Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylle 95 oktan etter at man har brukt 98?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjører med 98 oktan på tanken nå. Er det dumt å gå tilbake til 95 oktan da?

Fyller 98 fordi forrige eier gjorde det. Er det noen minus ved å gå til 95? Tenker ytelse etc? Er jo litt penger å spare... Men ikke all verden....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vært oppe utallige ganger før. Dersom din motor er beregnet på 98oktan (super), så skal du bruke dette.

 

2 grunner:

 

1: med 95oktan er det lettere for ukontrollert forbrenning. Motoren selvtenner som en dieselmotor. Pluggene gnistrer og forbrenningen er allerede i gang. Dette fører til motorbank. (Du hører at motoren går hardt. ) + at motoren kan forsette å gå etter at du skrur av tenning.

 

2: Blytilsetningen i superbensin. Les mer om dette og forurensning her på regjeringen.no

 

Undersøk hva bensin din bil trenger om bly eller annen erstaning for blyet kan brukes. Dersom du har katalysatorbil, så skal du ikke fylle blybensin.

Lenke til kommentar

Når du går over til 95 oktan, vil sansynligvis forbruket stige, så det vil gå opp i opp.

Det er minimal prisforskjell på en tank med 95 og en med 98.

 

Min bil har blitt kjørt på 95 oktan, men når jeg kjøpte den, gikk jeg over til 98 oktan. Bensinforbruket sank med 0,1 på mila, og motoren gikk penere.

Fylte 95 oktan en gang det var dårlig med penger, og sparte minst 5 kroner på å fylle 95. Ulempen var at bilen gjorde kenguruhopp på lavt turtall og brukte mer bensin.

 

98 oktan tåler mer før den detonerer, og den gir bedre smørning. Derfor ville jeg ikke vurdert å gå tilbake til 95.

Lenke til kommentar

Hvordan kan 98 blyfri gi bedre smøring enn 95 når eneste som er forskjellig er bankefastheten (oktantallet)?

 

Det er heller ikke mer energi i 98oktan enn 95oktan, så hvis bilen din bruker mindre bensin på 98oktan er det fordi den er mappet til det.

Lenke til kommentar
Hvordan kan 98 blyfri gi bedre smøring enn 95 når eneste som er forskjellig er bankefastheten (oktantallet)?

 

Det er heller ikke mer energi i 98oktan enn 95oktan, så hvis bilen din bruker mindre bensin på 98oktan er det fordi den er mappet til det.

8587810[/snapback]

 

Motorstyringen på de fleste biler vil tilpasse seg oktantallet.

Lenke til kommentar

Er vel strengt tatt ikke mye en motorstyring kan gjøre egentlig. Den vil ikke kunne øke kompresjonen i motoren til å utnytte 98-oktan når den er beregnet for 95-oktan uansett. Mulig noen motorer kan dette, men en typisk motor med mekanisk luftregulering har jo null mulighet til dette. Biler med elektronisk tenning kan justere når den skal tenne, men det er vel ikke så mye den kan gjøre der heller at det skal gjøre den store forskjellen.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen serieproduserte motorer som kan variere kompresjonen etter oktanverdien, men med turbo går det an å justere ladetrykket for å gi best mulig ytelse uten å få tenningsbank. Dermed kan man med høyere oktanverdi pumpe mer luft og bensin til sylindrene og forhøyne ytelsen, eller med lavere verdi senke trykket og unngå tenningsbank.

 

SAAB sine turbomotorer er utstyrt med bankesensor og en APC-computer som justerer ladetrykket, og det sies at de både yter bedre og bruker mindre bensin med 98-oktan.

Lenke til kommentar

Senshi sier ikke om dette gjelder en bil fra 60-tallet eller om den er av den nye typen.. Ettersom han ikke gjør det så vil jeg imidlertid anta det er snakk om en nyere årsmodell med turbo.. Spesifikasjonen til drivstoffet står i instruksjonsheftet til bilen, men det er kanskje ikke tilgjengelig. Noen søk på nettet med riktige stikkord vil trolig gi svaret likevel.

Det motorstyringer oftest gjør for å tilpasse seg til oktantallet er at de på 95 oktan vil kjenne at motoren får litt tenningsbank av og til. Da reduseres fortenningen noen grader slik at tenningsbanket opphører. Den vil så sakte prøve å øke fortenningen hele tiden for å prøve om det går bra. Mindre fortenning = mindre effekt = mer forbruk.

En elektronisk styrt turbo vil imidlertid også kunne justere ned turbotrykket for å fjerne tenningsbank. Jeg vet ikke hvordan Coopern styres.

En motor som i utgangspunktet har så høy kompresjon at den trives best på 98 oktan vil bruke mindre bensin enn en som er laget for 95 oktan, og vil bruke minst like mye som en 95 oktan motor om den får 95 oktan bensin. En 95 oktan motor vil ikke redusere forbruket eller gå bedre om den får 98 oktan.

Lenke til kommentar

Bilen det er snakk om er en gammel bmw 325i. Innsprøytningsystemet heter Bosch motronic. Forbruket på måleren lå på 1 ved 3000 rpm i 5. gir med 95 oktan, og etter en stund på 98 oktan lå den på 0,8 i samme området.

Gjennomsnittsforbruket sank også.

