Gå til innhold

Er vi for snille mot forbrytere?

Anbefalte innlegg

Du trenger ingen kompetanse for å gjøre det, men det framstår som relativt merklig å kritisere forsknings mangel på appliserbarhet, når du på din side ikke har noe i nærheten av objektiv informasjon som taler den andre sidens sak.

objektivt:

Du kan ikke konkludere en "forskning" på to vidt forskjellige samfunn.

:whistle::whistle::whistle:

Alle som kan litt historie, vet "hvor forskjellig" det er mellom Norge og USA

Hvilket konkret av disse punktene er det du mener gjør at dødstraff er ineffektivt i USA, mens det er effektivt i norge?

At USA nettopp har en hardkriminelt miljø, har lite med dødstraff som faktor, og jeg gjentar:

"Mao: De som fortjener dødstraff i Norge, vil "virkelig fortjener straffen."

8768048[/snapback]

Ingen har vel påstått at dødstraff er årsaken til det kriminalitetsratene i USA? La meg nok engang gjenta: poenget er at døstraff IKKE påvirker raten av voldskriminalitet, hverken i den ene eller andre retningen.

Ellers er det jo interessant å vite hvordan du mener man skal få tak i det du oppfatter som mer relevante data for hvorvidt det vil ha noen effekt i norge?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen har vel påstått at dødstraff er årsaken til det kriminalitetsratene i USA? La meg nok engang gjenta: poenget er at døstraff IKKE påvirker raten av voldskriminalitet, hverken i den ene eller andre retningen.

hiv og hoi, var ikke dette "gull argumentet" fra snillistene?

Jeg mener bare at det er rettferdig... thats all :whistle:

edit: argumentet...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

hiv og hoi, var ikke dette "gull argumenten" fra snillistene?

Jeg mener bare at det er rettferdig... thats all :whistle:

8768081[/snapback]

Om det er alt du mener og vil diskutere, hvorfor svarer du da på poster som handler om noe annet?

AtW

Lenke til kommentar
Om det er alt du mener og vil diskutere, hvorfor svarer du da på poster som handler om noe annet?

AtW

8768089[/snapback]

Jeg har vel lov til å utgi mine meninger, eller? Moderator?

Hvis jeg diskutere om noe parallelt, så må dere har hjerne nok til å forstå det.

Hvis ikke, så er kan jeg forklare... ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

AtW

8768089[/snapback]

Jeg har vel lov til å utgi mine meninger, eller? Moderator?

Hvis jeg diskutere om noe parallelt, så må dere har hjerne nok til å forstå det.

Hvis ikke, så er kan jeg forklare... ;)

8768109[/snapback]

Det er lov det, men da er det rimlig meningsløst å plutselig hoppe tilbake til "jeg mener bare det er rettferdig, tahts all" når jeg tar til motmæle. Om du mener det er rettferdig eller ikke er irrelevant når diskusjonen (oss imellom) går på hvorvidt det er effektivt for å hindre kriminalitet. Så da spør jeg, hvorfor mener du det er effektivt for å hindre kriminalitet?

AtW

Lenke til kommentar

Hvis det skulle være en effekt i kriminaliteten i Norge, så la oss se på et reelt regnestykke: (Jeg står ikke hardt for dette argumentet, men kan prøve meg)

Risk for gjengang = 0%

Risk for samfunnet = 0%

Fengselsopphold (kost og losj) = mindre enn livstid (Hvis han blir henrettet innen rimelig tid da)

Rettferdig for grov voldtekt med drap = 100%

Fordi den kriminelle er død...

Ikke begynn med forskning igjen, vær reelt, her i Norge.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Fordi den kriminelle er død...

La oss se på et reelet regnestykke:

Risk for gjengang = 0%

Risk for samfunnet = 0%

Fengselsopphold (kost og losj) = mindre enn livstid (Hvis han blir henrettet innen rimelig tid da)

Rettferdig for grov voldtekt med drap = 100%

Ikke begynn med forskning igjen, vær reel, her i Norge.

8768204[/snapback]

Hvorfor er ikke forskning reelt? Legg forøvrig merke til at IKKE hjelper i USA, jeg rengner ikke med at du mener vedkommende er noe mindre død om man blir henrettet i USA? Det er ikke så enkelt at man bare kan se på et enkelttilfelle og generalisere utifra dette.

Forøvrig er jeg interessert i hvordan du mener di skal få data her fra landet om slikt, enn så lenge det ikke er dødstraff?

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke forskning reelt? Legg forøvrig merke til at IKKE hjelper i USA, jeg rengner ikke med at du mener vedkommende er noe mindre død om man blir henrettet i USA? Det er ikke så enkelt at man bare kan se på et enkelttilfelle og generalisere utifra dette.

AtW

8768241[/snapback]

Nei, fordi jeg mener situasjonen er forskjellig i USA, og derfor kan ikke forskningen være gjeldende i Norge.

Jeg mener folk begår forbrytelser fordi, de ikke har muligheten eller mistet mulighet til noe annet. f.eks: Utdanning og jobb. Noe som er stikkmotsatt i Norge..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

AtW

8768241[/snapback]

Nei, fordi jeg mener situasjonen er forskjellig i USA, og derfor kan ikke forskningen være gjeldende i Norge.

Jeg mener folk begår forbrytelser fordi, de ikke har muligheten eller mistet mulighet til noe annet. f.eks: Utdanning og jobb. Noe som er stikkmotsatt i Norge..

8768279[/snapback]

Dette burde jo være ganske lett å verifisere, man kan vel undersøke om de som begår voldshandlinger har mistet mulighet til utdannelse eller jobb. Jeg må innrømme jeg tviler på denne teorien. Og isåfall, burde vel være løsningen være enkel, istedet for å drepe de etter de har begått vold, hvorfor ikke sørge for at alle har muligheten til utdannelse og jobb?

Forøvrig kan jeg generelt påpeke at bevisbyrden ikke bør ligge på at det ikke virker. Jeg kan jo lett påstå at å blåse såpebobler hindrer kriminalitet, uten at noen vil finne en vitenskaplig undersøkelse som motbeviser det...

AtW

Lenke til kommentar
Dette burde jo være ganske lett å verifisere, man kan vel undersøke om de som begår voldshandlinger har mistet mulighet til utdannelse eller jobb. Jeg må innrømme jeg tviler på denne teorien. Og isåfall, burde vel være løsningen være enkel, istedet for å drepe de etter de har begått vold, hvorfor ikke sørge for at alle har muligheten til utdannelse og jobb?

Kanskje et godt forslag for USA, men i Norge?

Er det noe mer det norske samfunnet kan gi? Sølvskjer i munnen?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Kanskje et godt forslag for USA, men i Norge?

Er det noe mer det norske samfunnet kan gi? Sølvskjer i munnen?

8768324[/snapback]

Så du mener det er noe fundamentalt annerledes med de kriminelle i USA og norge? Alle/svært mange der driver med vold fordi de mangler muligheten til utdanning eller jobb, mens i norge er det noe annet som får folk til å drive med slikt? Som gjør at dødstraff virker her? Hva er så dette andre (som må være en nærmest ikke-eksisterende faktor i USA, eller hadde man jo sett innvirkning av dødstraff der også)

AtW

Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg generelt påpeke at bevisbyrden ikke bør ligge på at det ikke virker. Jeg kan jo lett påstå at å blåse såpebobler hindrer kriminalitet, uten at noen vil finne en vitenskaplig undersøkelse som motbeviser det...

Tja.. hvis du finner såpeboblen i denne artikkelen: http://www.preventingcrime.net/library/Causes_of_Crime.pdf

8768354[/snapback]

Hva mener du? At såpebobler ikke er effektivt fordi det ikke nevnes i denne pdf-fila du lenker til?

AtW

Lenke til kommentar
Så du mener det er noe fundamentalt annerledes med de kriminelle i USA og norge? Alle/svært mange der driver med vold fordi de mangler muligheten til utdanning eller jobb, mens i norge er det noe annet som får folk til å drive med slikt?

Jepp... Men saken er litt mer komplisert enn det, så derfor vil forslå jeg en singulær/ sak til sak argument.. ok?

Jeg må påpeke en likhet mellom USA og Norge.

Diskriminering: Som føre til en "økt gjengkriminalitet."

Som igjen viser at dødstraff er ikke FAKTOREN som føre til mer kriminalitet.

Hva er så dette andre (som må være en nærmest ikke-eksisterende faktor i USA, eller hadde man jo sett innvirkning av dødstraff der også)

Fordi de fleste faktorene som forårsaker kriminalitet er manglende i Norge, og derfor vil dødstraff være et effektivt "fear factor." Og rettferdighet.. ;)

Lenke til kommentar
Jeg mener folk begår forbrytelser fordi, de ikke har muligheten eller mistet mulighet til noe annet. f.eks: Utdanning og jobb.  Noe som er stikkmotsatt i Norge..

8768279[/snapback]

Og isåfall, burde vel være løsningen være enkel, istedet for å drepe de etter de har begått vold, hvorfor ikke sørge for at alle har muligheten til utdannelse og jobb?

AtW

8768309[/snapback]

Det morsomme er at de som forespråker strengere straffer ofte er de samme som klager over at fengseloppholdet er luksusliv hvor kan få gratis utdannelse, etc. :roll:

Lenke til kommentar
Hva mener du? At såpebobler ikke er effektivt fordi det ikke nevnes i denne pdf-fila du lenker til?

AtW

8768391[/snapback]

Kjære moderator; Hvorfor leker du dum?

8768408[/snapback]

Jeg leker ikke, jeg forstår oppriktig talt ikke hva den pdf-fila hadde med min kommentar å gjøre.

AtW

Lenke til kommentar
Så du mener det er noe fundamentalt annerledes med de kriminelle i USA og norge? Alle/svært mange der driver med vold fordi de mangler muligheten til utdanning eller jobb, mens i norge er det noe annet som får folk til å drive med slikt?

Jepp... Men saken er litt mer komplisert enn det, så derfor vil forslå jeg en singulær/ sak til sak argument.. ok?

Jeg må påpeke en likhet mellom USA og Norge.

Diskriminering: Som føre til en "økt gjengkriminalitet."

Som igjen viser at dødstraff er ikke FAKTOREN som føre til mer kriminalitet.

Hva er så dette andre (som må være en nærmest ikke-eksisterende faktor i USA, eller hadde man jo sett innvirkning av dødstraff der også)

Fordi de fleste faktorene som forårsaker kriminalitet er manglende i Norge, og derfor vil dødstraff være et effektivt "fear factor." Og rettferdighet.. ;)

8768396[/snapback]

Må jeg gjenta meg selv nok en gang? Ingen har påstått at dødstraff fører til økt kriminalitet: la meg forklare dette i detalj, i USA har man flere steder i landet vekslet mellom å ha dødstraff, og å ikke ha dødsstraff, denne vekslingen har ingen innvirkning på raten av voldskriminalitet. Således er den åpenbart ingen faktor som fører til mere kriminalitet.

Iogmed at dødstraff ikke har noen effekt i USA, så må man anta at så og si all voldskrimanliteten der til lands kommer av disse "manglenede faktorene", for om en stor prosent hadde kommet av de samme årsakene som i norge, og dødstraff spiller inn på vold som kommer av disse årsakene, så hadde man sett det. Det fører jo til oppfølgerspørsmålet: hva er det som gjør nordmenn så ekstraordinært voldelige? Den naturlige følgen av din teori er jo at voldskriminalitet hadde vært så og si ikke-eksisterende i USA om de sosiale forholdene var som her, mens her til lands, så bugner den jo...

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kan jo lett påstå at å blåse såpebobler hindrer kriminalitet,uten at noen vil finne en vitenskaplig undersøkelse som motbeviser det.

AtW

8768309[/snapback]

Hvis du ikke kan gi noe form for logikk, teori eller mening....

Så spiller du dum.

pzzzzt! Det står om prevention i Pdf filen... ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...