Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

finne ledning fra sikringsboks til ryggelys

Anbefalte innlegg

Hvordan finner jeg ut hvilken ledning som går fra sikringsboksen til ryggelysene på bilen. Er egentlig det samme hvor i bilen jeg finner den ledningen, bare jeg finner den rette.

Tenker å koble på ryggekamera der.

Har en Ford Mondeo stv 2001 mod.

Tenkte jeg skulle se ved baklysene, men klarte ikke finne ut av noe der, og har ikke lyst å begynne å teste alle ledningene i bilen.

takk for alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan finner jeg ut hvilken ledning som går fra sikringsboksen til ryggelysene på bilen. Er egentlig det samme hvor i bilen jeg finner den ledningen, bare jeg finner den rette.

Tenker å koble på ryggekamera der.

Har en Ford Mondeo stv 2001 mod.

Tenkte jeg skulle se ved baklysene, men klarte ikke finne ut av noe der, og har ikke lyst å begynne å teste alle ledningene i bilen.

takk for alle forslag.

8581507[/snapback]

Hvis du skal ha det slik at ryggekamera slår seg på samtidig med ryggelysene (og det skal du vel?!) må du koble deg inn på rett side av ryggelysbryteren, altså mellom bryter og lys, så å gå til sikringsboksen er ikke så mye hjelp her.. Åpne baklykta og finn fargen på ledninga som går til ryggelyspæra, og prøv å finne igjen samme ledninga en egnet plass. Du bør antakelig ta strøm til kamera gjennom et rele som styres av ryggelysledninga, ikke sikkert bilen liker å drive et kamera på den sikringskursen som ryggelysene er på...

Lenke til kommentar

Hvor er det ryggelysbryteren bruker å stå, og hvordan bruker den å se ut?

Har heller ingen anelse om hvordan jeg skal kunne hente strøm fra et annet sted når det bare er en ledning til kameraet.

Lenke til kommentar
Hvor er det ryggelysbryteren bruker å stå, og hvordan bruker den å se ut?

Har heller ingen anelse om hvordan jeg skal kunne hente strøm fra et annet sted når det bare er en ledning til kameraet.

8581835[/snapback]

En eller annen plass i nærheten av girspak/girkasse, men vet ikke detaljert på din bil...

Det verste som kan skje er vel at sikringa går, så det går jo an å prøve uten rele først. Når jeg tenker meg om, så har jeg jo faktisk montert et ryggekamera selv en gang, og sikringa som fulgte med i det settet var bare på 1A om jeg husker rett, så det trekker nok ikke så mye strøm som jeg først trodde..

For å ta kobling av vanlig bilrele, om du likevel vil prøve deg på det: Strøm fra et ledig uttak i sikringsboks (eller direkte fra batteri med hengesikring) til pol 30, strøm ut til forbruker (kamera i ditt tilfelle) fra pol 87, styrestrøm (fra ryggelys) på 85, gods på 86

Virkemåten er slik at når det går strøm gjennom viklinga (85+86) blir det kontakt mellom polene 30 og 87...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...