Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskina funker ikke som den skal. fryser seg ofte

Anbefalte innlegg

jeg har hatt veldig mye problemer med pcen nå i det siste. alt ifra blå skjermer til boot nekt.

Virker nesten som om datan virker når den vil og ikke vil. Nå er det f.eks ikke reaksjon på skjermen, før i dag så peip den pga minne. har resatt bios x antall ganger og prøvd om og om igjen. den fryser også i spill og lignende, har installert 97.92 WHQL drivere, siden det fungerte bedre enn de andre.

håper noen har noen tips om hva jeg kan gjøre

datan er ganske ny, så er synd jeg ikke får brukt den

HW:

Asus Striker Extreme

Intel C2Q QX 6700

XFX GeForce 8800 GTX XT

Enermax Galaxy 1000 W

Corsair Dominator pc 9136 1142 MHZ

WD Raptor 150GB OS disk

Endret av Vikingus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt og oppdatere Bios på hovedkortet får å få det til å jobbe bedre med minnet?

Høres litt ut som et minne problem, men kan jo såklart være mye annet.

Når blå skjermen kommer, hvilken feilkode får du der? Den er ganske kjekk og vite i en del tilfeller.

Hilsen NeMo^

Lenke til kommentar

jeg har siste bios utgave mener jeg. revision 1102

på blåskjermene kommer det litt forskjellig, alt ifra nv4disp.dll, IRQL less or equal elns, husker ikke alt i farta. noen blåskjermer går sånn fort, at jeg ikke ser hva som står der. dette skjer når jeg spiller. når jeg får maskina opp igjen, så sier Windows at systemet er gjennopprettet pga en alvorlig feil. når jeg sender feilmeldinga, så popper IE opp på en Windows side som sier at video driver må skrues ned elns

nå funker heller ikke nettverks kortet som det skal. har i kabel ifra trådløst nettverkspunkt, alltid funka men nå får jeg ikke IP. veit at dhcp er i orden, sitter på trådløst nett med internett og IP i orden på samme punkt. hmm, her lukter det IALLEFALL formatering.

Endret av Vikingus
Lenke til kommentar

hmmm, 2 ting:

Driveren du har lagt inn til skjermkortet ditt, er den klokket? Mange drivere fra f.eks www.guru3d.com er allerede klokket da du legger di inn. Kan du ha innstalert en slik driver der?

Nummer 2, om du nå booter om maskinen, og så trykker du jevnlig F8 helt fra den har startet om og til det kommer frem til menyen om sikkerhets modus, der skal du ha et valg noe ala "Deaktiver automatisk omstart ved systemfeil"

Da vil den evt "blå" skjermen bli "hengende" når den først kommer, helt til du manuelt skrur den av, eller restarter.

den "0x0000xxx" koden som der kommer pleier og være grei og taste ikke på google, og da kan man få en del linker til andre som har hatt samme problem på en del forum.

BTW: Du bruker XP?

Hilsen NeMo^

EDIT: Lukter i grund formatering da ja, men kan kansje prøve en ting først.

Sleng XP cd`en i cd-rommen, og klikk [X] på det install vinduet som kommer opp.

Så trykker du start, og kjør, der skriver du SFC /SCANNOW

Da vil windows "skjekke" seg selv mot orginalfilene som ligger på cd`en, og evt rette feil den finner (om den klarer, ikke alltid gitt)

PS: den kan ta en del tid og fullføre. Om du alikevel vurderer og formatere, kan det nok hende det er like greit. hehe. :)

Endret av ThaNeMo
Lenke til kommentar

takk for gode svar. jeg bruker XP PRO.

har lastet ned driveren fra nvidias sider, men har drevet å klokket litt på skjermkortet og cpu, men har stilt alt tilbake til default instillinger.

men er noen ganger når jeg starter maskina f.eks etter jobb, så begynner den å pipe og det kommer ingenting på skjermen. regner med siden den piper at det ett minne problem og fordi det står "DET DRAM" på displayet bakpå hovedkortet (en genial sak om jeg skal si det selv). da blir jeg lei og bruker heller den bærbare. senere på kvelden prøver jeg så igjen å starte opp, og da starter den helt normalt og virker som den skal. inntil den henger seg og jeg får blåskjerm.

Lenke til kommentar

ingen som har peil på hva som går galt?

når jeg stapper inn kabelen så kopler den seg til, så står den å gnager en stund og jeg får bare standard windows ip, og ikke fra dhcp. har prøvd å reparere med winsockfix, uten hell. hvis jeg setter den bærbare maskina og annet på akkurat samma kabelen ifra samma kontakten, så funker det strøkent.

Lenke til kommentar

Liten update. Nettverksproblemene er nå løst. Men blå skjermene kommer i tide og utide HELE tida. Har altså formatert et par ganger nå. og det er som regel skjermkortet som fryser seg, men er også enkelte andre ting. Hvis noen lurer så har jeg det fabrikk overklokka 8800 GTX XT ifra XFX. Hører det er mye mer problemer med disse kortene enn de orginale, men har ikke fått bekreftet dette.

Lenke til kommentar

Prøvd å putt minnet ditt i andre slots, eventuelt prøv kun med den ene rambrikken din.

Har du prøvd en eldre BIOS versjon? Det kan være biosen din som tuller med oppstarten, siden det er den booter maskina di.. og det vil den vell ikke hele tiden? ;)

Lykke til ivertfall.

Lenke til kommentar

Hei.

Etter at jeg formaterte, flasha jeg også biosen til en eldre versjon, revision 0901. Det har ikke fungert no særlig bedre for det. Det er mulig rammen min kødder ja, og hvis dette er tilfellet får jeg de erstatta på garanti etc? Maskinen ble kjøpt i slutten av mars og har vært ustabil siden slutten av april, så har ikke fått så mye glede av den.

Lenke til kommentar

Altså maskina mi booter hver gang, og jeg får post screen. Det er som regel (så å si alltid) når maskina er inne i Windows at den skjærer seg. Men har lagt merke til at den surrer noe uvanlig enkelte ganger. men det pleier å gi seg fort (trur dette bare er noen små vibrasjoner i datan). og ja, jeg veit at diskene ikke liker vibrasjoner, men skulle det ha noe å si med de blå skjermene jeg får da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bump

har fortsatt problemer med datan, har også nå kjørt memtest86+ i 30 timer, ingen errors. men er nå skråsikker på at det er skjermkortet, siden det er alltid når jeg spiller, at den henger seg. noen ganger kommer det blåskjerm, noen ganger ikke. og de gangene dem kommer, så er det nv4disp.dll som er feilen. feilkoden trur jeg var 0000008e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...