Olaaaaa Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 IKKE under noen omstendighet bruk whitesprit eller andre oljebaserte løsere, da de legger igjen rester. 8589526[/snapback] Nå ble jeg skremt. Jeg brukte whitepsrit for det var det eneste tilgjengelige. Temperaturen lå etterpå på ca 40C med en zalman vifte som blåste på middels uten load. Jeg brukte q-tips med vann for å vaske vekk rester av whitesprit før jeg smurte på kjølepasta. Kan vann fjerne rester etter whitesprit? 8589590[/snapback] Om det funker for deg, OK. Men poenget er at overflaten ikke blir ren. Og det var vel det som var ønsket? Det vil nok ikke få noen negative konsekvenser, men det å bruke whitesprit vil være litt dårligere enn å ikke rense i det hele tatt. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Nei, ikke nødvendigvis. Om du har fettete fingre og har klasset over hele toppen vil det hjelpe med white-spirit selv om det ikke er optimalt. Det legger bare igjen et tynt lag med fett, mens fingrene en god del mer ... Tror kanskje jeg fikk litt mye goop på. Får vurdere å gjøre det på nytt. Goscinny Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Greit, ikke noe whitespirit neste gang. Jeg var nok for ivrig etter å sette sammen maskinen igjen dengang. Jeg tror det beste resultatet blir å kline på pasta og spre det ut, så skrape mest mulig av så det blir bare små rester igjen, så skru kjøleren fast så presses det jevnt ut. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 går fint ann å bruke fingrene Det er helt sant...jeg har hatt gode erfaringer med det(iallefall så er mine temps veldig greie) men vanligvis så bruker jeg skolekortet mitt(som er likt som et bankort) siden sidene er helt flate åg fine, så smører jeg goop'en utover flaten! bruk blå isopropanol om du skal fjerne gammel kjølepasta eller renske overflaten, fordi den legger ikke igjen noe olje eller annet! Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Ikke bruk fingrene nestegang. Les guiden til HW, der er det noen grader forskjell ... Goscinny Lenke til kommentar
dominus Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 ikke bruk for mye kjølepasta. og presset mellom kjøler og cpu er nok til å fordele det utover.. Lenke til kommentar
Locci Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 ikke ta av..da må du gjøre på nytt. 8589369[/snapback] Gjør ikke noe, fordi pastaen ikke har satt seg. Men om man tar av kjøleren etter at pastaen har satt seg "etter at pcn har vært i drift" så må man smøre om. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Jeg har ikke startet PC-en, men det har vel gått 48 timer, elnz. For sent? ENDRET: ARtic Silver 5 leder strøm, antar jeg? Noe annet ville vært rart ... Goscinny Endret 12. mai 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
Mit Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity. (While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.) Fra Arcticsilver.com Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Jeg pleier gjøre følgende med kjølepasta på cpu med hs: 1. Rengjør hs og kjøler med isopropanol og microfiberklut 2. Legger på kjølepasta (på størrelse med ca 2 riskorn) midt på hs 3. Setter på kjøler (uten feste, passer på at den er sentrert) 4. Vrir kjøleren 2-3 grader hver vei mens jeg presser for harde livet 5. Drar kjøleren av (ofte må den vris 360 grader før den slipper) 6. gnikker inn kjølepastaen på bunnen av kjøleren med ett dobbelt lag med plastposer på fingen. 7. Tørker av kjøleren med kaffefilter så det kun er en tynn hinne igjen (kaffefilter etterlater ingen rester, det kan q-tips gjøre...). Nå er det riktig mengde kjølepasta på hs, og den er mer eller mindre fordelt godt over den delen som er viktigst på HS (rett over core). 8. Setter på kjøler, vrir kjøleren 1-2 grader i hver retning mens jeg legger på så mye press jeg klarer og fester kjøleren. Med CPU uten hs bruker jeg ett barberblad til å fordele kjølepasta over core og trykker ut en liten dasj kjølepasta rett på kjøleren ellers er det samme teknikken (ingen vridning though). Endret 12. mai 2007 av AveMORphine Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Hvorfor smøre det utover? legg en liten klatt i midten og sett på kjøleren. La presset mellom de klemme det utover.Q-tips ville jeg ikke brukt, kan ikke se for meg at det blir veldig bra... 8582849[/snapback] Dette er vel det beste, ja. Har også lest en guide fra Arctic Silver der man skal lage en tynn stripe og bare sette kjøleren på (C2D-CPUer). Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Men jeg kan ikke skjønne at alt blir dekket av kjølepasta da? :S Enten må det bli bart rundt hjørnene, eller så må det tyte ut på sidene. Dersom du presser kjølepastaen ned, kan en ikke forvente at det vil legge segi en fin firkant ... Goscinny Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Det er i midten av heatspreader CPUen ligger. Dermed er det overflødig med pasta helt ut i hjørnene. EDIT: Rettet en aldri så liten misforståelse. Endret 22. mai 2007 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg snakker om hjørnene på CPU-en nå, ikke på kjøleren ... :S Goscinny Lenke til kommentar
Locci Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg snakker om hjørnene på CPU-en nå, ikke på kjøleren ... :S Goscinny 8673143[/snapback] Han mente sikkert Heatspreader med heatsink Lenke til kommentar
Loffen^ Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Det jeg alltid har gjort er å smøre ett tynt og slett lag over hele CPU overflaten (Artic Silver 5). Funker bra det nok det tror jeg. Har dog bare erfaring med AMD Athon XP og Intel Pentium 4 Prescott. Off Topic: Noen som vet hvilken kjølepasta som er best av Artic Silver 5 & Zalman's Kjølepasta? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Noen som vet hvilken kjølepasta som er best av Artic Silver 5 & Zalman's Kjølepasta? 8674623[/snapback] Artic Silver, uten tviil Endret 22. mai 2007 av WheelMan_92 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg snakker om hjørnene på CPU-en nå, ikke på kjøleren ... :S Goscinny 8673143[/snapback] Han mente sikkert Heatspreader med heatsink 8673940[/snapback] Ja, det stemmer det. Da burde saken være oppklart. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Et litt annet spørsmål dette, men i stedet for å lage en ny tråd... Har Artic Alumina termisk pasta. Vil den kunne lede noe bedre en originalpasta i en PC fra 2003? Mister kjølepasta på CPU litt av sin effekt over tid (over 2-3 år) slik at det kan lønne seg å rense og leggge på ny? Holder pasta i sprøyta seg like godt over år? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå