Gå til innhold

Reell ytelsesforskjell mellom 32-bit & 64-bit

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt og sitter på en 32-bits versjon av Vista. Jeg lurer nå på om det vil være verdt pengene å kjøpe en 64-bits Vista da maskinen min ikke skal ha noen problemer med det. Jeg har bla 4GB ram som ikke utnyttes til det fulle grunnet 32-bits arkitektur.

Hvilken reell ytelsesforskjell er det mellom 32-bits og 64-bits operativsystemer, altså - økning i hastighet, loadtimes i spill, oppstartstid, prosessering av oppgaver som video encoding og tallknusing.

min hw:

---------

Asus P5B WiFi-AP Deluxe

Asus GeForce 8800GTX 720mb

Intel C2D E6400 @ 3.2GHz

PC5300 Micron RAM @ PC6400 (800mhz~)

Alt i alt, vil det resultere i en ytelsesoppgradering verdig ved å bytte til 64bits vista? 32-bits programmer er fullt kjørbare i 64-bits arkitektur, bare utnytter ikke arkitekturen til det fulle hvis jeg har det forstått det riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Så godt som alt som fungerer på 32bit vista fungerer på 64bit vista. Kompatibilitetsproblemene det har vært snakk om gjelder stort sett Vista, uansett 32/64.

Du vil neppe oppleve ytelsesforskjell på 32bits programmer, selv om det faktisk i teorien kan hjelpe litt pga mer effektiv utnyttelse av endel funksjoner i CPU.

Så sjekk driver tilgjengelighet, og sats på 64bit.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg kunne laste ned gratis 64bits vista buisness gj. skolen, da jeg slipper å legge ut penger for det vil jeg like greit installere 64bits versjonen.

Jeg har vel strengt tatt ikke noe å tape. Får jeg ingen ytelsesoppgradering på arkitekturen alene får jeg iallefall utnyttet de 4 GB med RAM jeg har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...