Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvefusk - bør man si ifra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja, trodde det var engelsk, ble litt borte når jeg leste nedover tråden :p

Hvordan jukser man i matte? Andreåret på videregående får man ha med seg regelbok, der kan man skrive alt man vil. Det eneste jeg kan tenke på er at hvis personen ser på en annen elev, da må de sitte bra nært og fokusert... Dårlig av læreren å ikke se det da.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Når ble juksing kult?

Det virker på meg som om samfunnet bryter ned alle tabuer og åpner for åpent spill.

Når man jukser på prøver lurer man ikke bare seg selv, man lurer Darwin også.

8592109[/snapback]

Det var ikke det jeg skrev. Når ble tysting kult da?

Den dagen alle mennesker begynner å drite i småting og slutter med å ta alt så jævli alvorlig, da er min verden perfekt. Kjører du i 80 i 70 sona og blir tatt med laser av politiet... Hva med å bare si: "Jaja, du får kjøre videre da, men prøv å holde fartsgrensa framover da! Ha en hyggelig dag!" Istedenfor at dem river deg ut av bilen og gir deg en bot på 4000kr og er frekke i kjeften.

Bøter og straff er bare piss.. Det er straff nok å bo i det landet her!

Lenke til kommentar

Twingy, der er vel ikke mange som tenker i samme bane som deg - jeg føler i alle fall ikke straffet av å bo i en av de bedre landene i verden.

OnT: Det er en grense til man kan tåle fusking, for egentlig er det utrolig kjipt at andre elever i klassen skal kunne få en høyere karakter enn deg, uten å gjøre en skitt. Er det så veldig kult? Hvorfor skal det ikke være rettferdige karakterer alle skal få?

Hvis du ikke synes at en avsluttende prøve i diverse fag er alvorlig så er det din prioriteringsliste som er annerledes enn de fleste, ikke at det er noe galt med oss andre.

Lenke til kommentar

Det er jo urettferdig for deg at de jukser. Deres karakterer vil jo bli bedre og det kan virke for læreren som du har blitt sløvere. Høyere karakterer til medelever påvirker jo også valg av skoleplass neste år. At de andre jukser kan få ekle konsekvenser likevel, selv om det kanskje ikke har så mye å si på èn prøve, men likevel.

Dersom det er organisert juksing det flere elever er innblandet synes i hvert fall jeg det blir feil å la de fortsette. :dontgetit:

Men så klart, hvis du "sladrer" blir jo du klassens idiot og lignende, så spørsmålet blir jo om det er verdt det.

Dersom noen skulle prestere å si at du er en idiot som ødelegger for de andre elevene, så vil jeg være ganske så sikker på en god del er enige at at du burde kunne si at du er faktisk der for å lære, og at du har lite igjen for at andre ødelegger for deg. Man jo frivillig på videregående skole, og dersom man ikke vil lære noe har man _INGEN_ ting der å gjøre.

Det ender opp med at lærerene blir hengende igjen for å prøve å lære elever det grunnleggende, og de som forstår det blir sittende å vente på at resten av klassen skal følge etter.

Lenke til kommentar

Erm... altså har du noen gang hørt om rettferdighet? Hvis alle skulle drive å jukse til en prøve, hvordan ville den bestående samfunn bli? Dette handler rett og slett om etikk, og alle vet at juksing er galt. Hvorfor skal det da være dumt å sladre på at noe gjør det de ikke bør gjøre. Og hva det betyr oss? Kanske det henger i tråd med skolevalg, karaktermålinger, framtiden til hver og en.

Juksere, unnasnyltere og drittsekker er det verste jeg vet om.

Endret av Atir_
Lenke til kommentar

Å kategorisk fordømme alle former for fusk er en veldig enkel løsning. Når systemet ikke er helt tipp topp, synes jeg ikke det er fullstendig forkastelig å lure det litt - det er tross alt bare en måte å forholde seg til det på. Personlig setter jeg juksing høyere enn folk som nipugger og høster seksere uten at de egentlig forstår en dritt.

Lenke til kommentar

8595306[/snapback]

Du er en aldri så liten skam for menneskeheten.

Hva bryr det dere om andre får bedre karakter enn dere?

8595595[/snapback]

Kanskje resultatet blir at de "stjeler" den siste studieplassen på linjen du vil gå rett foran nesen på deg på grunn av at de har jukset seg til gode karakterer?

Lenke til kommentar
Personlig setter jeg juksing høyere enn folk som nipugger og høster seksere uten at de egentlig forstår en dritt.

8595938[/snapback]

Du mener altså at en som jukser fortjener en 6er mer enn en som pugger flere timer i strekk? Det høres helt urimelig ut, og det er jo grenseløst urettferdig. Å jukse seg til en 6 er bare å lure seg selv, samtidig stille seg høyere enn andre uten å ha gjort en dritt. Dèt er urettferdig det.

Lenke til kommentar

8595306[/snapback]

Du er en aldri så liten skam for menneskeheten.

Hva bryr det dere om andre får bedre karakter enn dere?

8595595[/snapback]

Kanskje resultatet blir at de "stjeler" den siste studieplassen på linjen du vil gå rett foran nesen på deg på grunn av at de har jukset seg til gode karakterer?

8595995[/snapback]

Egoist... Hvis du tror at de kan jukse så mye og på absolutt alle prøvene at de klarer å komme foran en som ikke jukser, da må du være lite smart, for såpass skjønner du at det ikke er så stor sansynlighet for.

Lenke til kommentar
Egoist... Hvis du tror at de kan jukse så mye og på absolutt alle prøvene at de klarer å komme foran en som ikke jukser, da må du være lite smart, for såpass skjønner du at det ikke er så stor sansynlighet for.

8596073[/snapback]

Egoist? Jeg er en egoist fordi jeg vil at de smarteste (i mangel av et bedre ord) elevene skal komme foran de som jukser seg til gode karakterer ved inntak til videre utdanning?

Tullball!

Nei, det er ikke veldig sannsynlig, men det kan likefullt skje.

Red.: Forresten, personangrep hører ikke hjemme her.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Å tillate mennesker å jukse en gang, hvorfor ikke tillate dem å jukse flere ganger? Poenget er at det skal være uakseptabelt uansett hvor få ganger du fusker. Det har langt i fra noe med egoisme å gjøre, det handler om prinsipper. Hvorfor ikke bruke hjernen til noe fornuftig å skjønne at faktisk juksing er mest av alt egoistiske.

Endret av Atir_
Lenke til kommentar

Du lurer deg selv like mye hvis du pugger ræva av deg og siterer læreboka til den store gullmedaljen når du egentlig ikke skjønner hva som står der, i tillegg har du kastet bort mye tid. Er det ikke i grunnen bare en annen måte å jukse på? Du klarer å gjøre inntrykk av at du sitter inne med kompetanse du ikke har?

Fortjener og fortjener, jeg liker ikke det begrepet. Rettferdighet er kun et av mange idealer, og jeg tror ikke på det. Verden er ikke rettferdig, er ikke laget for å være rettferdig, kommer aldri til å bli rettferdig, og bra er det.

Lenke til kommentar

Og juksing skal hjelpe til å fremkalle de kompetanser de pugge-mennesker ikke har? Det tviler jeg sterkt på. Og pugging betyr nødvendigvis ikke at du ikek får med deg noe. Som regel lærer du mye mer av å lese til prøver enn å jukse, så vidt jeg har skjønt! ;)

Lenke til kommentar

Noe tilsvarende som trådstarter skriver om hendte på min søster sitt klassetrinn, 10 klasse, den uken. Flere elever hadde vært inne på internett og funne fasiten på prøven de skulle ha. Prøven var matematikk eksamen fra 2006 - noe lærerene hadde vært så lur å gi beskjed. Disse elevene hadde da tatt med seg fasiten til prøven. Det var da mattetentamen, og meget avgjørende for karakteren det året.

En elev hadde da ringt inn til skolen, anonymt, og gitt beskjed om dette.

Da hadde ingen av prøvene blitt rettet, og alle 3 klassene på det klassetrinnet måtte ta om igjen mattetentamen!

Jeg synes det var bra at noe gav beskjed om det, siden mange av de som jusket sikkert hadde fått snittet sitt trukke opp i matte, og i de andre karakterene.

Jeg synes du kan gi en anonym melding til lærer eller elevinspektør om at det foregår fusk i x timer...

Lenke til kommentar

Puggeprøver: Alle har samme grunnlag, alle må lese mye for å kunne gjøre det bra, selv flinke elever i faget må pugge for å huske årstall. Nesten alle glemmer stoffet rett etter prøven er ferdig.

Spørsmålsoppgaver: Her er det jukserene tjener karakteren sin godt. Skriv ned viktige setninger og notater som står i boka og du er klar for nesten alle spørsmål som kommer.

Åpne oppgaver: Her må man kunne stoffet, her hjelper det lite å ha med et par setninger med stoffet, du må faktisk kunne det du skal snakke om, fordi det er så mye å si. For eksempel: Fortell alt du kan om språkhistorien fra 1900 til i dag.

Matte/Fysikk/Kjemi: Her må du kunne basic teorien, men det gir deg bare maks 2-3 i karakter. Du må klare å se at en oppgave er forandret slik at du må gjøre noe med reglene du har i regelboka.

Alt dette, untatt matte/fysikk/kjemi vil du glemme når du skal studere på høyskolen eller lignende. Matten vil du for eksmpel trenge fordi du må kunne integral, derivasjon, substitusjon osv for å gjøre årene lettere for deg.

Det bringer meg til: Utdanninga er det du har igjen når du har glemt det du har lært.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Juks kan aldri aksepteres, det er hårreisende at du forsvarer det.

Folk leser for å bli gode, og de som pugger kan garantert stoffet ørten ganger bedre enn en som bare har skrevet av noe han fant på nettet som også kan vise seg å være direkte feil, noe som igjen medfører at han snapper opp usannheter ubevist.

Spesielt i matte er det ikke noe som heter pugging, du har ikke sjans til å pugge alle formlene, og du ser puggerne detter av etter at jukserne har falt av lasset. Det igjen betyr at du bare lurer deg selv.

Jukser du i matte og ikke kan matten kan det også få store konsekvenser om du studerer medisin f.eks. og ikke klarer å beregne dosene riktig (det har vært flere eksempler på dette).

Juks er en uting og kan aldri aksepteres. Hadde jeg sett en på universitet som hadde jukset så hadde jeg blitt så forbanna at jeg hadde rapportert han med en gang, og han hadde mest sansynlig blitt utvist fra universistet. Jeg sitter ikke å leser flere uker i strekk før eksamen for å se at en eller annen idiot surfer inn til A med juks.

Men ville nok ikke reagert på rykter, juks er noe du nesten må ta der og da. Uansett ser læreren det fort hvis du gjør det vilt mye bedre på en prøve enn alle de andre tidligere.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...