Vaio Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Hvordan avgjøre hva noen virkelig fortjener? Dommeren og Rettsystemet ta ansvaret for.. (Det er derfor vi har de for "Noe") Dersom en person som har voldtatt og drept 10unger får dødsstraff. Hva fortjener da han som har voldtatt og drept 20? Det får dommeren avgjøre.. Men han kan ikke idømme en streng straff, hvis det er ikke rettslig mulig! Hvis det er ikke innen i" strafferammen" Endret 13. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Hvordan avgjøre hva noen virkelig fortjener? Dommeren og Rettsystemet ta ansvaret for.. (Det er derfor vi har de for "Noe") Dersom en person som har voldtatt og drept 10unger får dødsstraff. Hva fortjener da han som har voldtatt og drept 20? Det får dommeren avgjøre.. Men han kan ikke idømme en streng straff, hvis det er ikke rettslig mulig! Hvis det er ikke innen i" strafferammen" 8599492[/snapback] Ja, men om du da mener rettferdighet er opp til dommer å avgjøre, hvorfor da i det hele tatt ha strafferammer? Da er jo strafferammene en hindring mot rettferdighet? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Så mindre kriminalitet er ikke like viktig som en "rettferdig" straff? Er det du anser som moralsk riktig viktigere enn et så godt som mulig samfunn, for flest mulig mennesker? 8599468[/snapback] Jeg tro du er litt ut av kontekst... Jeg har aldri påstått mindre kriminalitet er ikke like viktig som en rettferdig straff. Jeg er bare for dødstraff som en mulig straffemetode i Norge. Endret 13. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Jeg tro du er litt ut av kontekst...Jeg har aldri påstått mindre kriminalitet er ikke like viktig som en rettferdig straff. Jeg er bare for dødstraff som en mulig straffemetode i Norge. 8599505[/snapback] Ja, forsåvidt enighet. Men jeg synes vi er inne på en god grunnleggende greie. Til hensikten med straff. Om det er moralsk "rettferdighet" som er målet osv. Men nå tar jeg kvelden, må konse på skoleprosjektjobbing :-) Endret 13. mai 2007 av troyel Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Ja, men om du da mener rettferdighet er opp til dommer å avgjøre, hvorfor da i det hele tatt ha strafferammer? Hva har vi dommeren til? Så han kan dømme oss... Ja dømme.. Han kan plukke en straff ut i fra strafferammen... Da er jo strafferammene en hindring mot rettferdighet? 8599503[/snapback] Strafframmen er folkets valg på straff... Det er ikke relvant med dommeren akkurat om saken. Vi bør heller flytte diskusjonen til området: strafferammen. Ja folkets valg er svak! vi trenger dødstraff inkludert i strafferammen i alvorlige tilfeller... Endret 13. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Ja folkets valg er svak! vi trenger dødstraff inkludert i strafferammen i alvorlige tilfeller... Ja der er jeg enig, etter å ha sittet som meddommer i noen saker, har jeg sett hvor lett det er å slippe unna med straffbare handlinger. Skal vi gjennomføre dødstraff skal bevisene holdes vanntett, det bør med dødstaff innføreres livstidsforvaring, slikt at vi ikke henretter folk på grunn av en feil. Straffene i Norge er latterlig lave, i forhold til andre land. Vi ser jo bare på den saken med gjengmedlemene som sitter der borte i Brasil, de er jo livredde. 30 år i Brasiliansk fengsel gjør dem tydeligvis myke. Vi har mye å lære av blant annet Sverige, når det gjelder straffeutmåling og Straff. Og når det gjelder kapasiteten i Norske fengsel, send de til Russland. Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Ironisk innlegg? 8600139[/snapback] Var det mitt innlegg som De trodde var ironisk Da var det ikke det, nei. Vennlig Hilsen W_B PS: Fortell gjerne hva De mente kunne oppfattes ironisk. Takk Lenke til kommentar
Thend Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Og når det gjelder kapasiteten i Norske fengsel, send de til Russland. Den setninga fikk meg til å tro at du spøkte. Og vennligst ro ned bruken av høflighetsform, jeg er ikke kongelig. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Og når det gjelder kapasiteten i Norske fengsel, send de til Russland. Den setninga fikk meg til å tro at du spøkte. Og vennligst ro ned bruken av høflighetsform, jeg er ikke kongelig. 8601498[/snapback] Nei jeg mente det med å sende de til Russland. Vi har jo overbooked alle våre fengsler. Og jeg er vanligvis høflig. Og omtaler folk med respekt Offtopic : Og om De ikke er kongen, sorry kongen omtales ikke i som De. Det er min personlige mening. Høflighet, vennskaplighet og respekt kommer en langt med Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Det kan se ut som endel straffeutmålinger er veldig lave. En annen ting er det at psykisk syke har gått i årtier uten hjelp, hverken hjemkommunens sosialtjenester eller skoler har grepet inn, dette gjelder også for bajaser som i ung alder skeier ut. Her må samfunnet gripe inn for om mulig å kunne sette inn tiltak. Nå er jo ikke dette mulig for innvandrere med diverse problemer medbrakt, men dette bør taes fatt i og myndigheter bør snart vite hvordan ståa er blandt disse. Og når de blir utvist, får avslag på oppholdstilatelse så bør de sendes raskt ut. Når det gjelder disse gjeng grupperinger bør det slåes hardt ned på både med straffeutmålinger og økonomiske som inndragelse av kontanter og eiendeler det ikke kan gjøres rede for, da finansielt. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Det kan se ut som endel straffeutmålinger er veldig lave. Jepp: Det er strenger straff for skattesvindel enn voldtekt.. Dette er SV ideologi... En annen ting er det at psykisk syke har gått i årtier uten hjelp, hverken hjemkommunens sosialtjenester eller skoler har grepet inn, dette gjelder også for bajaser som i ung alder skeier ut. Norger er ikke så keen med medisinering på barn med ADHD. Medisinen, (RITALIN), i seg selv er meget prevantivt mot uønsket oppførsel, og øker konsentrasjonsbehovet for skolegang. Ot: Men men... Vi lever "dum" under Stoltenberg og Halvorsen. Ser bare på hvor mye bedre vi hadde, med Høyre i regjeringen... Her må samfunnet gripe inn for om mulig å kunne sette inn tiltak. Nå er jo ikke dette mulig for innvandrere med diverse problemer medbrakt, men dette bør taes fatt i og myndigheter bør snart vite hvordan ståa er blandt disse. Og når de blir utvist, får avslag på oppholdstilatelse så bør de sendes raskt ut. Når det gjelder disse gjeng grupperinger bør det slåes hardt ned på både med straffeutmålinger og økonomiske som inndragelse av kontanter og eiendeler det ikke kan gjøres rede for, da finansielt. 8602512[/snapback] Vi må spesifisere lover og normer i landet for utlendingene. Forklare hva Demokratiet egentlig er: At det er ikke friheten for "ALT" edit: grammatikk leif... Endret 14. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Ot:Men men... Vi lever "dum" under Stoltenberg og Halvorsens. Ser bare på hvor mye bedre vi hadde de med Høyre i regjeringen... Jaha-ja. Siden vi nå snakker om lover, strafferammer osv, så tenker jeg det er det du tenker på i dette tilfellet også? Lover osv er vanligvis vedtatt med bredt flertall i stortinget. Altså, det er ferrest mulig lover som blir pusha igjennom av kun en regjering. Det legges vekt på bred tilsluttning til viktige ting som lovene her i landet. Grunnen til det er vel for at man skal ha stabilitet i landet, at ikke viktige prinsipp skal endres hvert fjerde år. Så det blir ikke bare OT etter min mening, også feil. Vi kom forøvrig også nettopp fra en høyreregjering, å påsi at noe har endret seg radikalt siden de rødgrønne tok over er å ta i. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Lover osv er vanligvis vedtatt med bredt flertall i stortinget. Altså, det er ferrest mulig lover som blir pusha igjennom av kun en regjering. Det legges vekt på bred tilsluttning til viktige ting som lovene her i landet. Grunnen til det er vel for at man skal ha stabilitet i landet, at ikke viktige prinsipp skal endres hvert fjerde år. 8603158[/snapback] Jepp.... Skam for nasjonen... Det er jo derfor "Norge utvikler seg" i takt med verden... viktige prinsipper: Skattesvindel er hardkriminalitet og bør straffes med opp til 20år... Voldtekt er ikke så farlig... maks 5år... Endret 13. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Jepp.... Skam for nasjonen...Det er jo derfor "Norge utvikler seg" i takt med verden... viktige prinsipper: 8603242[/snapback] Glemmer du nå at dette kan slå begge veier? Jeg er på ingen måte for noe flertallsdiktatur bare for å få litt "utvikling". Skattesvindel er hardkriminalitet og bør straffes opp til 20år... Voldtekt er ikke så farlig... maks 5år... Dette blir nesten som å ta den "kastet bløtkake, risikerer 15 år" diskusjonen. Uten sammenheng og kontakt med virkeligheten. Strafferammer og rettspraksis to forskjellige ting. Endret 13. mai 2007 av troyel Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Dette blir nesten som å ta den "kastet bløtkake, risikerer 15 år" diskusjonen. Uten sammenheng og kontakt med virkeligheten. Strafferammer og rettspraksis to forskjellige ting. 8603277[/snapback] Men er ikke dette problemet med strafferammen? Dommere, kan gi et dom, ut fra en straffeutmåling. Men straffen er basert på strafferammen.. Og hvem bestemmer den? Politiker... Eks. Skattesvindel: Strafferammen: Mild min. 6år Alvorlig: min 10år.. Voldtekt: Mild 1år, Alvorlig: 5år. Så! I en straffeutmåling med mild dom, vil en strafferamme på skattesvindel min. gi 6år vs. en voldtekt på 1 år... Endret 13. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/03/30/321925.html Nå skal jeg ikke være for bombastisk i hva jeg mener i denne saken, men det høres jo litt på trynet ut. Er det noen som har litt innsikt i juss som kan si noe om grunnlaget for hvorfor strafferammene her er så forskjellige? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Glemmer du nå at dette kan slå begge veier? Jeg er på ingen måte for noe flertallsdiktatur bare for å få litt "utvikling". Kanskje er dette Norge trenger.. Norskpolitikk føles mest som en fjortis meningsdebatt, enn konkret handling.. Dessverre føler jeg at de fleste politiker er lite redelig.. eks: Norskpolitikk; Stortingsdebatt; Ap politiker: "Her Sponheim, Norge har akutt egg mangel til påsken.." Jeg tro jeg falt av stolen... Endret 14. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
trøls Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/03/30/321925.html Nå skal jeg ikke være for bombastisk i hva jeg mener i denne saken, men det høres jo litt på trynet ut. Er det noen som har litt innsikt i juss som kan si noe om grunnlaget for hvorfor strafferammene her er så forskjellige? 8603383[/snapback] Antagelig sjansen for justismord i voldtektssaker. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Svarer til Er vi for snille mot forbrytere?: Ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå