Vaio Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Det fører jo til oppfølgerspørsmålet: hva er det som gjør nordmenn så ekstraordinært voldelige? ok.. . Så hopper vi over til temaet: Hvorfor er Normennene voldelige i Norge, når Norge har det så bra... Du får starte tråden... Den naturlige følgen av din teori er jo at voldskriminalitet hadde vært så og si ikke-eksisterende i USA om de sosiale forholdene var som her, mens her til lands, så bugner den jo... Disse kriminelle har allgrunn ikke å være kriminelle, men deres valg, er også pga, et "mildt straffesystem" Endret 2. juni 2007 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg kan jo lett påstå at å blåse såpebobler hindrer kriminalitet,uten at noen vil finne en vitenskaplig undersøkelse som motbeviser det.AtW 8768309[/snapback] Hvis du ikke kan gi noe form for logikk, teori eller mening.... Så spiller du dum. pzzzzt! Det står om prevention i Pdf filen... 8768508[/snapback] Ja, du har vel kanskje lagt merke til at den ikek nevner dødstraff heller? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 ok.. . Så hopper vi over til temaet: Hvorfor er Normennene voldelige i Norge, når Norge har det så bra...Du får starte tråden... Disse kriminelle har allgrunn ikke å være kriminelle, men deres valg, er også pga, et "mildt straffesystem" 8768545[/snapback] Det er dine teorier om forskjellene mellom USA og norge som får fram et slikt spørsmål. Da antar du at folk foretar en rasjonell vurdering før de begår vold, og de aller færreste voldshandlinger er rasjonelle, selv med et lavt straffenivå, så hvorfor skulle den antakelsen være riktig? (forøvrig finnes det tilsvarende forskning som viser at økning i straffenivået heller ikke har noen nevneverdi innvirkning på voldskriminalitet) AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Ja, du har vel kanskje lagt merke til at den ikek nevner dødstraff heller? AtW 8768851[/snapback] Også? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Det er dine teorier om forskjellene mellom USA og norge som får fram et slikt spørsmål. Da antar du at folk foretar en rasjonell vurdering før de begår vold, og de aller færreste voldshandlinger er rasjonelle, selv med et lavt straffenivå, så hvorfor skulle den antakelsen være riktig? (forøvrig finnes det tilsvarende forskning som viser at økning i straffenivået heller ikke har noen nevneverdi innvirkning på voldskriminalitet) AtW 8768882[/snapback] "80 - 90% av forbryterer i USA, har økonomisk/sosialt problem som bakgrunn." (kilde: 60 min) Ingen foretar en rasjonell vudering før mann begår en forbrytelser. Hva jeg mener er, at i Norge har folk "lite indirekt påvirkning," til å blir en forbryter. Normennene lider ikke, i forhold til amerikanere. Derfor mener jeg, at de som begår kriminalitet i Norge, er et naturlig respons av mildtstraff og dårlig straffeforfølgelser. Og den forskningen din igjen, den må du dokumentere Endret 5. juni 2007 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Det er dine teorier om forskjellene mellom USA og norge som får fram et slikt spørsmål. Da antar du at folk foretar en rasjonell vurdering før de begår vold, og de aller færreste voldshandlinger er rasjonelle, selv med et lavt straffenivå, så hvorfor skulle den antakelsen være riktig? (forøvrig finnes det tilsvarende forskning som viser at økning i straffenivået heller ikke har noen nevneverdi innvirkning på voldskriminalitet) AtW 8768882[/snapback] "80 - 90% av forbryterer i USA, har økonomisk/sosialt problem som bakgrunn." (kilde: 60 min) Ingen foretar en rasjonell vudering før mann begår en forbrytelser. Hva jeg mener er, at i Norge har folk "lite indirekt påvirkning," til å blir en forbryter. Normennene lider ikke, i forhold til amerikanere. Derfor mener jeg, at de som begår kriminalitet i Norge, er et naturlig respons av mildtstraff og dårlig straffeforfølgelser. Og den forskningen din igjen, den må du dokumentere 8769147[/snapback] Du må huske at jeg snakker om voldskriminalitet, ikke om forbrytelser generelt, straffer har relativt god innvirkning på vinningskriminalitet. Og hvis ingen foretar en rasjonell vurdering før de foretar forbrytelser som du sier, hvorfor skulle de da la seg avskrekke av straff? AtW Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Som ATW skriver så har straffenivået lite påvirkning på kriminalitetsstatistikken. Om man ønsker å bekjempe kriminalitet så er det ikke straffen i seg selv man bør fokusere på, men innholdet i soningen, formen for soning og preventivt arbeid mot ungdomsmiljøer og førstegangsforbrytere. Om du ser i norske fengsler så er de fleste innsatte uten noe særlig utdannelse, de har gjerne ADHD eller lignende har ikke hatt noe særlig stabilt arbeidsforhold. Kort sagt så har de ramlet utenfor den smale sti. Om man klarte å fange opp og tilby de som ramler utenfor den smale sti en jobb og eventuelt psykologhjelp om nødvendig så ville det betydd utrolig mye. Mitt ønske for straff: Mindre bruk av fengsel der det ikke er nødvendig Mer bruk av åpen soning Større mulighet til å ta en utdanning bak murene Progressivt lengre soning for gjengangsforbrytere i tillegg til andre tiltak for å få de til å slutte med kriminalitet Hurtig reaksjon(kortere soningskøer) Endret 3. juni 2007 av olsen Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Og hvis ingen foretar en rasjonell vurdering før de foretar forbrytelser som du sier, hvorfor skulle de da la seg avskrekke av straff? "Derfor mener jeg, at de som begår kriminalitet i Norge, er et naturlig respons av mildtstraff og dårlig straffeforfølgelser." Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Og hvis ingen foretar en rasjonell vurdering før de foretar forbrytelser som du sier, hvorfor skulle de da la seg avskrekke av straff? "Derfor mener jeg, at de som begår kriminalitet i Norge, er et naturlig respons av mildtstraff og dårlig straffeforfølgelser." 8770921[/snapback] Ja, men du sier også "Ingen foretar en rasjonell vudering før mann begår en forbrytelser." Jeg synes ikke disse to uttalelsene dine henger sammen. Faktisk vil jeg si de motsier hverandre. AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Og hvis ingen foretar en rasjonell vurdering før de foretar forbrytelser som du sier, hvorfor skulle de da la seg avskrekke av straff? "Derfor mener jeg, at de som begår kriminalitet i Norge, er et naturlig respons av mildtstraff og dårlig straffeforfølgelser." 8770921[/snapback] Ja, men du sier også "Ingen foretar en rasjonell vudering før mann begår en forbrytelser." Jeg synes ikke disse to uttalelsene dine henger sammen. Faktisk vil jeg si de motsier hverandre. AtW 8771086[/snapback] Forbindelsen er der.. Du mener at folk er hodeløst før en kriminelt handling. Jeg mener strengerestraff og dødstraff, vil være prevantivt for hodeløsthet. for Norge of course..... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Og hvis ingen foretar en rasjonell vurdering før de foretar forbrytelser som du sier, hvorfor skulle de da la seg avskrekke av straff? "Derfor mener jeg, at de som begår kriminalitet i Norge, er et naturlig respons av mildtstraff og dårlig straffeforfølgelser." 8770921[/snapback] Ja, men du sier også "Ingen foretar en rasjonell vudering før mann begår en forbrytelser." Jeg synes ikke disse to uttalelsene dine henger sammen. Faktisk vil jeg si de motsier hverandre. AtW 8771086[/snapback] Forbindelsen er der.. Du mener at folk er hodeløst før en kriminelt handling. Jeg mener strengerestraff og dødstraff, vil være prevantivt for hodeløsthet. for Norge of course..... 8771248[/snapback] Igjen, om folk ikke foretar en rasjonell vurdering, hvorfor skulle de bli skremt av straffer? Det er du som sier de ikke foretar noen rasjonelle vurderinger. AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Fordi det er nettopp, et kraftig skremselspropaganda, som føre til at folk tenke litt mer rasjonelt. "brent barn skyr ilden" Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Fordi det er nettopp, et kraftig skremselspropaganda, som føre til at folk tenke litt mer rasjonelt. "brent barn skyr ilden" 8771632[/snapback] Over et visst nivå så har økte straffer liten til ingen effekt. Vil du gjøre noe med kriminaliteten så skaff heller folk utdanning og arbeid. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Fordi det er nettopp, et kraftig skremselspropaganda, som føre til at folk tenke litt mer rasjonelt. "brent barn skyr ilden" 8771632[/snapback] Det er såvidt jeg kan se en teori uten spesielt god dekning, hva med de som har jobb og utdannelse i USA, som bedriver voldshandlinger, hvorfor blir heller ikke de "skremt av dødstraff" (selv om man skulle regne med så lite som 20% så burde det slå fint inn på statistikkene) Jeg ser lite som tyder på at denne skremselen er effektiv, og mye som tyder på at det ikke er effektiv AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Fordi det er nettopp, et kraftig skremselspropaganda, som føre til at folk tenke litt mer rasjonelt. "brent barn skyr ilden" 8771632[/snapback] Det er såvidt jeg kan se en teori uten spesielt god dekning, hva med de som har jobb og utdannelse i USA, som bedriver voldshandlinger, hvorfor blir heller ikke de "skremt av dødstraff" (selv om man skulle regne med så lite som 20% så burde det slå fint inn på statistikkene) Jeg ser lite som tyder på at denne skremselen er effektiv, og mye som tyder på at det ikke er effektiv AtW 8771719[/snapback] Gi meg saker da..... Gi meg saker der folk med mer enn "grunnskole" utdanning som har begått forferdelige kriminalitet. Kanskje 10 av slike saker ut av 300 millioner innbyggere i året? Jeg regner ikke da med psykotiske "Virginia" saker... ps: hvilken dokument, hvilken statistikk? tomt bløff? Endret 3. juni 2007 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Fordi det er nettopp, et kraftig skremselspropaganda, som føre til at folk tenke litt mer rasjonelt. "brent barn skyr ilden" 8771632[/snapback] Det er såvidt jeg kan se en teori uten spesielt god dekning, hva med de som har jobb og utdannelse i USA, som bedriver voldshandlinger, hvorfor blir heller ikke de "skremt av dødstraff" (selv om man skulle regne med så lite som 20% så burde det slå fint inn på statistikkene) Jeg ser lite som tyder på at denne skremselen er effektiv, og mye som tyder på at det ikke er effektiv AtW 8771719[/snapback] Gi meg saker da..... Gi meg saker der folk med mer enn "grunnskole" utdanning som har begått forferdelige kriminalitet.. Jeg regner ikke da med psykotiske "Virginia" saker... ps: hvilken dokument, hvilken statistikk? tomt bløff? 8771870[/snapback] Dokumentasjonen angående innvirkningen av dødstraff har jeg poestet tidligere, de 20% har jeg tatt fra dine tall. Og hvorfor skal man ikke ta med "virginia"-saker? Folk dør like fullt i slike saker? AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Fordi; hvis man skal holde et realt synt på problemet, så må man fjerne alle irrelevante informasjoner. Hvis ikke, så kan man sette ulykker inn også? Hvis, svaret er ja , så er betyr det kun at motstandere vil bare tåkelegge problemstillingen. Endret 3. juni 2007 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Fordi; hvis man skal holde et realt synt på problemet, så må man fjerne alle irrelevante informasjoner. Hvis ikke, så kan man sette ulykker inn også? Hvis, svaret er ja , så er betyr det kun at motstandere vil bare tåkelegge problemstillingen. 8772033[/snapback] Hvorfor er en type voldskriminalitet irrelevant? AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Fordi; hvis man skal holde et realt synt på problemet, så må man fjerne alle irrelevante informasjoner. Hvis ikke, så kan man sette ulykker inn også? Hvis, svaret er ja , så er betyr det kun at motstandere vil bare tåkelegge problemstillingen. 8772033[/snapback] Hvorfor er en type voldskriminalitet irrelevant? AtW 8772319[/snapback] Irrelevant, nár det er snakk om en kjent psykisksyk person. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Fordi; hvis man skal holde et realt synt på problemet, så må man fjerne alle irrelevante informasjoner. Hvis ikke, så kan man sette ulykker inn også? Hvis, svaret er ja , så er betyr det kun at motstandere vil bare tåkelegge problemstillingen. 8772033[/snapback] Hvorfor er en type voldskriminalitet irrelevant? AtW 8772319[/snapback] Irrelevant, nár det er snakk om en kjent psykisksyk person. 8772520[/snapback] Jeg forstår ikke logikken din, man kan sikkert argumentere for at alle mordere er psykisk syke, og er det noe bedre å bli dreptt av en psykisk syk, en av noen andre? Er det et mindre problem for samfunnet fordi vedkommende er psykisk syk? Hva gjørr psykisk syke folk irrelevante i denne sammenhengen? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå