Gå til innhold

Er vi for snille mot forbrytere?

Anbefalte innlegg

Å ta livet av noen vil ikke bringe de personen drepte til live igjen. Alt det gjør er å tilfredsstille blodtørsten til pårørende og selvutnevnte forståsegpåere.

8691556[/snapback]

Ingenting gjør det, så skal vi da la dem gå fri kanskje, ikke noe vi kan gjøre for å få de tilbake.

8692321[/snapback]

Dette er tull. Det er ikke et valg mellom å sette ei kule i hjertet på dem eller slippe dem fri. Det er et kunstig dilemma.

La meg stille dere et spørsmål, og dette spørsmålet skal quotes ved besvarelse, og det skal ikke være noe annet svar en svaret på spørsmålet.

Om en nabo kommer inn til dere på julaften, kutter strupen på dine 3 barn, skjærer opp foreldrene dine, skyter din kone i beina, 3 ganger før han dreper henne.

Hva vil være rett straff?

Ikke kom med noe annet enn hva som er rett straff!

Vær ærlige!

Livstid ville være en passende straff.

Og ja, hadde dette skjedd hadde jeg sikkert ønsket at gjerningsmannen fikk en lang, pinefull død. Det er derfor pårørende ikke får dømme gjerningsmannen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
spør hvilken som helst dødsdømt i usa og spør om de ønsker livstid eller dødstraff.

Da har man ihvertfall håpet at man vil bli frikjent en dag. uansett tror jeg de fleste ville valgt livstid og hatt en sjanse for å bli frifunnet senere. Dødsstraff er bare latterlig.

de som er for dødsstraff har en mentalitet som en guttunge. no offence men slik er det.

8698499[/snapback]

Morsomt hvordan du kan dømme meg (og mange andre) for å ha "mentalitet som en guttunge" på grunn av at vi er uenige i en sak. Heldigvis for meg lar jeg det veie tyngre at folk som faktisk kjenner meg mener jeg er en intelligent og voksen person. Så får heller bare du sitte der hos deg og mene at vi som tenker annerledes enn deg er små drittunger som ikke vet bedre.

Se for deg situasjonen der du bor i ei gate med de to små barna dine, så får du vite at to gjentakende pedofile blir sluppet ut igjen etter nok en endt soning. Tilfeldigvis dine to nærmeste naboer. Hadde du syntes det hadde vært like greit da?

Lenke til kommentar

Der tenker jeg Vaio gjorde alle videre argumentasjoner unødvendige. :)

Men nei, Vaio, hva synes du om at de fleste industrialiserte, "siviliserte", demokratiske land har avskaffa dødsstraff, mens det er mye vanligere blant "usiviliserte" land i den tredje verden?

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Men nei, Vaio, hva synes du om at de fleste industrialiserte, "siviliserte", demokratiske land har avskaffa dødsstraff, mens det er mye vanligere blant "usiviliserte" land i den tredje verden?

8698924[/snapback]

Dine siviliserte land, mest europa, har nettopp vært gjennom et krig... (60år siden)

Flere land etter krigen, fikk et snillismevirus i seg, og eklærte dødsstraff usivilisert...

La oss ta et titt på USA: Et land, som også har vært gjennom 2WR, men innbyggerene har ikke fått de samme "traumaene" som borgere i europa..

Hva med Israel? Sivilisert nok? Land med opphav av hotmail, ICQ, Intel Core 2, sms, mobiltelefonen (første motorola) osv...

Jeg tro denne "mentaliteten" har røtter i "etterkrigstiden."

Det har ingenting med sivilisert samfunn..

dvs. Mer psykologisk enn filosofisk.. :yes:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8698924[/snapback]

Du spurte Vaio, men jeg akter også å svare på det.

Jeg synes det er noe tull at vi har avskaffet dødsstraff.

Lenke til kommentar
La meg stille dere et spørsmål, og dette spørsmålet skal quotes ved besvarelse, og det skal ikke være noe annet svar en svaret på spørsmålet.

Om en nabo kommer inn til dere på julaften, kutter strupen på dine 3 barn, skjærer opp foreldrene dine, skyter din kone i beina, 3 ganger før han dreper henne.

8692377[/snapback]

Har du noen gang tenkt på å snu den problemstillingen?

Tenk om det var et av dine egne barn som som gikk inn til naboen og kuttet strupen hans, og gjort alt det andre i det latterlige og overdrevne scenarioet ditt.

"Hva hadde vært rett straff da!!? Vær ærlig!!"

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

8692377[/snapback]

Tenk om det var et av dine egne barn som som gikk inn til naboen og kuttet strupen hans, og gjort alt det andre i det latterlige og overdrevne scenarioet ditt.

8699585[/snapback]

Døm han/henne til døden. Hvis min sønn hadde gjort noe sånt, og jeg hadde vært den eneste i verden som visste om det, hadde jeg selv ringt politiet. Dødsstraff eller ei.

Lenke til kommentar

8692377[/snapback]

8699585[/snapback]

Døm han/henne til døden. Hvis min sønn hadde gjort noe sånt, og jeg hadde vært den eneste i verden som visste om det, hadde jeg selv ringt politiet. Dødsstraff eller ei.

8702182[/snapback]

Totalt enig, samme blod eller ei.

Lenke til kommentar

8702182[/snapback]

Interessant vri på historien.

Men igjen er det 2 viktige punkter som spilles ut. Et av punktet handler om moral og det andre er om loven

Her er en løsning:

"Loven gir ingen moralsk støtte til de som beskytter en forbryter, og det inkludere familiemedlemmer osv."

"Det er umoralsk og beskytte en forbryter, inkludert din egen familie."

Så hvis vi ty til kinky'e dilemma, så er etikk den beste retningen å søke svaret ifra. :thumbup:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8692377[/snapback]

8699585[/snapback]

Ikke at jeg har barn, men jeg har søsken. Om de hadde gjort det hadde det vært utrolig kipt, men ja det ville vært rettferdig at de ikke fikk se dagslys igjen. Jeg ville nok kjempet for at de ikke skulle gå i fengsel, men det valget tok de da de brøt alle menneskelige og norske lover!

Lenke til kommentar
Vi er for snille mot forbrytere i forhold til andre land.

8700713[/snapback]

Kan det ikke være at andre land er for slemme mot forbrytere?

8701269[/snapback]

Hvordan kan du si at andre land er for slemmemed folk som begår alvorlige forbrytelser.

Kanskje dere trenger at en slik sak kommer dere nær før dere forstår hva det innebærer å faktisk drepe noen.

Lenke til kommentar
Vi er for snille mot forbrytere i forhold til andre land.

8700713[/snapback]

Kan det ikke være at andre land er for slemme mot forbrytere?

8701269[/snapback]

Hvordan kan du si at andre land er for slemmemed folk som begår alvorlige forbrytelser.

Kanskje dere trenger at en slik sak kommer dere nær før dere forstår hva det innebærer å faktisk drepe noen.

8704235[/snapback]

Emosjonelle instinkter som alle unntatt psykopater har, er ikke noe godt argument for dødsstraff. Slike følelser er irrasjonelle instinkter. Det er en god grunn til at vi har upartiske dommere her i landet.

Kanskje du bør tenke på hva det innebærer å drepe noen før du anbefaler at den norske stat gjør det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...