Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvefusk - bør man si ifra?


Anbefalte innlegg

Selv går jeg på Vk1 og kan meddele at juksing/fusking forekommer hele tide. Selvfølgelig i forskjellig omfang og typer. Etter min mening er arbeidspresset på videregående så stort at dette driver mange til ulovlige virkemidler.

 

Når det gjelder måtene å fuske på finnes det utallige. Den vanligste er nok å skrive ting inn i ordboka. Dette ser jeg blir gjort stadig vekk. Hadde en prøve i et fag der man egentlig må kunne forstå faget for å få en god karakter, men enkelte faktaspm. kom det og for flertallet av klassen stod disse skrevet ned på en eller annen måte. På gloseprøver er det alltid de som har en liten lapp i penalet. Noen tar ting rett fra nettet og leverer det inn. Det finnes utallige flere måter.

 

Skal du ha et liv utenfor skolen kan du umulig klarer å henge med på 4-5-6 stadiet i alle fag. Jeg synes en som tyster på juksere er 1 000 000 000 000ganger verre enn fuskeren. Er du en så bitter og kvalm type kan du bare gå å henge deg. Juksing vil alltid forekomme og det er noe jeg regner med at lærerene også vet. Hjelp andre, og andre hjelper deg. Sladring fører bare til at du blir en upopulær tulling, som aldri vil få noe i nærheten av venner! Greit nok at det finnes de som gjør skolearbeid 24/7, men de får bare akseptere at det finnes de som nyter det å være ungdom...

 

Skole generelt er oppskrytt, og vi får vare brukt for minimalt av det vi lærer! :w00t:

 

 

Edit:

Det er jo selvfølgelig forskjell i å jukse på videregående og på universitetet. Har du begynt på en spesifikk utdanning og fusker der går det til slutt bare ut over deg selv...

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke fatte at folk forsvarer fusk.

Jeg føler jeg gikk i klasse med en relativt oppegående gjeng på videregående, så fusking så jeg ikke så mye til.

 

Det jeg husker best var på VKII, da vi hadde hatt en rettslæreprøve og et skikkelig brødhue av en jente i rettslæreklassen min hadde klart å fått utsatt prøven. Hun hadde brukt tiden hun hadde kjøpt seg til å fylle lovsamlinga si til randen med ting fra læreboka og hun skrøyt av det i friminuttet før timen.

Når timen begynte gikk jeg for å vimse litt på datarommet. På veien ut døra byttet jeg om lovsamlingen hennes med min egen. Når timen var over og hun løp rasende ut av klasserommet for å finne ut hvem som hadde tatt lovsamlingen hennes byttet jeg om lovsamlingene igjen.

Hun strøk på prøven og jeg godtet meg i flere dager etter det.

Lenke til kommentar
Hadde heldags-matteprøve idag, og det gikk jo så som så. Fikk i ettertid høre fra en medelev at et par i klassen hadde jukset. Det skal også være sagt at jeg er tilittselev, så jeg burde kanskje gjøre noe med saken.

8585694[/snapback]

Ikke bland deg (!)

8598324[/snapback]

Fint at du har noen håndfaste argumenter å fare med(.)

8598820[/snapback]

 

Ja, ikke sant?

 

Poenget er at om en annen elev fusker, og dette ikke påvirker deg personlig, har du fint lite å gjøre med saken. Det er ingen grunn til å skape problemer for din medelev.

 

Her om dagen hadde klassen heldagsprøve i regnskap, under prøven var det noen som jukset, videre fikk en elev snusen av dette og gikk til administrasjonen med saken. Dette resulterte i at hele klassen måtte ta prøven på nytt, fordi 4-5 elever hadde jukset. Kan du tenke deg hvor surt det er for alle som faktisk gjorde så godt de kunne uten å jukse? Hvem bryr som om elever som jukser, det er deres problem at de ikke kan stoffet - det er ikke ditt problem! Hvorfor ødelegge for majoriteten, bare for å rote det til for et mindretall som jukset.

 

Det virker bare så meningsløst.

8598855[/snapback]

 

 

Det gir de som prøvde så godt de kunne en mulighet til å forbedre seg enda mer, lengre øvetid og en litt større innsikt i hva prøven inneholder.

8599622[/snapback]

 

Eller... det gir dem som endelig er ferdig med heldagsprøven i eksempelvis økonomi, og som endelig kan slappe av og roe seg ned, en ny runde med stress, mer øving og bekymringer og press om å gjøre det enda bedre enn forrige gang. Det er ikke slik at alle liker å ta heldagsprøver, og tenker "yes! nå kan jeg forbedre meg igjen!". Selvsagt er dette tilfellet hos mange, men hos oss some sliter med faget, er det et rent helvete å måtte ta heldagsprøven om igjen. En tanke som dukker opp kan f.eks være "hva om jeg får en dårligere karakter denne gangen? - kanskje er prøven vanskeligere enn forrige gang?" Og at man dermed blir anklaget for å faktisk ha jukset, selv om dette ikke egentlig er tilfellet. ;)

Lenke til kommentar
Når timen begynte gikk jeg for å vimse litt på datarommet. På veien ut døra byttet jeg om lovsamlingen hennes med min egen. Når timen var over og hun løp rasende ut av klasserommet for å finne ut hvem som hadde tatt lovsamlingen hennes byttet jeg om lovsamlingene igjen.

Hun strøk på prøven og jeg godtet meg i flere dager etter det.

8599741[/snapback]

 

Da er du en sleip liten jævel. :roll:

 

Stakkers jente, hun slet tydeligvis noe jævlig i det faget - og jeg vet hvordan det er. Hva i helvete fikk du ut av å se henne stryke, og atpå til "godte deg"?

 

Go jump up your own ass.

Lenke til kommentar
Det er vel noe med at enkelte folk som ikke jukser i et fag, ikke takler å se en som sliter i et fag gjøre det bra, uten å fortjene det.

8600097[/snapback]

 

Helt klart, men om man virkelig sliter er det ikke bare bare å få en god karakter selv om man jukser.

 

I min mening burde man allikevel "get over yourself" og la det gå. Selv om det kanskje kan være irriterende for de som ikke jukser, har man allikevel ingenting å tjene på å sladre på andre, annet enn å skade dem.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet å jukse i fag som rettslære/norsk/nyere historie/språk/religion hvis du skal for eksempel studere datasikkerhet. Det gjør det lettere å komme inn på skolen man vil, og de der fagene har ingen virkning for at du skal gjøre det dårligere i det du skal studere. Det kommer bare an på hva du skal studere :)

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Skal du ha et liv utenfor skolen kan du umulig klarer å henge med på 4-5-6 stadiet i alle fag. Jeg synes en som tyster på juksere er 1 000 000 000 000ganger verre enn fuskeren. Er du en så bitter og kvalm type kan du bare gå å henge deg. Juksing vil alltid forekomme og det er noe jeg regner med at lærerene også vet. Hjelp andre, og andre hjelper deg. Sladring fører bare til at du blir en upopulær tulling, som aldri vil få noe i nærheten av venner! Greit nok at det finnes de som gjør skolearbeid 24/7, men de får bare akseptere at det finnes de som nyter det å være ungdom...

 

Skole generelt er oppskrytt, og vi får vare brukt for minimalt av det vi lærer! :w00t:

 

 

Edit:

Det er jo selvfølgelig forskjell i å jukse på videregående og på universitetet. Har du begynt på en spesifikk utdanning og fusker der går det til slutt bare ut over deg selv...

8599649[/snapback]

 

Bullshit. Dette er det dummeste jeg har hørt! Juks er juks og det finnes ikke noe mer irriterende. Jeg går på yrkesfag og karakterene mine tilsier hvor jeg får læreplass. Skal jeg skippe å fortelle om juks, slik at en eller annen idiot skal få bedre karakterer enn meg og evt få den læreplassen jeg vil ha, selv om jeg i bunn og grunn er bedre enn han? Jeg gir maks faen om jeg blir en "upopulær tulling", det blir hvertfall noe ut av meg og jeg kan være stolt over at jeg oppnådde noe uten å måtte ta til hjelp med "ulovelige" midler.

 

Skolen er generelt oppskrytt? kunnskap er kanskje noe av det viktigste du kan få..

 

Til slutt vil jeg si at editen din var litt ironisk. Du vil mene at det ikke går utover deg selv vist du fusker på videregående?? Vist du fusker på videregående og mener at skole er oppskrytt, så vil du ikke skjønne en dritt på universitet.

 

 

Edit; skriveleif

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Det jeg husker best var på VKII, da vi hadde hatt en rettslæreprøve og et skikkelig brødhue av en jente i rettslæreklassen min hadde klart å fått utsatt prøven. Hun hadde brukt tiden hun hadde kjøpt seg til å fylle lovsamlinga si til randen med ting fra læreboka og hun skrøyt av det i friminuttet før timen.

Når timen begynte gikk jeg for å vimse litt på datarommet. På veien ut døra byttet jeg om lovsamlingen hennes med min egen. Når timen var over og hun løp rasende ut av klasserommet for å finne ut hvem som hadde tatt lovsamlingen hennes byttet jeg om lovsamlingene igjen.

Hun strøk på prøven og jeg godtet meg i flere dager etter det.

8599741[/snapback]

Utrolig bra :!:

 

Jeg går nå VK2 allmennfag, og etter min oppfatning foregår det svært liten grad av fusk i min klasse. Mulig at de som jukser bare er veldig flink til å skjule det, men jeg tror faktisk ikke juksingen er særlig utbredt her. Kanskje dette er et resultat av den litt daffe holdningen i klassen til skolearbeid generelt og prøvelesing. Her blir det nærmest regnet som juks å lese til prøve :D

Lenke til kommentar
Når timen begynte gikk jeg for å vimse litt på datarommet. På veien ut døra byttet jeg om lovsamlingen hennes med min egen. Når timen var over og hun løp rasende ut av klasserommet for å finne ut hvem som hadde tatt lovsamlingen hennes byttet jeg om lovsamlingene igjen.

Hun strøk på prøven og jeg godtet meg i flere dager etter det.

8599741[/snapback]

 

Da er du en sleip liten jævel. :roll:

 

Stakkers jente, hun slet tydeligvis noe jævlig i det faget - og jeg vet hvordan det er. Hva i helvete fikk du ut av å se henne stryke, og atpå til "godte deg"?

 

Go jump up your own ass.

8599974[/snapback]

At hun slet i det faget var hennes egen skyld. Hun tok ingen interesse i å lære seg stoffet og drev hele tiden med andre ting.

 

Skole er ikke en dans på roser. Det er ikke ment for alle, og selv om rett til skolegang er en menneskerett, så er ikke standpunktkarakter det. (Takk til den som skrev det lenger bak i tråden)

I så å si alle tilfellene av juks blir utført av elever som ikke tar en interesse av å lære seg stoffet. Er det da greit at de jukser? NEI.

Livet er tøft, ingenting kommer gratis. Skolen syr jo praktisk talt puter under armene på oss, så hvis man stryker kan man ikke klandre noen andre enn seg selv.

 

Jeg så en som forsvarte det med at det var mye press og at man ikke kunne ha et liv ved siden av skolen hvis man skulle opp på fem-seks-nivået, vel, det er ens eget valgt. Som jeg sa, det er ikke en dans på roser, det krever at man ofrer seg litt og gjør en insats. De som ikke klarer å gjøre det fortjener ikke noe bedre enn å stryke på skolen og sitte i kassa på rema.

Lenke til kommentar

hehe når det kommer til press kan dere glede dere til universitetet hvis dere tar de riktige fagene, har lest en uke i strekk nå og skjønner fortsatt ikke en drit og dette er et av de lettere semesterene.

 

Stort sett så blir pensum større for hvert år så arbeidsmoral er det bare å lære seg for de av dere som synes det er greit å jukse seg igjennom. Universitetet er kort sagt ett helvete ukene før eksamen. Og det er spesielt det første året man ser at folk faller fra i hauger og lass. Våkn opp folkens, skole skal ikke være lett.

Lenke til kommentar
Skole generelt er oppskrytt, og vi får vare brukt for minimalt av det vi lærer! :w00t:

8599649[/snapback]

Du holder deg milevis unna realfagene, ser jeg.

8600567[/snapback]

Ehh.. Man får vel strengt tatt ikke veldig bruk for alt det man lærer i matte, fysikk og kjemi? Med mindre man skal bli fysiker/kjemiker el.l... Jeg har alle de tre fagene, og lurer veldig på når jeg skal få bruk for det jeg har lært om f.eks integralregning og grenseverdi osv...

Lenke til kommentar
Skole generelt er oppskrytt, og vi får vare brukt for minimalt av det vi lærer! :w00t:

8599649[/snapback]

Du holder deg milevis unna realfagene, ser jeg.

8600567[/snapback]

Ehh.. Man får vel strengt tatt ikke veldig bruk for alt det man lærer i matte, fysikk og kjemi? Med mindre man skal bli fysiker/kjemiker el.l... Jeg har alle de tre fagene, og lurer veldig på når jeg skal få bruk for det jeg har lært om f.eks integralregning og grenseverdi osv...

8602207[/snapback]

 

Da er vi to ;)

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Ehh.. Man får vel strengt tatt ikke veldig bruk for alt det man lærer i matte, fysikk og kjemi? Med mindre man skal bli fysiker/kjemiker el.l... Jeg har alle de tre fagene, og lurer veldig på når jeg skal få bruk for det jeg har lært om f.eks integralregning og grenseverdi osv...

8602207[/snapback]

Da er vi to ;)

8602275[/snapback]

Vi er tre ;)

Har hatt matte, fysikk og kjemi over to år nå, og jeg er overbevist om at det meste kommer jeg aldri til å få bruk for igjen. Jeg synes egentlig realfagene er helt greie fag, selv om jeg må innrømme at litt av grunnen til at jeg tok full fordypning i realfag er for å slippe engelsk.

 

Angående juksing:

Karakterene skal avspeile hvor mye du har lært innenfor fagene i løpet av årene du har gått på skole. Gode karakterer er, som tidligere nevnt, ingen menneskerett. Om man velger å prioritere alt mulig annet foran skolearbeidet, kan man heller ikke forvente å oppnå toppkarakterer på skolen. Å jukse på prøver gjør at man ufortjent stiller høyere innenfor jobb og videre utdanning. Det er veldig lumpent gjort i forhold til ikke-jukserne.

Endret av Scorpy
Lenke til kommentar
Hvis du skal slutte på skolen etter videregående for å jobbe i kassa på Rema; nei, da trenger du det ikke.

8602377[/snapback]

 

 

Det en av tingene ja, men det finnes tusen andre også. Jeg er overbeivst om at vi ikke for brukt for 50-60% av det vi lærer på skolen; geografi, historie, all litteraturhistorien i norsk, mye innenfor matte, fysikk, kjemi, biologi osv.

 

Derimot tror jeg det viktigste faget er engelsk!

Lenke til kommentar

Som scorpy sier; hvis du gir blaffen i skolen så gjør det, men gi faen i å ødelegge for andre som virkelig gjør en innsats der ute. Driter du i matte/fysikk/kjemi/whatever så hold det for deg selv. Ikke la det bli en unskyldning for å kunne jukse, bare for å tenke på seg selv - det er da man er egoistisk.

 

Juksing er ikke greit, og det bør alle vite. Det er bare å bruke sunn fornuft, noe mange her ikke gjør. Å forsvare juksing blir i bunn og grunn som å forsvare kriminalitet - like egoistisk og careless.

Lenke til kommentar
Eller... det gir dem som endelig er ferdig med heldagsprøven i eksempelvis økonomi, og som endelig kan slappe av og roe seg ned, en ny runde med stress, mer øving og bekymringer og press om å gjøre det enda bedre enn forrige gang. Det er ikke slik at alle liker å ta heldagsprøver, og tenker "yes! nå kan jeg forbedre meg igjen!". Selvsagt er dette tilfellet hos mange, men hos oss some sliter med faget, er det et rent helvete å måtte ta heldagsprøven om igjen. En tanke som dukker opp kan f.eks være "hva om jeg får en dårligere karakter denne gangen? - kanskje er prøven vanskeligere enn forrige gang?" Og at man dermed blir anklaget for å faktisk ha jukset, selv om dette ikke egentlig er tilfellet.  ;)

8599966[/snapback]

 

 

Jeg gikk ut fra at personene som ikke jukset hadde fått tilbake prøve med karakter. Om personene fikk en god eller dårlig karakter på den prøven sier jo litt om hvor godt de kan stoffet og hvor godt forberedt de var for prøven. Dersom det var en god karakter de fikk på prøven de andre jukset på sier jo at det er kanskje ikke så mye man trenger å lese på til neste prøve kommer. Når du sier at det blir en ny runde stress så er vel det fordi man ikke har trent godt nok fra før? Dersom man kan stoffet skulle ikke en prøve være et stort problem. Jeg vet jo at det kan være stressende med mange prøver etter hverandre, men hvis man er positiv og prøver å gjøre noe for å få en god karakter vil man lykkes med litt slit, og det føles faktisk godt også. I tillegg vil man jo faktisk kunne mer, og veldig mye av stoffet man lærer, i hvert fall i begynnelsen av skoleåret er jo det som resten av skoleåret bygger på, i hvert fall når det gjelder yrkesfag som mekaniske og elektro.

 

En prøve er jo ikke en straff, hvis du skjønner.

 

Edit: Jeg vet også at det er flere som har sånn småjukset litt i min klasse også, men det burde kanskje vært gjort noe. En av grunnene til at jeg ikke har sagt ifra er at jeg gidder ikke alle kommentarene ... "sladrehank" ... "idiot" ... "hvorfor ødelegger du for oss hele tiden?" ... Jeg opplevde det i fjor, tidlig på høsten når jeg gikk GK mekaniske, jeg sa fra til læreren at det var flere som hadde jukset og det endte jo med at jeg hørte det stort sett gjennom hele året. :hrm:

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...