoffet - det er ikke ditt problem! Hvorfor ødelegge for majoriteten, bare for å rote det til for et mindretall som jukset.

8598855[/snapback]

Hurra for apatiet!

"Oida, jeg så nettopp noen ble drept, men jeg kjente han ikke, så hvorfor skal jeg bry meg?"

Ekstremt eksempel, ja, men det er i praksis det samme.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Ja, ikke sant?

8598855[/snapback]

Hurra for apati!

"Oida, jeg så nettopp noen ble drept, men jeg kjente han ikke, så hvorfor skal jeg bry meg?"

Ekstremt eksempel, ja, men det er i praksis det samme.

8598867[/snapback]

I praksis det samme? Idioti. ;)

Jeg har for så vidt sagt mitt, og gidder ikke diskutere dette videre.

Jeg mener allikevel at det ikke er verdt innsatsen (å ødelegge for så mange, for å ta så få, mener jeg).

Lenke til kommentar
Ikke rart mange får inntrykk av at dagens ungdom er en gjeng drittsekker.

8599000[/snapback]

Det var da jævlig "high and mighty" du skulle være da? Pms?

Her gjelder det å se forskjellen på en uskyldig spøk og alvor. Selvsagt skal man ikke være en kjip faen å begynne med utnyttelse av folk som jukser :roll:

Kanskje sliter personen veldig, og er ikke i stand til å stå i faget uten å jukse. Da trenger han/hun heller hjelp, ikke at en klassekamerat skal sørge for at stryk blir et ultimatum.

Lenke til kommentar

Red.: aleks tho, les postene mine, så kommer vel det ganske klart frem.

Kanskje sliter personen veldig, og er ikke i stand til å stå i faget uten å jukse. Da trenger han/hun heller hjelp, ikke at en klassekamerat skal sørge for at stryk blir et ultimatum.

8599025[/snapback]

Å få standpunktkarakter i alle fag er ikke en menneskerett.

Jeg vet i hvert fall at jeg ikke vil bli behandlet av en lege som har jukset seg til attesten sin.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Har ikke lest alle postene frem til nå.

Det kommer så klart ann på hva slags prøve det er snakk om. Er det snakk om tentamen, hadde jeg ikke brydd meg. Hadde det vært snakk om "lege-eksamen", (vet ikke hva det heter) hadde jeg vurdert å si i fra. Nettop fordi man ikke vil ha "dårlige" leger.

Lenke til kommentar
Red.: aleks tho, les postene mine, så kommer vel det ganske klart frem.

8599025[/snapback]

Å få standpunktkarakter i alle fag er ikke en menneskerett.

Jeg vet i hvert fall at jeg ikke vil bli behandlet av en lege som har jukset seg til attesten sin.

8599043[/snapback]

Ender man opp med karakteren 2 i matte ved hjelp av juks. vile man uansett aldri kunne pådra seg et "viktig" yrke som eksempelvis lege. Ergo er for så vidt utsagnet ditt ganske irrelevant.

Lenke til kommentar

8585694[/snapback]

Ikke bland deg (!)

8598324[/snapback]

8598820[/snapback]

Ja, ikke sant?

8598855[/snapback]

Det gir de som prøvde så godt de kunne en mulighet til å forbedre seg enda mer, lengre øvetid og en litt større innsikt i hva prøven inneholder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...