Shadern Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei Nå har jeg begynt å klokke litt her.. Har nettopp fått ny pc Specs : HK : Asus P5N-E SLI CPU : Intel Core2Duo E6600 2.4 ghz.. Har klokka denne til 3.15ghz på stock volt.. Ram : 2x Corsair TWIN2X 6400 på 1024mb og 2x samme merke og det 512mb Skjermkort : 2x Gainward GeFroce 8600GTS 675/2000mhz.. Klokka lit.. 770/2200. Men når jeg kloikker cpuen må jeg da klokke rammen og opp ? eller ned ? og hva skal jeg gjøre med timings elelr vha det er på ramen for å få den bedre ? Kom med alt du kan med klokking og lær meg Lenke til kommentar
severinM Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei Hvis du kun justerer FSB, og ikke multiplier til E6600, kan du klokke prosessoren til 3.4Ghz før du trenger å tenke på RAMen! (hvis alle brikkene er PC2 6400) Dette forutsetter at du har satt RAMen til å følge klokken automatisk. (FSB:DRAM= 1:1) Hvis du sjekker med programmet CPU-Z kan du se informasjon om hvilke frekvenser hardware kjører på. Eller kan du jo lese guidene her på jw.no, om du ikke har gjort det enda! Lenke til kommentar
Shadern Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 ok.. takk.. legger opp et bilde av cpu-z i morgen.. Og det der occt cpu stabilitets programmet.. hvor lenge skal det gå før cpuen regnes som stabil ? Lenke til kommentar
TordO Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 occt bruker en halvtime.. man kan også sette det til å teste lengre, men 30min er stock.. Da har programmet testet litt av stabiliteten av systemet.. Lenke til kommentar
severinM Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Har ikke brukt det programmet, så det vet jeg ikke. Jeg har egentlig ikke brukt noe særlig tid på egne programmer for å teste stabilitet. Har så vidt brukt orthos, og memtest, i en eller annen versjon. Hvilke temperaturer ligger CPU på nå, idle og load? Hvis du har tenkt å klokke videre opp, så pass på temperaturen. Hvis du blir nødt å øke spenninga til CPU litt, kan temperaturen raskt gå opp! Hold deg helst under 60 grader load. Og aller helst enda kjøligere..! Lenke til kommentar
Shadern Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Nå testa jeg med 1500 fsb.. med occt og det gikk fint.. har ikke stilt volten eller noe annet... 34 grader idle og 44 Full load MAKS.. kan vel gå litt høyere på det ? edit: 3.38 ghz.. går og legger meg nå.. prøver gmer etter jobb i morgen Endret 10. mai 2007 av Shadern Lenke til kommentar
severinM Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Fine temperaturer! Ikke farlige på ei stund enda nei. Klokker du i BIOS? Mange som kjører 9*400= 3.6Ghz.(du har vell nå ca 375) Da får du i tillegg utnyttet det RAMen din er god for! edit: Det occt programmet du nevner, kjører det maks load på begge kjerner? Det er noen test-programmer som ikke er beregnet for dual core, og man må manuelt fyre opp programmet 2 ganger. Men har som jeg skrev tidligere ikke peiling på det der programmet! Eller så kan du evt bruke orthos, og kjøre blend testen der. Endret 10. mai 2007 av severin20 Lenke til kommentar
Shadern Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Fine temperaturer! Ikke farlige på ei stund enda nei. Klokker du i BIOS? Mange som kjører 9*400= 3.6Ghz.(du har vell nå ca 375) Da får du i tillegg utnyttet det RAMen din er god for! edit: Det occt programmet du nevner, kjører det maks load på begge kjerner? Det er noen test-programmer som ikke er beregnet for dual core, og man må manuelt fyre opp programmet 2 ganger. Men har som jeg skrev tidligere ikke peiling på det der programmet! Eller så kan du evt bruke orthos, og kjøre blend testen der. 8585806[/snapback] Ja klokker bios... men skjønner ikke helt hva du mener med : Mange som kjører 9*400= 3.6Ghz.(du har vell nå ca 375) Da får du i tillegg utnyttet det RAMen din er god for! Har aldri klokka noe serlig før så aner egentlig ikke hva du snakker om der.. og hvor får jeg tak i orthos ? Ser og at occt ikke bruker begge kjernene 99.7 % cpu usage i prog og 50 % i oppgavebehandling Endret 10. mai 2007 av Shadern Lenke til kommentar
severinM Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Her er en versjon av Orthos. Du kommer nok til å få vesentlig høyere temperaturer med full load! hehe Core Temp er forøvrig et godt program til å overvåke og logge temperaturerene til prosessoren. "Core speed (som du har 3.38Ghz nå)" til prosessoren er summen av Bus-hastighet ganget med multiplier. For eksempel 375(Bus-hastighet)*9(Multiplier) Når du sier at du har 1500 fsb, er det nok "Rated FSB", som er den frekvensen hovedkortet jobber på. Jeg håper noen retter meg hvis dette ikke er helt rett! Endret 10. mai 2007 av severin20 Lenke til kommentar
Shadern Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Ok takker legger ut noen bilder av cpu-z snart så kan dere gi meg tips til hva jeg kan endre på Bilder av cpu-z : Endret 11. mai 2007 av Shadern Lenke til kommentar
severinM Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Ser ut som rammen din kjører singel channel, så du burde sjekke plasseringen av brikkene så du kan kjøre dual channel. Informasjon om plassering av RAM brikker står i manualen til hovedkortet ditt. Du har nok ikke stock volt, som du sier. I alle fall ikke ifølge CPUZ. Denne står nok på automatikk i BIOS, så du bør vurdere å sette en manuell verdi. For eksempel 1.3 volt. Stort sett holder det å nullstille BIOS om maskinen låser seg under klokking, men vær forsiktig med å sette for høye spenninger på komponentene! Hvis du er usikker på hva de forskjellige verdiene i BIOS er, kan det være lurt å lese litt rundt. Du finner utrolig mye informasjon her på forumet om du søker i gamle tråder! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå