Gå til innhold

E6600, P5W64WS Pro, Dominator DDR9136, klokkehjelp

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske grønn på dette med klokking, men lærer fort. Jeg sliter dog med litt stabilitetsproblemer, og trenger litt hjelp fra dere her ute som jeg vet har peiling så det suser.

Linker til hw'en jeg jobber med:

Corsair Dominator TWIN PC9136

Asus P5W64-WS Pro

Cpu er en E6600, sjekker vet det er en B-stepping, sjekker resten av detaljene når jeg skal montere ny radiator om en uke.

Disse delene skal nå langt! Men, jeg kjører foreløpig med stock volt på alt, annet enn minnet som får 2,2v og cpu som får 1,4. Resten er standard.

Jeg sliter med stabilitetsproblemer nå. Jeg ligger på 350*9 = 3,15, med en fsb på 1401, og minnet kjører på 1050 mhz, rundt regnet. Altså under stock.

Hvor skal jeg sette opp spenningen for å øke stabiliteten? Jeg antar at det ikke er cpu som skaper bryderiene, ifg Stoolman som jeg kjøpte den av så er den god som gull, og han har hatt den over 5ghz. Derfor antar jeg at hk skal ha mer spenning et sted.

Takker og bukker for alle innspill som gir litt fler PPD med Folding@Home, og ikke minst, en fps mer i BF2 og kanskje en liten innsnevring av tiden på 1M i SuperPi..

EDIT: Da har jeg skrudd opp spenningen på NB. Dette gav meg en tilsynelatende stabil klokk med 370*9 = 3,33ghz. SuperPi på 15,454

post-70198-1178824895_thumb.jpg

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrudde den opp ett hakk, som, om jeg ikke husker helt feil, skal gi 1,5V.

Jeg har 0,2 eller 0,3V å gå på i alle fall, så jeg kan gå høyere der.

Når du sier 1:1 på minnet, betyr det at jeg skal kjøre minnet på 1400mhz?

Jeg kan ikke veldig mye om hvordan det blir regnet ut. Når kjører jeg med 370mhz, mener du at jeg skal kjøre hastigheten på minnet lenger ned, slik at de 463mhz som cpu-z viser skal bli 370 slik at de to frekvensene blir like?

Systemet har stått i hele natt med FAH SMP-klient, og ligger nå på rundt 47 grader. Skal bytte ut radiatoren og oppgradere vannkjølingen en del ila den neste måneden, så jeg tror nok at den temperaturen blir lavere med en Extreme2 radiator sett opp mot en Reserator.

Lenke til kommentar

Ja minnet skal være likt som fsben da er det 1:1, tror ikke 680 kortene er så følsomme for å kjøre minnet høyere som enkelte Intel baserte kort, men det er jo verdt et forsøk.

Men følg litt med på tempen på chipset også. Kjipt hvis det blir for varmt og kortet ryker.

Lenke til kommentar

Det er et 975X-kort, ergo Intel, så jeg vil kunne tjene en del på å kjøre ned hastigheten altså? Absolutt verdt et forsøk. Blir mer tid til å leke neste uke heldigvis.

Tenkte jeg skulle modde chipsett-kjøleren med en gammel cpu-kjøler, i tillegg til at jeg skal se om jeg får tid til å planslipe cpu og kjøler. Det kommer til å stå en vifte rett over hk som skal kjøle ram og chipset, har ikke råd til å bruke mye penger på et nytt hk til to tusen...

Lenke til kommentar

Aha, bare jeg som leste feil da. Nei da vil jeg tro at minnet vil ha litt å si. Dessuten er de originale chipsetkjølerene til Intel ordentlig dårlige, så den bør du få bort så fort som mulig.

Og så er det bare å tyne på med volt. Tror de tåler høy volt på chipset bedre enn Nvidiakortene ivertfall. Mitt P5B 965 har jeg kjørt på maks chipset volt uten problemer i lange tider.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da har jeg endelig fåttb bestilt meg nå vannblokk, til både skjermkort samt NB, begge fra Swiftech, så dette tror jeg skal bli bra. Jeg sliter ikke med temp, men kjører bare cpu på 3ghz 24/7, og dette vil jeg ha opp til 3.5, så da safer jeg med ny kjøler på NB.

Hvordan blir det med kjøling på mosfet'ene på hovedkortet? Det løper jo en heatpipe fra Nb til den kjøleren. Kan jeg bare kutte det røret? Jeg vet at garantien ryker da, men det får den heller gjøre, med mindre det er andre lettere måter å gjøre det på..?

Lenke til kommentar

Så med andre ord kan jeg prøve å modde en gammel cpu-kjøler og bruke den på et eller annet vis? Ser dog ut til at jeg kjøper kjøler.. Blir vel litt bedre resultat tenker jeg.

Fant Thermalright HR09S hos microplex, bombe, nå skal jeg bare prøve å omgå frakten på 88 kroner.. hehe

Vannblokk kommer i posten i dag, sammen med stoooor vifte og ny vannblokk til skjermkortet..

Takk for tips!

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...