Gå til innhold

Er vi for snille mot forbrytere?

Anbefalte innlegg

Jeg deltok en stund i denne diskusjonen, men forlot den da jeg innså at det ikke var særlig fruktbart fordi troen på at "streng straff løser alle problemer" ble så fundamentalistisk frontet. I dagens Bergens Tidende står det om hvordan "Fanger blir farligere under strenge regimer". Dette er to spesialister i rettspsykiatri som sier:

- Det er mange som mener at fangene skal straffes med dårlige forhold i fengselet. Flere tror dessuten at høye murer og andre sikkerhetstiltak er det beste for sikkerheten. Men frihetsberøvelsen er straff nok, og så har jeg mer tro på en terapeutisk linje, sier Cooke.

- Logikken er egentlig enkel. Dersom du stenger en veps inne i en krukke og rister godt, hva skjer når du slipper den ut igjen? Det er større sjanse for at de kriminelle oppfører seg bra når de slipper ut, hvis de har hatt et utviklende og greit opphold i fengsel, sier Hart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Vi jobber mot å utvide siktelsen. Dersom det skulle vise seg at vi ikke tror han står bak har vi muligheten til å reversere samkjøringen av etterforskningen, sier Kraby.

Politiet har allerede DNA på mannen de tror kan stå bak de tre overfallsvoldtektene i Oslo sentrum. Nå håper politiet på samtykke fra siktede til å sammenligne DNA-et hans mot de andre sakene i avhør i løpet av uka.

- DNA-et vi har på han er fra en annen sak med annet type lovbrudd og annen type status. Vi trenger derfor samtykke fra siktede først, sier Kraby.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/21/501289.html

Dette bosset er mistenkt for en voldtekt, og er knyttet til "to" voldtekter til..

Her have vi snillist Norge som spør voldtektsmann om de kan "får DNA" fra ham..

Maken til idioti finner vi ikke i verden... :nei:

Har det vært meg... hadde jeg bare dratt hårene av ham... (for DNA)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
snip...

La meg bruke en analogi...

Samfunnet er som en menneske.

Når man blir syk, så anbefaler legen at vi prøve å blir frisk selv, uten antibiotika.

Hvis sykdommen er såpass alvorlig, må dessverre antibiotika til.

Dessverre i Norge, er bruken av antibiotika forbudt, pga. frykten for resistans, og misbruk.

Det finnes Mennesker (Land), der antibiotika misbrukes, og sykdommene utvikler seg resistens.

Så Hvor ligger, snillist Norge, i bruken av Straff?

Lenke til kommentar
Jeg deltok en stund i denne diskusjonen, men forlot den da jeg innså at det ikke var særlig fruktbart fordi troen på at "streng straff løser alle problemer" ble så fundamentalistisk frontet. I dagens Bergens Tidende står det om hvordan "Fanger blir farligere under strenge regimer". Dette er to spesialister i rettspsykiatri som sier:
- Det er mange som mener at fangene skal straffes med dårlige forhold i fengselet. Flere tror dessuten at høye murer og andre sikkerhetstiltak er det beste for sikkerheten. Men frihetsberøvelsen er straff nok, og så har jeg mer tro på en terapeutisk linje, sier Cooke.

- Logikken er egentlig enkel. Dersom du stenger en veps inne i en krukke og rister godt, hva skjer når du slipper den ut igjen? Det er større sjanse for at de kriminelle oppfører seg bra når de slipper ut, hvis de har hatt et utviklende og greit opphold i fengsel, sier Hart.

8667051[/snapback]

Poenget er selvfølgelig at det skal bli "folk" av de som sitter i fengsel, men samtidig skal, og må, de straffes... Og de må få straffer som står til forbrytelsen de har gjort.

At hvitsnippforbrytelser som underslag blir strengere straffet enn overgrep på barn og voldtekt er direkte hårreisende!!

Lenke til kommentar
At hvitsnippforbrytelser som underslag blir strengere straffet enn overgrep på barn og voldtekt er direkte hårreisende!!

8667575[/snapback]

Jepp... Bare så synd at mange mener vi bør senke hvitsnippforbrytelser-straff, istedet for å heve vold og voldtektstraff.

Lenke til kommentar

8667051[/snapback]

Poenget er selvfølgelig at det skal bli "folk" av de som sitter i fengsel, men samtidig skal, og må, de straffes... Og de må få straffer som står til forbrytelsen de har gjort.

8667575[/snapback]

Jeg er enig i det du sier. Men jeg blir bare så oppgitt over at folk tror at hvis vi bare er strengere og mindre tilgivende og gir innsatte dårligere forhold så løser alt seg av seg selv. Ref signatur under

Endret av yssi83
Lenke til kommentar
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.

Bertrand Russell (1872 - 1970)

La meg sitere fra konfusu (Kinesisk filosof):

"Jo, mer filosofere ,jo mer forvirret blir vi. "

Ikke rart det er ingen dynamikk i rettsystemet i Norge....

Fordi alle er så jævla klokt? Eller er de stokk dum? :hmm:

you tell me... ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

(Beklager monsteret av en sitering; nødvendig kontekst)

Dere som i fullt alvor mener at dette er rett og rimelig og at jenta omtrent fortjente å bli voldtatt og stukket med kniv og at det er voldsmannen det er synd på... Dere burde SKAMME dere!

8637144[/snapback]

Det finnes vel ingen som mener dette.

8637472[/snapback]

Dere/de mener det ved å si at strengere straff enn det vi har i dag "ikke kommer til å fungere"

8638528[/snapback]

Stråmann deluxe. Kan du ikke komme med noen ordentlige sitater som underbygger dine påstander om andres meninger?

8638581[/snapback]

Hva med å få fingeren ut av ræva å les hele tråden...

Om du setter lesebrillene på nesa så vil du se hva jeg mener!

8639047[/snapback]

Betyr det at du ikke har noen sitater å by på?

Du påstår at å nekte for at strengere straffer vil hjelpe er det samme som å si at det er synd på voldtektsmenn. Det er åpenbart at dette ikke er en konklusjon som følger fra premissene.

Lenke til kommentar

Strafferammene i Norge er idag alt for milde. Se feks på singapore som har en av de strengeste strafferammene i Norge. Der eksisterer det omtrent ikke kriminalitet. Til gjengjeld er dette neppe ett alternativ for Norge, men vi bør i alle tilfeller øke strafferammene for vold, misbruk og ran.

Typisk SV er å si "vi skal bygge opp, ikke bryte ned" og setter ordtaket i sammenheng med at de kriminelle skal ha ett mest mulig anstendig liv etter endt soning.

Dette er desverre svada. Signalene som blir sendt ut til de kriminelle både i inn og utland er signaler som forteller om ett kriminelt paradis. Samfunnet må si fra at det ikke er rom for kriminalitet, og strenere straffer et et udmerket tiltak.

Synes faktisk det ville vært friskt om de insatte ble sendt i arbeidsleirer og fått en hardere hverdag. SV på sin side har jo foreslått elektronisk fotlenke og soning i eget hjem for førstegangsforbrytelser og noen andre kriminelle handlinger. Da blir det legitimt å påstå at gjerningsmann og ikke offer er den som blir satt i høysetet.

Norge må si klart ifra, og kriminelle må ta ansvar for sine handlinger.Synes vi først og fremst skal tenke straff før vi overhodet tenker på den kriminelles ettermæle. En kriminell har begått noe straffbart og det er vedkommende bevisst på før han/hun utfører handlingen

Endret av Georgio
Lenke til kommentar

Du påstår at å nekte for at strengere straffer vil hjelpe er det samme som å si at det er synd på voldtektsmenn. Det er åpenbart at dette ikke er en konklusjon som følger fra premissene.

8668198[/snapback]

Jeg orker ikke å scanne hele tråden for å finne de sitatene som er kommet opp.

Om du hadde lest hele tråden så hadde du visst om de, og ikke satt deg mot det.

Skal man delta i en diskusjon bør man lese det som er blitt sagt...

Lenke til kommentar
Synes faktisk det ville vært friskt om de insatte ble sendt i arbeidsleirer og fått en hardere hverdag. SV på sin side har jo foreslått elektronisk fotlenke og soning i eget hjem for førstegangsforbrytelser og noen andre kriminelle handlinger. Da blir det legitimt å påstå at gjerningsmann og ikke offer er den som blir satt i høysetet.

8670215[/snapback]

Jeg er faktisk enig med både deg og SV, til en viss grad.

Litt avhengig av gjerningen som er begått er jeg tilhenger av følgende jungelord: En gan er et uhell. To ganer er en tendens. Tre ganger er en vane.

Alle kan være uheldige. Men vaneforbrytere kan sitte inne til de råtner for min del.

Jeg er med andre ord tilhenger av tre strikes and you're out-tankegangen som brukes i noen stater i statene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Strafferammene i Norge er idag alt for milde. Se  feks på singapore som har en av de strengeste strafferammene i Norge. Der eksisterer det omtrent ikke kriminalitet. Til gjengjeld er dette neppe ett alternativ for Norge, men vi bør i alle tilfeller øke strafferammene for vold, misbruk og ran.

8670215[/snapback]

det har lite med straffene å gjøre.

Bli klok

Lenke til kommentar

8668198[/snapback]

Jeg orker ikke å scanne hele tråden for å finne de sitatene som er kommet opp.

Om du hadde lest hele tråden så hadde du visst om de, og ikke satt deg mot det.

Skal man delta i en diskusjon bør man lese det som er blitt sagt...

8670776[/snapback]

Du sa at noen mener

at dette er rett og rimelig og at jenta omtrent fortjente å bli voldtatt og stukket med kniv og at det er voldsmannen det er synd på

og dette fordi de sier

at strengere straff enn det vi har i dag "ikke kommer til å fungere"

Dette er selvsagt bare tull. Det er det som kalles en non sequitur, et argument som ikke følger fra premissene. Det er klart. Jeg gidder ikke lete ræva av meg gjennom hele tråden for å understøtte din påstand, jeg bare påpeker at det du påstår om andres meninger ikke følger fra det sitatet du kom med. Kanskje det følger fra andre sitater, men jeg gidder ikke gjøre din jobb og lete dem fram.

Lenke til kommentar

Landet hvor uskyldige tilstår

I Japan tilstår 95 prosent av alle tiltalte, om de er skyldige eller ikke.

De fleste tilståelsene er et resultat av en lengre periode med avhør som alle foregår uten lydopptak eller videoovervåking. I Japan kan mistenkte holdes i 23 dager uten tiltale, et tidsrom som FNs menneskerettighetskomite flere ganger har uttrykt sin bekymring for.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
Strafferammene i Norge er idag alt for milde. Se  feks på singapore som har en av de strengeste strafferammene i Norge. Der eksisterer det omtrent ikke kriminalitet.

8670215[/snapback]

Hvis du på død og liv skal sammenlikne to lands kriminalrater må du ha med flere enn en faktor. Kriminalitet er et mer sammensatt problem enn det du får det til å høres ut som.

Dette er desverre svada. Signalene som blir sendt ut til de kriminelle både i inn og utland er signaler som forteller om ett kriminelt paradis. Samfunnet må si fra at det ikke er rom for kriminalitet, og strenere straffer et et udmerket tiltak.

8670215[/snapback]

Sånn jeg ser det finnes det to typer kriminalitet: den impulsive og den planlagte. Ved den impulsive typen har forbryteren sannsynligvis ikke tenkt over mulige strafferammer, og derfor er strafferammens relevans svinnende liten.

Når det gjelder planlagt kriminalitet derimot, er det godt mulig at vedkommende hadde latt være å gjøre den kriminelle handlingen med strengere straffer, men på den annen side er det godt mulig at den som planlegger handlingene ikke forventer å bli tatt, så det heller ikke her er relevant.

8670215[/snapback]

Jeg er også enig i at fangene burde arbeide litt mens de bor i fengselet, de burde ihvertfall finansiere en brøkdel av kosten og losjien sin, så lenge det ikke fortrenger rehabiliterende aktiviteter som terapi og liknende. Hovedgrunnen til at de som sitter i fengsel sitter der er jo at de skal kunne komme tilbake til samfunnet som veltilpassede borgere.
Lenke til kommentar
Landet hvor uskyldige tilstår

I Japan tilstår 95 prosent av alle tiltalte, om de er skyldige eller ikke.

De fleste tilståelsene er et resultat av en lengre periode med avhør som alle foregår uten lydopptak eller videoovervåking. I Japan kan mistenkte holdes i 23 dager uten tiltale, et tidsrom som FNs menneskerettighetskomite flere ganger har uttrykt sin bekymring for.

8673083[/snapback]

STASI systemet lever enda ser jeg...

Lenke til kommentar
*tull*

Ikke min jobb å finne sitater du ønsker å se, de er i tråden.

Det jeg sa er at når noen mener at når en dømt har sonet sin straff, så er greit for de at voldsmannen får komme ut blant andre, for å få sjangsen til å gjøre det samme igjen. Når han så blir dømt, sa ja, la han få noen år i fengsel før vi prøver PÅ NYTT å sette ham fri, han er vel ikke så dum at han gjør det igjen.

For sent, man skal ikke få sjangsen til å drepe noen 2 ganger, 1 gang holder altfor mye!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...