F.torres Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 jeg lurer på hvor jødedommen oppstod hen. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 jeg lurer på hvor jødedommen oppstod hen. 8582825[/snapback] Svar: I Edens-hage i østen! Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 ok. det stod noe om israel men hvet ikke om det er det men kan det være riktig med israel?= Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Isreal kan sikkert stemme det, det er jo det lovede land. Jeg vet ihvertfall at Isralittene var i Babylonsk fangenskap/eksil rundt 500 år f.kr. Og dette er som kejnt det jødiske folk. Jeg er ingen teolog though ... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Vurdert å lese leksa di, istedenfor å spørre her? Vedder 10 kr på at det går fortere. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Isak, sønn av Abraham er jødenes stamfar. Mener dog å huske at jødene anser Abraham som den første jøde. Gud fant Abraham i Mesopotamia(dagens Irak) og sa han skulle dra til det lovede land, eller noe lignende. Han fikk ihvertfall 2 sønner: Isak og Ismael(muslimenes stamfar). Jeg er ikke noen ekspert på dette, så rett på meg om jeg tar feil. Det kunne også vært lurere å poste spørsmålet i Religions-delen av forumet. Endret 10. mai 2007 av Raijin Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Synest også du burde postet tråden i Forum > Samfunn > Religion, filosofi og livssyn, så hadde du kanskje fått meir hjelp. Endret 10. mai 2007 av Kiwien6 Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 nå kan denne tråden stenges takk får raskt svar. jeg leser leksa men det stod litt ukart. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 nå kan denne tråden stenges takk får raskt svar. jeg leser leksa men det stod litt ukart. 8583141[/snapback] Jau, gjør som regel det når man ikke leser. Lenke til kommentar
Tatt av vinen Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Mener å ha lest at Jødedommen er den gamleste av religionene, og Israel er et relativt nytt land. FN gikk inn for å opprette et eget land til jødene grunnet all antisemittismen rundt om i verden. Det vil si at jødedommen ikke oppstod i Israel. Jødene eksisterte nemlig før den tid da Israel ble opprettet, noe palestinerne igjen ikke ble glade for. Men det er en annen sak. Endret 10. mai 2007 av Leptox Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Vi har en egen kategori for spørsmål om religion, og den er til for å brukes. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Mener å ha lest at Jødedommen er den gamleste av religionene, og Israel er et relativt nytt land. FN gikk inn for å opprette et eget land til jødene grunnet all antisemittismen rundt om i verden. Det vil si at jødedommen ikke oppstod i Israel. Jødene eksisterte nemlig før den tid da Israel ble opprettet, noe palestinerne igjen ikke ble glade for. Men det er en annen sak. 8583243[/snapback] Hoi, her må du lese leksa di om igjen. Allerede i 1. mosebok skrives det om Israelittene (som på den tiden tilhørte Jakobs stammefolk - vi snakker om 1500 år før vår tidsregning). Det som skjedde i 1948 var at FN bestemte, til alles begeistring at jødene skulle få bo i Israel igjen. Resten får noen som er mer bevandret i politisk historie enn meg fylle inn... Lenke til kommentar
Tatt av vinen Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Mener å ha lest at Jødedommen er den gamleste av religionene, og Israel er et relativt nytt land. FN gikk inn for å opprette et eget land til jødene grunnet all antisemittismen rundt om i verden. Det vil si at jødedommen ikke oppstod i Israel. Jødene eksisterte nemlig før den tid da Israel ble opprettet, noe palestinerne igjen ikke ble glade for. Men det er en annen sak. 8583243[/snapback] Hoi, her må du lese leksa di om igjen. Allerede i 1. mosebok skrives det om Israelittene (som på den tiden tilhørte Jakobs stammefolk - vi snakker om 1500 år før vår tidsregning). Det som skjedde i 1948 var at FN bestemte, til alles begeistring at jødene skulle få bo i Israel igjen. Resten får noen som er mer bevandret i politisk historie enn meg fylle inn... 8584574[/snapback] Takker for informativ rettelse. Vranglære er en uting. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Mener å ha lest at Jødedommen er den gamleste av religionene, og Israel er et relativt nytt land. Er det ikke hinduismen som er den elste? hmm.. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Er det ikke hinduismen som er den elste? hmm..8588914[/snapback] Hinduismen oppstod rundt 1500 fvt., ca på samme tid som de eldste tekstene i GT ble skrevet. Begge steder hadde det vært religiøs aktivitet i mange tusen år allerede. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Okei. hmm, men jeg mener og ha hørt om relgioner som strekker seg til 6000år tilbake i tid.. Men er det løgn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå