Gå til innhold

Kjøp av ny bærbar, lenge siden jeg var oppdatert

Anbefalte innlegg

Hei,

en gang i tiden følte jeg at jeg var relativt oppdatert på PC-verdenen, men utviklingen har i høyeste grad løpt fra meg. Jeg håper derfor at det er mulig å få noen gode tips og råd fra dere på dette forumet.

Jeg skal kjøpe meg en ny PC. Av plasshensyn må det bli en bærbar, men jeg håper å få en brukbar maskin likevel. Det er hovedsakelig oppbevaring og lagring som er problemet, så vekt og størrelse er ikke avgjørende, så lenge det er en bærbar. Budsjettet mitt er på 10000, kan max strekke meg til 11000. Maskinen skal fortrinnsvis brukes til bildebehandling, tekstbehandling og internett, men jeg vil også bruke den litt til spill.

Av spill så spiller jeg helst strategispill, men vil også ha muligheten til å spille online-spill type WoW og D&D online. Det jeg prøver å si er at grafikken nok er litt viktig, men den trenger kanskje ikke være helt i toppklassen.

Så, det jeg håper er at noen kan gi meg en liten oppdatering, hva bør jeg se etter. Er ikke helt grønn, men lurer på hva slags maskinressurser bør man ha på en bærbar for slik bruk. Om noen kan gi tips om konkrete maskiner så ville det også vært flott.

[Edit: Når det gjelder størrelse har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening, men jeg har tenkt mest på en 15". Hva vil dere anbefale??]

På forhånd takk!

Utdatert

Endret av utdatert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har noen innspill og som føler for å hjelpe?

Etter å ha lest en del på dette utmerkede forumet forstår jeg at jeg nok i alle fall trenger 1 GB ram, men er det strengt tatt nødvendig med 2 GB? (Ser også at det reklameres med at ram på en del bærbare kan oppgraderes. Er det noe å spare på å kjøpe en slik maskin med 1 GB nå, og så heller oppgradere senere?

Når det gjelder skjermkort er jeg ganske grønn. ATI har et skjermkort X1600 som jeg forstår en del skryter av her. Av andre alternativ så har jeg sett på GeForce 7300 og oppover. Hva anbefaler dere når det gjelder spill... Forstår at 7900 skal være ganske bra, men sliter med å finne mer enn 7300 til under 10000. Hvilket GeForce kort tilsvarer x1600??

Når det gjelder prosessor, er dette noe jeg bør fokusere på? 2 Duo prosessor er vel veien å gå??

Lenke til kommentar

Hvis du vil at pc'n skal duge litt til spill så er X1600 eller GeForce Go 7600 tingen.

Bare pass på at du får et skjermkort med 256mb dedikert minne.

Core 2 Duo er CPU'n som gir mest bang-for-the-buck pr i dag, de er også ganske sparsomme på strøm. AMD Turion 64 x2 er også ganske god, men etter hva jeg har lest så utvilker den litt mer varme og er ikke like sprek pr MHz som Core 2 Duo.

Personlig så liker jeg å ha 5400RPM hardisker, siden disse bråker mindre og bruker mindre strøm enn 7200RPM disker. Ytelsesforskjellen på de to er 2-5%.

Du skal nok klare å skaffe deg en god maskin til 10 store, sjekk litt på amentio.no, netshop.no og multicom.no. Webshops jeg vil anbefale.

Når det gjelder ram så vil jeg anbefale deg å sørge for at du får 1 brikke med 1GB i maskinen, slik at du senere kan oppgradere med 1 brikke til.

Edit: Det er kanskje lurt at du skriver hvor stor den skal være (skjermstørrelse).

Slenger opp noen forslag:

17" HP:

http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=47726

15,4" Toshiba:

http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46501

15,4" Multicom Compal HEL80 m/ høy oppløsning:

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...502183%3bfl%3a0

Til multicom'en over burde du utstyre den med en T7200 CPU og 160GB HD, da ender den opp på 9730,- og gir deg mye lagringsplass og kraft.

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

Har sett litt på disse maskinene og synes Hp 9312 virker interessant. Den ser ut til å ha et greit skjermkort og 2 GB ram, men jeg er noe usikker på prosessoren. Hva synes dere, er det noen som har erfaring med denne prosessoren: AMD Turion™ 64 X2 Mobile Technology TL-52??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...