isrihel Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Jeg ønsker å kjøpe et nytt allround objektiv til Canon 400 D, et objektiv som tar skarpe bilder, skal bruke det i ferien og til portrett-bilder av mine barn, liker spesielt bilder med uskarp bakgrunn. Er ikke fornøyd med kit-objektivet. Kan noen hjelpe meg ? Endret 10. mai 2007 av isrihel Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Tamron 17-50/2.8 8584683[/snapback] Et meget godt alternativ. Men jeg er ikke sikker på om du får de portrettene du ønsker (med uskarp bakgrunn) med dette objektivet. Men hvis du ikke er allergisk mot å bytte objektiv innimellom, så kan du jo supplementere med et fast objektiv mellom 70 og 105. f.eks. Sigma 70mm eller Tamron 90mm. Disse objektivene er egentlig makro objektivver men også meget velegnet til protretter. Tom Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Du sier allround, men jeg syns 17-50 er ganske så vid i begge ender. Hvis jeg skulle anbefalt et allround-objektiv, ville jeg sagt 24-105 fra Canon. Den har 4 i lysstyrke, og vil kunne gi ganske så uskarp bakgrunn du må bare vite hvordan du skal bruke det. Står man forholdsvis nærme og bruker full brennvidde, blir bakgrunnen blurry. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Du må bestemme deg for om du vil bruke 2 objektiver eller bare 1 stk. Dersom du vil bruke 2 objektiver, trenger du en vidvinkel- normal + et teleobjektiv. For eksemple 17-55 + en 70-200. Kan sammenlignes med 2 ulike biler med 2 ulike rendyrkede kjøreegenskaper. Ferarri + Jeep. Eller du kan velge et bra allround objektiv. Jeg hadde lenge bare 17-55 mm. med dette, savnet jeg ofte litt mer tele. Så dersom du bare vil bruke et objektiv, så er nok Canon EF 24-105 f/4L IS USM til 8700 kr det aller beste objektivet. Dette er et super super objektiv. Kanskje den det skarpeste zoomobjektivet som er få kjøpt. Et virkelig røverkjøp. Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Har Tamron 17-50/2.8 til et Nikon D80, og er veldig fornøyd med det, også til portretter. Synes det går greit å få uskarp bakgrunn på åpen blender. Dette bildet er med 2.8 og på 50mm: (trykk på det ) Endret 11. mai 2007 av aksjonist Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Det er helt umulig å gi noen råd ut fra det du skriver her. Alle objektivene som er foreslått er gode, men det er umulig å vite om det er det som er det rette for deg. For det første: Hvis du ikke klarer å ta skarpe bilder i de fleste vanlige situasjoner med et 400d med standard objektiv er det ikke kameraet sin skyld. For det andre: å få uskarp bakgrunn har med teknikken og innstillingene på kameraet å gjøre, ikke objektivet (i de fleste situasjoner). For det tredje: hva er du ikke fornøyd med med kit-objektivet? Det er ikke noe fantastisk objektiv som følger med men å gi råd ut fra "jeg er ikke fornøyd" uten å si noe om hva du ikke er fornøyd med, er rimelig håpløst. Lenke til kommentar
badmuslim Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Canon EF-S 17-85 F4-5,6 USM IS tror jeg kan være et aktuelt objektiv for meg, jeg har 400d med kit linse og ønsker kanskje bare litt mer tele og en generelt bedre linse......... Før 30.Juni får du cashback ifra canon, så da blir prisen 4800 minus 1200 + ev.porto hos Japan Photo Lenke til kommentar
Daje.P Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Canon EF-S 17-85 F4-5,6 USM IS tror jeg kan være et aktuelt objektiv for meg, jeg har 400d med kit linse og ønsker kanskje bare litt mer tele og en generelt bedre linse......... Før 30.Juni får du cashback ifra canon, så da blir prisen 4800 minus 1200 + ev.porto hos Japan Photo 8663403[/snapback] Jeg har prøvd den, og vil ikke anbefale den. Den har kjekke ting som IS og USM ja, men den er altfor lyssvak for en normalzoom i den prisklassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå