Gå til innhold

Er vi for snille mot forbrytere?

Anbefalte innlegg

Å bli dømt til dødsstraff er ikke det samme som å havne i økonomisk uføre.

Dette er bare et eksempel på at banken dømme deg som en individ, og ligger ingen vekt på dine "nærmeste"

Her snakker vi åpenbart ikke bare om Hitler, Stalin eller Pol Pot. "Vanlige" mennesker.

8598824[/snapback]

Det er som å skyte seg selv i foten...

Hvem som begår alvorlige kriminaliteter er vanlige? :!: ? Hvem??

La meg ta det på en annen måte...

Hvem som virkelig fortjener dødstraff er vanlige mennesker?

edit :leif... huff huff :cry:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En innføring av betydelig strengere straffer vil etter mitt syn føre til hardere kriminelle miljø samt et kaldere samfunn med større redsel.

Bestikke, true tjenestemenn, vitner og andre for å komme deg unna den desperate situasjonen.

Og til hvilket formål? "rettferdighet"? Hevn?

8598637[/snapback]

Igjen.

Dette har med moral og utdanning å gjøre..

Jeg argumentere bare at dødstraff må være en mulighet for straff...

Det vil ikke gjør kriminelle hardere...

Hva er hardt?

Drap? Det har vi

Voldtekt? Det har vi

Voldtekt + Drap? Det har vi også..?

osv...

8598788[/snapback]

Klart betydelig strengere straffer vil føre til mer brutalt kriminelt miljø?

Du svarte ikke på eksempelet mitt. Å innføre dødsstraff _vil_ føre til at noen kriminelle vil gjøre sitt ytterste for å ikke bli "tatt". Og da gjennom "ytterste" mener jeg at der er absolutt siste utvei. Da ser jeg for meg gisselsituasjoner osv i en helt annen grad enn hva vi er vandt med i dag. Voldtekt og drap er noe vi alltid har hatt i verden. Det er ikke det jeg tenker på når jeg snakker om det kriminelle _miljøet_.

Forøvrig hvordan har dette med moral og utdanning å gjøre? Hevn basert på moral er ikke etter mitt syn noe argument i seg selv.

Lenke til kommentar
Klart betydelig strengere straffer vil føre til mer brutalt kriminelt miljø?

Klart at du addere mer sukker, blir brusen søtere.....

Du svarte ikke på eksempelet mitt. Å innføre dødsstraff _vil_ føre til at noen kriminelle vil gjøre sitt ytterste for å ikke bli "tatt". Og da gjennom "ytterste" mener jeg at der er absolutt siste utvei. Da ser jeg for meg gisselsituasjoner osv i en helt annen grad enn hva vi er vandt med i dag. Voldtekt og drap er noe vi alltid har hatt i verden. Det er ikke det jeg tenker på når jeg snakker om det kriminelle _miljøet_.

Forøvrig hvordan har dette med moral og utdanning å gjøre? Hevn basert på moral er ikke etter mitt syn noe argument i seg selv.

8598898[/snapback]

Denne påstanden må du bare dokumentere....

Hvem i helvete vil blir tatt når de utføre kriminelle handlinger?

Ytterst og ikke blir tatt? Den dere var god altså... ytterst... :!:

Jeg vet bare at Stater i USA med dødstraff, og stater uten dødstraff har like høyt kriminalitet prosent...

Til og med høyere i statene uten dødstraff....

Kan sjekkes med et rask google søk...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Å bli dømt til dødsstraff er ikke det samme som å havne i økonomisk uføre.

Dette er bare et eksempel på at banken dømme deg som en individ, og ligger ingen vekt på dine "nærmeste"

Her snakker vi åpenbart ikke bare om Hitler, Stalin eller Pol Pot. "Vanlige" mennesker.

8598824[/snapback]

Det er som å skyte seg selv i foten...

Hvem som begår alvorlige kriminaliteter er vanlige? :!: ? Hvem??

La meg ta en annen måte...

Hvem som virkelig fortjener dødstraff er vanlige mennesker?

8598860[/snapback]

Du unngår til stadighet eksemplene mine.

Jeg tror det at det vil finnes mennesker som er fullt i stand til å gjøre grove alvorlige handlinger som f.eks i USA vil føre til dødsstraff samtidig som man kan være en elsket familiefar o.l.

Om vi ikke skal henge oss opp i vanlig eller ei. Hvordan vil det være positivt å lage flere pårørende, og hvordan vil det påvirke disse?

Dødsstraff o.l. er etter min mening som en rullende snøball i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Jeg tror det at det vil finnes mennesker som er fullt i stand til å gjøre grove alvorlige handlinger som f.eks i USA vil føre til dødsstraff samtidig som man kan være en elsket familiefar o.l.

ok... Dine eksempler...

Hvis denne "pappaen," dra til en skole og plafre 50 smågutter ned..

Blir tatt og dømt til døden.

Så fortjener han det.

Jeg dritter om sønnen/datteren, konen, moren eller onkelen føler seg "WHAT EVER"

Er han dum nok til å utføre noe som føre til dødstraff, så er han DØD nok til å fortjener det...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg vet bare at Stater i USA med dødstraff, og stater uten dødstraff har like høyt kriminalitet prosent...

Til og med høyere i statene uten dødstraff....

Kan sjekkes med et rask google søk...

8598939[/snapback]

When comparisons are made between states with the death penalty and states without, the majority of death penalty states show murder rates higher than non-death penalty states. The average of murder rates per 100,000 population in 1999 among death penalty states was 5.5, whereas the average of murder rates among non-death penalty states was only 3.6.

A look at neighboring death penalty and non-death penalty states show similar trends. Death penalty states usually have a higher murder rate than their neighboring non-death penalty states.

http://www.deathpenaltyinfo.org/article.ph...TATES%20WITHOUT

alt du vet.

edit: mens vi snakker om barnedrap:

Deaths of Children in the U.S.: New Report

Apparently, the U. S.'s use of the death penalty is not improving its standing in the world community when it comes to the deaths of children. In a February 7, 1997 Report from the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) (part of U.S Dept. of Health and Human Services), from 1950-1993 child homicide rates in the U. S. tripled. CDC compared the U.S. with 25 other industrialized countries and found that "the United States has the highest rates of childhood homicide, suicide, and firearm-related death among industrialized countries." Almost all of these other industrialized countries have stopped using the death penalty.

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Ja, jeg mener det er på tide å skjerpe straffene for alvorlige lovbrudd. Har lenge gått med noen tanker her:

1) Flere og mer effektivt politi (flere oppklaringer, mer ressurser, krav til effektivitet)

2) Mer effektivt rettsvesen (kortere tid fra du blir tatt til du soner)

3) Skjerpede straffer. Gjerne med litt hardere/lengre straff med færre rettigheter for hver gang man forbryter seg igjen.

4) Kortere soningskø (hva med å bygge flere fengsler, evt lage en ny Alcatraz på Jan Mayen evt. kjøpe plasser i Russiske (f.eks) fengsler.

5) Bedre oppfølging av folk etter soning.

Et godt forslag til samfunnsstraff:

Vi har endeløs lang kystlinje som trenger å ryddes for søppel, for ikke å snakke om veinettet i Norge...

"Jaha herr (eks)reder. Du har underslått for xxx kroner. Når du har betalt alt tilbake kan du begynne å plukke søppel på E6 fra Gardermoen. Det kommer til å gå en kar sammen med deg som passer på at du gjør jobben din. Hvis det blir oppdaget at du sluntrer unna kjører vi deg tilbake der du startet så starter du fra begynnelsen igjen. Du har sonet straffen din når du kommer til Dombås henter vi deg og du har sonet ferdig. Lykke til!"

8581067[/snapback]

:thumbup:

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar
alt du vet.

Kriminalitet i MICHIGAN ( INGEN DØDSTRAFF)

Kriminalitet i Albama (DØDSTRAFF)

Kriminalitet måling i USA

Jada... Du tok kilden din fra hippi sider (AGAINST DEATH PENALTY) blablabla

Selvfølgelig er de imot, og gi deg kilder med tull...

Kanskje du bør ta frem kaltulatoren din, og sammeligne populasjonen først...

Da må du ta med Demografier:Utdanning, Immigranter osv...

Som du ser viser tabelene "Crime rater per 100k person," og du vil tydlig ser at Michigan har mer voldtekt og vold, enn albama

Flere:

Montana: Drap per 100k innbyggere : 1,9 (2005)<--Death penalty

Massachusetts: Drap per 100k innbyggere : 2.7 (2005)<--- No death penalty

edit: grammatikk feil :cry:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8598939[/snapback]

Det er en forskjell på å bli tatt, ha rettsak og vite at livet ditt ikke trenger å være over. Mot å møte en sikker død, eventuelt innesperra for livstid i et forferdelig fengsel. Så du tror ikke at det vil føre til et hardere kriminelt miljø?

Det var da også en måte å "argumentere" på ;)

Lenke til kommentar
Det er en forskjell på å bli tatt, ha rettsak og vite at livet ditt ikke trenger å være over. Mot å møte en sikker død, eventuelt innesperra for livstid i et forferdelig fengsel. Så du tror ikke at det vil føre til et hardere kriminelt miljø?

Vel.... Jeg tro alle blir redd når de har utført et mord...

Jeg mener ikke at vi gjør kål på de som stjeler biler...

nei... ikke noe hardere krim-miljø

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Men det er en forskjell på å vite at det finnes mulighet for straff og en ny sjanse og kun straff.....

8599199[/snapback]

:whistle::whistle:

Derfor blir de som buret inn for voldtekt, tatt igjen og igjen i oslo....

Tror ikke NORSKE fengsler får folk til å angre.... Ikke spesielt mye...

Lenke til kommentar
alt du vet.

Kriminalitet i MICHIGAN ( INGEN DØDSTRAFF)

Kriminalitet i Albama (DØDSTRAFF)

Kriminalitet måling i USA

Jada... Du tok kilden din fra hippi sider (AGAINST DEATH PENALTY) blablabla

Selvfølgelig er de imot, og gi deg kilder med tull...

Kanskje du bør ta frem kaltulatoren din, og sammeligne populasjonen først...

Da må du ta med Demografier:Utdanning, Immigranter osv...

Som du ser viser tabelene "Crime rater per 100k person," og du vil tydlig ser at Michigan har mer voldtekt og vold, enn albama

Flere:

Montana: Drap per 100k innbyggere : 1,9 (2005)<--Death penalty

Massachusetts: Drap per 100k innbyggere : 2.7 (2005)<--- No death penalty

edit: grammatikk feil :cry:

8599072[/snapback]

Eller

Alabama 2005: Drap per 100k innbygger - 8.2

Michigan 2005: Drap per 100k innbygger - 6.2

?

Dette blir det ikke noe studie utav. Så inntil videre tar jeg DPIC som et signal på at det ikke er slik du sier. Det er klart det er forskjell mellom statene, men her snakker vi om helhetsbildet. Om man tar den med lavest statistikk fra de med dødstraff mot den verste hos de uten så blir det selvfølgelig en stor forskjell. Men det blir ikke akkurat rett. Så finn en studie som sammenligner alle.

Endret av troyel
Lenke til kommentar

Jepp med statistikk fra 1999.... ya..

Får mer deg dette:

Det er flere Stater med dødstraff.

De fleste statene med dødstraff ligger i sør

De fleste Statene med lite utdannet immigrater (Hispajorene), ligger i sør.

De fleste statene med utdannet populasjon ligger i NORD.

Sør Statene har i snitt mer innbygger per stat enn Nord.

OG engang til: Jeg har "aldri" påstått at Dødstraff er prevantivt, jeg mener det er rettferdig.

Derfor er Norge alt for snille med forbrytere...

Edit: Grammatisk Leif

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
OG engang til: Jeg har "aldri" påstått at Dødstraff er prevantivt, jeg mener det er rettferdig.

Derfor også at Norge er alt for snille med forbrytere...

8599328[/snapback]

Så et samfunn som skaper mindre kriminalitet (dermed elendighet) er mindre rettferdig enn et samfunn som straffer hardere?

La meg omformulere:

Er det viktigere å straffe for straffens skyld enn å motvirke kriminalitet?

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Så et samfunn som skaper mindre kriminalitet (dermed elendighet) er mindre rettferdig enn et samfunn som straffer hardere?

La meg omformulere:

8599383[/snapback]

Forvrengt filosofi....

Mindre kriminalitet er mindre elendighet.

Du trekker dødstraff inn som elendighet, og du selv, påstår at dødstraff vil ikke føre til en lavere kriminalitet. Jeg mener det er riktig! Dødstraff er ikke prevantivt, men RETTFERDIG..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8599383[/snapback]

Er det moralsk riktig: At en forbrytere ikke får den straffen han virkelig fortjener?

8599428[/snapback]

Hvordan avgjøre hva noen virkelig fortjener?

Dersom en person som har voldtatt og drept 10unger får dødsstraff. Hva fortjener da han som har voldtatt og drept 20?

Lenke til kommentar
Du trekker dødstraff in som elendighet, og du selv, påstår at dødstraff vil ikke føre til en lavere kriminalitet.  Jeg mener det er riktig! Dødstraff er ikke prevantivt, men RETTFERDIG..

8599420[/snapback]

Så mindre kriminalitet er ikke like viktig som en "rettferdig" straff?

Er det du anser som moralsk riktig viktigere enn et så godt som mulig samfunn, for flest mulig mennesker?

Endret av troyel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...