 

Jeg har aldri trodd at 98 oktan gir bedre smørning jeg heller, før en kamerat som er mekaniker fortalte meg det, men jeg skal bite i meg den påstanden frem til jeg finner bevis.

Lenke til kommentar

Opplevde at forbruket på mingamle Datsun 200L gikk opp etter et par tanker med 95 oktan.

Fikk beskjed fra verkstedet at det ikke lønte seg å kjøre motorer designet for 98 oktan på f.eks 95 heller så i slike tilfeller lønner det seg ikke.

Lenke til kommentar
Bilen det er snakk om er en gammel bmw 325i. Innsprøytningsystemet heter Bosch motronic. Forbruket på måleren lå på 1 ved 3000 rpm i 5. gir med 95 oktan, og etter en stund på 98 oktan lå den på 0,8 i samme området.

Gjennomsnittsforbruket sank også.

 

Jeg har aldri trodd at 98 oktan gir bedre smørning jeg heller, før en kamerat som er mekaniker fortalte meg det, men jeg skal bite i meg den påstanden frem til jeg finner bevis.

8592998[/snapback]

 

Motronic har ikke bankesensor, så systemet kan ikke stille inn fortenninga etter oktanverdien. Det er godt mulig motoren egentlig skal gå på 98-oktan og får tenningsbank ved 95. Tenningsbank gir høyere forbruk.

Lenke til kommentar
Bilen det er snakk om er en gammel bmw 325i. Innsprøytningsystemet heter Bosch motronic. Forbruket på måleren lå på 1 ved 3000 rpm i 5. gir med 95 oktan, og etter en stund på 98 oktan lå den på 0,8 i samme området.

Gjennomsnittsforbruket sank også.

 

Jeg har aldri trodd at 98 oktan gir bedre smørning jeg heller, før en kamerat som er mekaniker fortalte meg det, men jeg skal bite i meg den påstanden frem til jeg finner bevis.

8592998[/snapback]

 

Motronic har ikke bankesensor, så systemet kan ikke stille inn fortenninga etter oktanverdien. Det er godt mulig motoren egentlig skal gå på 98-oktan og får tenningsbank ved 95. Tenningsbank gir høyere forbruk.

8595830[/snapback]

 

 

Det virker nå ivertfall som om den tilpasser seg oktanen litt. For det går fint an å kjøre på 95 oktan, men etter noen tanker med 98 oktan, blir 95en kengurubensin.

 

Det er den siste utgaven av motronic som ble levert på m20b25. Det er en 88 modell og bilen ble produsert uten katalysator.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Du har samme innsprøytning som jeg har jo.

Med mekanisk luftmengdemåler og greier.

Høres ut som jeg skal teste ut en tank med 98 oktan for å se om det hjelper på forbruket.

Blei fortalt av selgeren for 9 år siden at bilen skulle ha 95 oktan og har kjørt på det.

 

Nissan og BMW brukte samme innsprøytning på den tida.

Lenke til kommentar
Det virker nå ivertfall som om den tilpasser seg oktanen litt. For det går fint an å kjøre på 95 oktan, men etter noen tanker med 98 oktan, blir 95en kengurubensin.

 

Det er den siste utgaven av motronic som ble levert på m20b25. Det er en 88 modell og bilen ble produsert uten katalysator.

8596702[/snapback]

 

Om bilen din justerer fortenning etter oktanverdien, så må det være et separat tenningssystem som gjør dette, for Motronic har såvidt jeg vet aldri hatt støtte for bankesensor. Du kan prøve å lete etter en sensor som er montert rett på motorblokka, bankesensoren er rett og slett en mikrofon som fanger opp vibrasjonene som oppstår ved tenningsbank.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Når du går over til 95 oktan, vil sansynligvis forbruket stige, så det vil gå opp i opp.

Det er minimal prisforskjell på en tank med 95 og en med 98.

 

Min bil har blitt kjørt på 95 oktan, men når jeg kjøpte den, gikk jeg over til 98 oktan. Bensinforbruket sank med 0,1 på mila, og motoren gikk penere.

Fylte 95 oktan en gang det var dårlig med penger, og sparte minst 5 kroner på å fylle 95. Ulempen var at bilen gjorde kenguruhopp på lavt turtall og brukte mer bensin.

 

98 oktan tåler mer før den detonerer, og den gir bedre smørning. Derfor ville jeg ikke vurdert å gå tilbake til 95.

8587666[/snapback]

 

 

Hei Jeg lurer på om du har peiling på hvordan bensin jeg egentlig bør bruke på min Hyundai Atos 99. Leste et sted på forumet at om motoren fortsetter å gå litt etter at man skrur den av, så er det feil bensin? Stemmer dette?

mvh

David

Lenke til kommentar
Hei  Jeg lurer på om du har peiling på hvordan bensin jeg egentlig bør bruke på min Hyundai Atos 99. Leste et sted på forumet at om motoren fortsetter å gå litt  etter at man skrur den av, så er det feil bensin? Stemmer dette?

8686035[/snapback]

 

Dette med ettertenning er ikke noe tema på moderne biler hvor drivstofftilførselen er styrt elektronisk.

En Atos kan 100% sikkert kjøres på 95, det er ytterst få biler som krever 98 Oktan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...