Jooakim Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Ja, jeg er for lengre straff i enkelte saker, som for eksempel drap og voldtekt. Jeg er også for omskolering og arbeid i fengselene. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Om noen dreper et annet menneske syns jeg dødsstraff er rett.Det sender et budskap til andre om at de blir henrettet om de dreper et annet menneske. 8583251[/snapback] Vi bor i 2007! Skal vi gå tilbake til middelalderen nå, og henrete folk? Virkelig humant og langtekt av deg. Hva med justismord? Tenk på alle de uskyldige som kommer til å bli drept, bare fordi noen idioter vil "statuere et eksempel". Edit: Redigerte vekk noen ord. Banning i en saklig / usaklig diskusjon, ser aldri pent ut Endret 11. mai 2007 av J@cob Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg har ikke sett et eneste eksempel på at det er noe vits med dødsstraff, eller oppbevaring sinnsjukt lenge. Jeg er da ikke interessert i langt høyere skatt for å oppbevare disse, bare fordi de skal sitte lenge i fengsel, eller henrettes. Det er steinalder tankegang å foreslå dødsstraff og sinnsvakt lang oppbevaring. Bevis at det funker, så ok. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 olsen: Jeg syns du bare kommer med meninger som kritiserer våre meninger. Har du inegn tanker ang. hva som vil være best for å hindre drap? Å sitte å si at det og det ikke funker er greit, men man bør ha en bedre plan selv... 8585698[/snapback] Jeg kritiserer inhumane straffer. Jeg har ikke kompetanse nok til å vite hva som funker best rent preventivt, men ingenting tyder på at økt strafferamme og hardere soningsvilkår virker preventivt, altså må forebyggende tiltak bli gjort utenfor murene. Innenfor murene er det bare de innsatte vi kan få på bedre tanker. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Den eneste grunnen til å være for dødsstraff er hevn. Alle andre "skyggeargumenter" er tilbakevist. Det er vel ikke helt riktig.. Gjentagelses-argumentet gjelder fremdeles. (Går ut fra at du er enig i at en drapsmann som blir henrettet ikke kan gjøre samme forbrytelse igjen). For øvrig er jeg selv imot dødsstraff. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Den eneste grunnen til å være for dødsstraff er hevn. Alle andre "skyggeargumenter" er tilbakevist. Det er vel ikke helt riktig.. Gjentagelses-argumentet gjelder fremdeles. (Går ut fra at du er enig i at en drapsmann som blir henrettet ikke kan gjøre samme forbrytelse igjen). For øvrig er jeg selv imot dødsstraff. 8587443[/snapback] Gjentagelsesargumentet gjelder ikke såfremt man kan sperre folk inne for resten av livet. Et veldig viktig problem med dødstraffer er også at når det først skjer justismord, noe som alltid vil skje fra tid til annen, kan man ikke vekke de døde til livet igjen og gi de en oppreisning. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Om alt var opp til meg ville gjentakelsesforbrytere i drap / voldtekt / lignende ha fått ei kule isteden for at vi skal gå og kaste bort tid og penger på dem. Syns bare det er trist å se rettsystemet i dag. Vi har jo snart nådd det punktet at forbryterene er mer "offer" enn det ofrene i sakene er. Jeg kommer aldri til å synes synd i noen som løper ut av fengselet (etter en alt for kort fengselsstraff) for å voldta neste person.. Det er vel sånn nå at det er større strafferamme for å kjøre i 200 i ei 80-sone midt på natta, midt i uka, uten trafikk / folk i nærheten) enn det er for å voldta et par stykker. Men det har jeg diskutert med folk før, "man kan jo ikke sammenligne forbrytelser på den måten" er vel det eneste man får til svar da. Men konklusjonen min står jeg fast på, det er noe seriøst skrudd med rettsvesenet i Norge. Endret 11. mai 2007 av JimL Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Gjentagelsesargumentet gjelder ikke såfremt man kan sperre folk inne for resten av livet. Såfremt, ja.. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Om noen dreper et annet menneske syns jeg dødsstraff er rett.Det sender et budskap til andre om at de blir henrettet om de dreper et annet menneske. 8583251[/snapback] Det har jeg argumentert for, men selvfølgelig må enkelte "hippihoder," inkludert en hw.no moderator, alltid tale imot. Grunnen? Det er moralsk galt... JAJA... Hvor mye moralsk var "Killeren" da han skulle drepe? Skal man bringe strengere straff, må vi ta vekk "dum-snillheten" i knotten vårt Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Et veldig viktig problem med dødstraffer er også at når det først skjer justismord, noe som alltid vil skje fra tid til annen, kan man ikke vekke de døde til livet igjen og gi de en oppreisning. 8587636[/snapback] Det finnes millioner av draps saker med et "bombersikkert" dom. Drap med øynevitner, overvåkningskamera osv... Barneheia saken... Er det noen som betviler? Han enne har jo "permisjon" fra fengselet... Drittsekker lever godt i det norske samfunnet... Er vi forsnille? Kanskje vi burde spurt oss selv: Er vi kronidioter? Endret 11. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Til dere som sier at dødsstraff og langvarig fengsling bare tull, hvordan kan dere si det? Skal vi bare skjefte på de, å la de gå? Herregud, jeg blir så irritert når dere mener at hard straff ikke er godt nok... Dere mener vel ikke at dagens straff er for streng også? Hvor humant det er å henrette noen som har drept 13 stykker, driter jeg i, det er de som kan for det. Jeg blir glad når jeg hører at folk som har drept andre har tatt sitt eget liv, istede for å leve "luksus" i norges fengsel... Å komme ut 20 år senere med høy utdanning... Selv om henretting ikke har positiv virkning på forbrytere, slik at de slutter er en sak, men de blir ikke ferre av å ikke straffe de heller! Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Så vi skal ta drepe folk fordi du driter i hvor lite humant det er? Men, litt of-topic; Hvem skal få retten til å drepe morderne? / hvordan får man den i usa? Endret 11. mai 2007 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Skal du diskutere dette må du nesten forholde til til virkeligheten og ikke din egen fantasi. Forbrytere blir ikke kjeftet på og sluppet fri i Norge og innsatte lever ikke i luksus. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Har de tatt seg friheten til å voldta / drepe / annet såpass alvorlig gjentatte ganger så mener jeg ærlig talt at de har meldt seg ut av den medmenneskelige / humane delen av verden. Dommere dømmer de til dødsstraff, fengselsbetjenter eller en dødsstraff-nemd utfører det. Selv er jeg litt for at fengselsbetjentene tar det, så kunne de fått gjøre noe anna enn å leke room-service for de stakkars forbryterene våre. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Er ikke interessert i å bruke MINE skattepenger på å bure folk inne i evigheter og dødsstraff når det ikke finnes et fnugg av bevis at den slags straff fungerer. Jeg er interessert i å ha færrest antall kriminelle til enhver tid, og at samfunnet blir beskyttet fra de som virkelig er farlige. USA har sinnsvakt høye og stregere straffer, og fengslene er skikkelig dårlige, men de har flere og mer kriminelle, og de oppbevarer en større andel av befolkningen, og de har værre kriminelle handlinger. Straffesystemet deres er med andre ord dyrt, og har dårligere virkning. Det er neandertalerholdning å kun henrette bare for å henrette fordi noen har en "rettferdighetssans" som tilhører apekatter. Det er jo typisk å dra frem ekstrem situasjoner som "drepte 13stk, er det da rettferdig" ... chees som om det er normalen ... Er enig at mye straff er for lav, men det er lov å bruke det lille man har fått utdelt oppi sitt hode.. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Hjelper ikke? Om en person voldtar noen, blir bura inne for så å bli sluppet ut etter et halvår. Så voldtar denne personen noen igjen, sitter inne i ett år. Og voldtar noen IGJEN når han / hun slipper ut. Hjelper det ikke da å bare fjerne denne personen? Hvordan logikk er det? Uansett hvordan man snur og vender på det så er man i hvert fall kvitt en av voldtektsforbryterene. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Forslag: Kan ikke en moderator sette opp en poll som omhandler dette spørsmålet? Og for å gjøre det litt enklere, ja og nei som alternativer. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Er ikke interessert i å bruke MINE skattepenger på å bure folk inne i evigheter og dødsstraff når det ikke finnes et fnugg av bevis at den slags straff fungerer. 8588803[/snapback] Så vi skal bare avvikle fengsel? Er jo helt tydelig at det ikke fungerer, vi har jo ennå kriminalitet! Jeg er i hvert fall ikke gla for å måtte betale skatt for at folk skal sitte inne i 10-20 (100) år for å ha drept noen, da kunne jeg heller gått inn som sponsor på kulene de trenger for å likvidere disse. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Ikke kritiser våre meninger om hva som er rett, når dere ikke kan fortelle hva dere selv syns bør gjøres... Dere vil ikke ha så streng straff som det jeg + andre mener er rett, så hva syns dere er rett straff? Det jeg syns dere sier er at, jo strengere straffen blir, jo flere forbrytere kommer det... det er jo helt feil... Jeg tviler sterkt på at DET er grunnen. Tror dere at om vi senker straffen for drap og voldtekt og vold, at de vil bli mindre av det? Nei det er ikke humant av oss å drepe en forbryter, men det er heller ikke humant å drepe en haug med mennesker på f.eks et Universitet... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Ikke kritiser våre meninger om hva som er rett, når dere ikke kan fortelle hva dere selv syns bør gjøres... 8589008[/snapback] Bør gjøres med hva? Og jeg forbeholder meg retten til å kritisere forslag om dødsstraff og hardere straffer. Begge deler er inhumant og har ingen effekt på kriminalitetsstatistikken. Dere vil ikke ha så streng straff som det jeg + andre mener er rett, så hva syns dere er rett straff? 8589008[/snapback] Rett straff for hva? Forskjellige forbrytelser har forskjellig årsak, alvorlighetsgrad og bør således straffes forskjellig. Men jeg mener at utdanning og kompetanse heving hos de innsatte har en positiv virkning. I tillegg burde det åpnes for at f.eks. narkomane får sone i avrusingsinstitusjoner i stedet for i et fengsel som flyter over av dop. Det jeg syns dere sier er at, jo strengere straffen blir, jo flere forbrytere kommer det... det er jo helt feil... Jeg tviler sterkt på at DET er grunnen. Tror dere at om vi senker straffen for drap og voldtekt og vold, at de vil bli mindre av det? 8589008[/snapback] Det er ingen som har antydet det du her sier. Erfaring tilsier at når straffen når et visst nivå så har en ytterligere økning av straffelengde og/eller hardning av soningsforholdene så og si ingen effekt på kriminalitetsstatistikken eller gjentakelsesstatistikken. Nei det er ikke humant av oss å drepe en forbryter, men det er heller ikke humant å drepe en haug med mennesker på f.eks et Universitet... 8589008[/snapback] Ingen som har påstått at det er humant å ta livet av folk. Det er jo nettopp det som er poenget! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå