Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ansvarlig for ett nettverk med ca 45 klienter.

Oppsettet er en fullbridget bredbåndsrouter koblet til en clarkconnect linuxbox som fungerer som router som igjen er koblet til 2 stk 24porters unmanaged switcher.

Problemet som har oppstått er at kun enkelte mister nettforbindelsen på forsjellige og helt tilfeldige tidspunkt.

Eksempel: Visst jeg pinger vg.no noen hundre ganger, kan jeg plutselig få melding fra gateway om at målnettverket ikke kan nåes, men etterhvert får jeg kontakt igjen.

Og visst jeg er pålogget gatewayen (linuxboxen) via ssh, kan jeg plutselig miste forbindelsen.

Jeg har nå byttet ut nettverkskortet i linuxboxen på lan-siden, ettersom jeg hadde en mistanke om at det kunne være det grunnet installasjonsproblemer med det. Men det var ikke synderen denne gangen.

Jeg har deaktivert squid(transparent proxyserver) og snort.

Det jeg har tenkt hele tiden er om noen har ARP-forgiftet switchene, slik at de ikke switcher korrekt.

Kan jeg finne ut om dette har skjedd her? hvordan?

Noen andre tips om hva som kan forårsake problemet?

Maskinen er en 1,8Ghz AMD sempron, 1.5GB RAM, 100Mbit WAN NIC, 1Gbit LAN NIC. Switchene har begynt å dra på åra, men er 100Mbit unman. switcher.

Setter stor pris på alle fornuftige svar :)

-SIR83-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Og etter at du har testet det så kan du gå videre til å feilsøke fra Clarkconnect-boksen ved å pinge videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...