Laffe Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 hei, jeg lurte på når er det man burdte bruke ISO og lukkertiden? f.eks Hvilken ISO stillinger(uten at det blir kornete) er det jeg burde bruke hvis jeg skal ta mange bilder etterhverandre? og hvilken lukkertid burde jeg bruke? og hvis jeg skal ta utebilder og sola skinner, hvilken iso er best å bruke?, Jeg så at noen anbefalte 100 til 200 ISO og bruke lda en lang lukkertid.. men hvor lang, lukkertid anbefaler dere? beklager, hvis det har vært 100 tråder om det, men jeg lyst til å vite det så fort som mulig... er litt lei av å se korner på enkelte bilder:/ Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg vil ikke påstå at jeg KAN med fotografering, men jeg prøver alikevel! Lavere ISO gir mindre korning, og man bør vel da bruke så lav iso som mulig. Men når lukkertiden blir for lang (biler i fart, barn som leker etc...) øker man ISO. Tar man bilder av stillestående ting med stativ er det jo ingen problemer med høy lukkertid, og da er ISO 100 det eneste jeg bruker... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Om det er lite lys ute så sett iso på 400 eller 200. Om det er mye sett på laveste som mulig. Om blenderen er konstant så sett da lukkertiden så lavt som mulig (høyt tall som mulig) Det er ikke verre enn å prøve der og da, å endre om det ikke passer... Eller du kan bruke lysmåleren... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Grønn knapp er fin å bruke om du ikke kan så mye om fotografering. Du får ofte veldig gode bilder med denne innstillingen =) Ellers gjør som nevnt. Det er forøvrig tre ting du burde sette deg litt inn i ; Lukkerhastighet, Blenderåpning og ISO. Raskere lukker = Mindre lys inn på brikken/filmen = mørkere bilder. Det samme gjelder for mindre blender. ISO bestemmer hvor lysfølsom brikken skal være (brikken, da du ikke kan endre på isoinstillingene på analoge kameraer, da må du bytte film). Mindre ISO = mindre lysfølsom = mørkere bilder = mindre korn. Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Enig med forrige taler! Du sier ikke hva slags kamera du har, men sørg vha tilgjengelige innstillinger (f.eks. lukkerprioritet) for å ha lukkertid som er kjapp nok. Bidler med bevegelsesuskarphet er som oftest mer irriterende enn noe støy i bildene! Under 1/60sek uten billedstabilisator er vanskelig. Kommer imidl. helt an på hva du tar bilde av osv osv...! Er du i tvil, bruk grønn (for "grønn")! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Tommelfingerregel: Bruk samme nevner som brennvidde på objektivet du bruker. Altså om du tar bilder med 50mm brenvidde, ikke ha mindre enn 1/50 lukkerhastighet. Dette er egentlig litt lite, men grei "tommelregel". Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Tommelfingerregel: Bruk samme nevner som brennvidde på objektivet du bruker. Altså om du tar bilder med 50mm brenvidde, ikke ha mindre enn 1/50 lukkerhastighet. Dette er egentlig litt lite, men grei "tommelregel". 8620838[/snapback] Og noe avhengig av kamera (vi vet jo fortsatt ikke hva det er snakk om), kompakt eller slr. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 stemmer, gikk litt for fort utifra at det var snakk om slr... Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg irriterer meg litt over at mitt EOS400 på "grønn-modus" (inkl. de standard-instillingene moturs fra grønn på hjulet) kun bruker 1/60 sek lukkertid sammen med blits når det er mørkt, for det er ikke alltid man har mulighet til å holde kameraet så stille... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Det går vel oppover (opp til 1/200) om det er lyst nok, feks om du vil fjerne skygger med blitsen og været er lyst. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Når burde jeg bruke ISO og Lukkertid? 8581936[/snapback] Når du vil ta bilde vel! Jeg hater å virke belærende, men prøv å formulere deg litt bedre, så får du bedre svar enn mitt For å oppklare, så kjenner ikke jeg til NOE kamera som kan ta noen som helst bilder uten å "bruke ISO og lukkertid" Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Jeg hater å virke belærende, men prøv å formulere deg litt bedre, så får du bedre svar enn mitt For å oppklare, så kjenner ikke jeg til NOE kamera som kan ta noen som helst bilder uten å "bruke ISO og lukkertid" 8643325[/snapback] Vel, skal ikke virke "belærende" jeg heller, men jeg kjenner *ingen* kamera som ikke klarer seg uten ISO. ISO er en norm man kan bruke for å se i tabeller hvilke lukketider og blender som vil være optimalt for den enkelte eksponering, basert på filmens/bildebrikkens egenskaper. Filmer/bildebrikker har forskjellige egenskaper og er definert til å tilsvare ISO-norm slik eller slik. Det er ikke kameraet som sådan som bestemmer dette, det er filmen (analogt) og det er blitt en overført betydning til digitale bildebrikker, hvor "ISO" er forsterkningen av signalet som bildebrikken oppfanger. Noen bildebrikker takler høy forsterkning veldig bra, andre ikke. Tommelfingerregelen er jo større brikke (fysisk, ikke megapiksler), jo bedre signalkvalitet. Dog er det ikke brikken alene som takler alt dette, den får god hjelp av signalprosessoren som filtrerer og tolker hva bildebrikken leverer før den legger enere og nullere inn på minnebrikken. Blærete svar kan du komme med når du vet hva du snakker om.. Så til trådstarter, det blir litt innviklet å gi deg fasit-svar, men her er en liten pekepinn: *Må* du ta et bilde i mørke omgivelser og er avhengig av kort lukketid (håndholdt/bevegelse), så må du øke ISO'en/forsterkningen på kameraet. Veldig mange kompaktkameraer og nesten alle dSLR'er klarer fint 400 ISO uten for mye grums i bildet. Litt dyrere dSLR klarer opp mot 1600 ISO uten framtredende støy, mens rådyre proffkameraer klarer 6400 ISO. Det er ikke nevnt hvilket kamera du har, men generelt er ISO <200 best å bruke for å få kvalitetsrike kontrastfylte og fargestreke bilder. Det greieste er å begynne med en ønsket innstilling for blender/lukker og se hva lysmåleren forteller deg. Så får du kompromisse utover det.. Og forresten, det er jo ingenting som hindrer deg å ta en røys med bilder for å se hva som blir bra, det koster jo ikkenoe likevel. Selv tok jeg over 500 bilder av flygende albatrosser og fikk 6 jeg vil vise frem.. [edit]Oppklaring av evt mistolkning[/edit] Endret 18. mai 2007 av Bikeridr Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Vel, skal ikke virke "belærende" jeg heller, men jeg kjenner *ingen* kamera som ikke klarer seg uten ISO... 8643588[/snapback] Vel, det var jo det jeg også sa! Var det ikke? (At du bruker dobbel nektelse når du prøver å lære meg grammatikk er jo bare morsomt) Jeg kjenner også godt til den fototekniske bakgrunnen du legger ut om, men jeg valgte å la det ligge for å ikke framstå ennå mer belærende... Jeg ønsket bare å kommentere spørsmålet om "når man bør bruke ISO og lukkertid", for det "bruker" jo man hver gang man tar et bilde, eller hva? Rasende morsomt, eller? Hvis du legger vekk din "indignert rakettforsker" sinnstemning et øyeblikk, og tenker litt etter, så kanskje du også synes det var litt morsomt og fortjente et lite spark Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Siden ingen av dere vil virke "belærende", vil jeg gjøre et forsøk: Snakk litt mindre om deres pågående diskusjon, og svar heller på trådstarters spørsmål =) Les tråden til Bikeridr, tar for seg det du trenger å vite veldig bra =) Du bruker alltid ISO og Lukkertid. Om du ikke velger å gjøre dette selv (Manuelle innstillinger) gjør kameraet disse beregningene for deg. Om du har lyst til å forstå mere av hva som foregår, anbefaler jeg deg å lese fotokompendiumet, og/eller prøve ut forskjellige ting på ditt kamera om du har muligheten til å foreta slike innstillinger. Endret 19. mai 2007 av w3p Lenke til kommentar
recognice Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Hvis dere leser hele spørsmålet i steden for bare overskriften så skjønner dere kanskje hva trådstarter lurer på Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Det blir egentlig litt for komplisert å fortelle utfyllende om hvordan man eksponerer riktig i et kort innlegg, så jeg slenger meg på med å anbefale en god foto-abc, som Fjørtofts bok. For å si det veldig enkelt, så bør man unngå høy iso, hvis det ikke er så mørkt at du må skru den opp. Lysmåleren i kamera vil fortelle deg om lukkertiden er for kort/lang eller riktig i forhold til den blenderen du har valgt. Hvis lysmåleren viser deg at det er for kort/lang lukkertid, så vrir du på hjulet til lysmåleren viser at lukkertiden matcher blender (og iso). Hvordan lysmåleren viser deg dette, kan du lese deg frem til i manualen. Kunsten å eksponere er kunsten å fotografere (for å si det veeeeldig grovt). Det var egentlig mye enklere før i tiden, når en nål/diode i søkeren fortalte om du skulle skru opp eller ned for å få riktig eksponering. Dagens kameramodeller har så mye info i søkeren, at mange ikke vet hva som er hva. Derfor må du gjøre deg kjent med de forskjellige symbolene som du ser, når du kikker inn i søkeren. I de aller fleste tilfeller er det lurt å holde seg over 1/100s, men med trening kan du holde kamera stødig på langt lavere lukkertider. Ps: Semantiske øvelser og språklige kveruleringer er ikke konstruktivt på det hyggelige forumet vårt. Det blir litt for selvhevdende, da vi ikke driver en konkurranse i "hvem vet mest" her på forumet. Endret 19. juni 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
recognice Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) En ting jeg lurer på i denne sammenheng.. Tok skateboard bilder for første gang her om dagen, men som dere vet må man ha rask lukkertid for å fryse skateren tilstrekkelig. Jeg klarte meg på 1/500 lukkertid, men da måtte jeg skru opp til ISO 400, ellers ble bildet altfor mørkt. For å fryse slike bilder helt, er det da helt nødvendig med god utendørs blitz, selv om det ikke er mørkt? Et skikkelig vidvinkel objektiv er vel heller ikke dumt? Endret 19. juni 2007 av recognice Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Det er ikke helt nødvendig, men en blits sender ut et kort lysglimt som varer så kort som 10000 ( ti-tusen) på det kjappeste. Er det mørkt nok ute da, får du helt fryste bilder, selv med 1 sekunds lukkertid på kameraet =) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) En ting jeg lurer på i denne sammenheng.. Tok skateboard bilder for første gang her om dagen, men som dere vet må man ha rask lukkertid for å fryse skateren tilstrekkelig. Jeg klarte meg på 1/500 lukkertid, men da måtte jeg skru opp til ISO 400, ellers ble bildet altfor mørkt. For å fryse slike bilder helt, er det da helt nødvendig med god utendørs blitz, selv om det ikke er mørkt? Et skikkelig vidvinkel objektiv er vel heller ikke dumt? 8895836[/snapback] Det er klart at bildet ble mørkere på 200 iso, hvis du ikke samtidig åpnet opp for blender med et steg. Hvis du arbeidet på største brukbare blender, så stemmer det du skriver. Hvis du brukte blender F/8, så kunne du blendet opp til f/5,6. Da hadde du fått eksakt like lyst bilde. Jeg kan prøve å forklare med ikke tekniske termer: Hvor lyst eller mørkt et bilde blir avhenger av følsomhet på brikken (iso), kombinert med hvor mye lys du slipper inn (blender i f-steg), og hvor lenge du slipper lyset inn på sensoren (lukkertid). Det er mulig at dette ikke gjelder deg, men altfor mange skriver at bildene blir altfor lyse når de stiller inn på en stor blender, eller øker lukkertiden, for å oppnå en spesiell effekt. For de som ikke vet det så er det faktisk ganske enkelt. Hvis du åpner blenderen to steg for å få mindre dybdeskarphet, så må du også minske lukkertiden med tilsvarende to steg. Man kan ikke bare forandre et parameter, og så la de andre stå på samme innstilling. Les disse linjene om og om igjen frem til kveldsmaten er servert, så bør alle forstå hvordan man eksponerer et bilde manuellt. Det er faktisk fryktelig enkelt. Det som kanskje gjør det vanskelig, er at infoskjermen gjerne inneholder så mye info at man ikke vet hva som er hva. Da er manualen god å ha. Den inneholder altid et bilde av infoskjermen med en forklaring på hva alle symbolene og tallene betyr. I recognice sitt tilfelle regner jeg med at han allerede hadde stillt inn blenderen på den største brukbare blender, og lukkertiden på den lengste tid som kan fryse bevegelsen. Hadde han fremdeles hatt en blender å gå på, så hadde han sluppet å justere iso. Edit: Hvilken blender brukte du, recognice? Endret 22. juni 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå