Gå til innhold

Hastighetsforskjell på prosessorer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for pc'en vil en dobbeltkjerneprosessor opptre som to prosessorer, men den vil, som nevnt tidligere her, ikke yte dobbelt så raskt som en prosessor. Dette skyldes at det ikke lar seg gjøre å fordele arbeidsoppgavene så perfekt mellom de to kjernene, at de kan gjøre like mye arbeid og så sette det sammen og få ut dobbel ytelse i forhold til enkjernede prosessorer.

Windows har imidlertid mulighet til å fordele prosessorkraft rimelig effektivt mellom to separate programmer som begge krever litt ytelse og som kjøres samtidig, så dette er ett område (kalt multitasking) der dobbeltkjerneprosessorer har en fordel. Enkelte nyere spill og tunge programmer klarer også til en viss grad å nyttegjøre seg begge prosessorkjernene greit, men ytelsen vil langt fra være lik 2x1,83 Ghz = 3,66 Ghz. I de fleste spill vil to eller en kjerne spille lite fra eller til, som oftest er det skjermkortet som bremser uansett.

Det er viktig at du ikke ser deg blind på antall Ghz, fordi nyere Core 2 Duo-prosessorer vil yte bedre per Mhz og slik få gjort mer arbeid på færre klokkefrekvenser enn en Pentium M-prosessor. Likevel, her gjelder også at særlig i spill vil skjermkortet være begrensende faktor. Pentium M 1,8Ghz er en svært kraftig prosessor og de færreste spill trenger kraftigere enn dette (nå har ikke du sagt noe om bruksområder for maskinen, og da er det vanskelig å gi ett godt svar).

håper dette var til hjelp :)

Synd at det ikke finnes en felles måte å måle hastighet på sånn at det blir lettere for sånne som meg å sammenligne prosessorhastighet mellom forskjellige bærbare maskiner med forskjellig typer prosessorer og mellom bærbar og stasjonær.

Jeg gidder ikke å sette meg inn i nye typer prosessorer før jeg eventuelt skal ha meg ny maskin. :)

Og takk ventle, det forklarte litt ja ;)

Endret av Shittu

Det fins en enhet som tar hensyn til hvor mye arbeid en prosessor kan utføre per klokkefrekvens, denne kalles flop (populært megaflop, gigaflop, teraflop) som vil gjøre det ganske enkelt å sammenligne ulike prosessorer mye mer nøyaktig enn å bare se på Ghz-tallet. Er usikker på om denne enheten tar hensyn til dobbeltkjerne kontra enkeltkjerne, men igjen, dette avhenger av bruksområdene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...