Gå til innhold

Er vi for snille mot forbrytere?

Anbefalte innlegg

Alternativet er fengselsstraff, men mener du at nåværende soningsdom er nok?

Da er det bare så si det. Døddstraff syns jeg ikke er rett bla bla bla, for jeg mener at dagens fengsel er mer effektivt enn noe så uhumant som dødsstraff.

8623753[/snapback]

Som jeg har skrevet tidligere så mener jeg at det nok må noen justeringer av straffenivået til, og noe omlegging av soningsforholdene. Men helt generelt så mener jeg at dagens straffeparadigme er riktig.

Men det er ikke poenget. Poenget er at dødsstraff er inhumant. Og det må være lov å argumentere mot dødsstraff uten å måtte legge frem alternative metoder for straff!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alternativet er fengselsstraff, men mener du at nåværende soningsdom er nok?

Da er det bare så si det. Døddstraff syns jeg ikke er rett bla bla bla, for jeg mener at dagens fengsel er mer effektivt enn noe så uhumant som dødsstraff.

8623753[/snapback]

Som jeg har skrevet tidligere så mener jeg at det nok må noen justeringer av straffenivået til, og noe omlegging av soningsforholdene. Men helt generelt så mener jeg at dagens straffeparadigme er riktig.

Men det er ikke poenget. Poenget er at dødsstraff er inhumant. Og det må være lov å argumentere mot dødsstraff uten å måtte legge frem alternative metoder for straff!

8628992[/snapback]

Det blir bare idiotisk, for da gjør du ikke annet enn å kritisere, og du åpner ikke øynene våre for andre muligheten. Jeg syns ikke det bør være slik det er nå, men du mener tydeligvis at slik dte er nå, så er det den beste måten for å minske kriminaliteten, og at dte er nok straff for mordere.

Det er så mye enklere å diskustere med noen når man vet hvor den andre står, og hva man kan forholde seg til. Ikke bare bli kritisert, uten å få noen hjelp til å kanksje endre sitt syn på straffen.

Lenke til kommentar
Det er så mye enklere å diskustere med noen når man vet hvor den andre står, og hva man kan forholde seg til. Ikke bare bli kritisert, uten å få noen hjelp til å kanksje endre sitt syn på straffen.

8629111[/snapback]

Hm? Den andre har synspunktet "dødsstraff er galt". Der står han. Og argumenter for dette har også blitt gitt, men jeg tror ikke man kommer noe lengre her.

Lenke til kommentar

Årsaken til at man ikke kommer lengre er at sosialister har tatt over landet vårt. Snillismen råder i dette landet.

Siden dere er så innmari godt fornøyd med systemet slik det er i dag, så kan dere vel forklare hvorfor det er riktig at folk som Toska, Schuman og Thendrup får gå fritt på gatene i landet. De er alle tatt for grove ran tidligere nå sist så forsvant det noen millioner og ett menneskeliv gikk tapt. Med vår strategi, nakkeskudd, så hadde ikke Nokasranet blitt begått. I alle fall ikke av de personene som utførte det...

Lenke til kommentar

Er vi for snille mot forbrytere?

Ganske enkelt: Ja.

"Åh, skadet du handa når du drepte den mannen? Her har du 400 000 i erstatning lille venn".

Teit eksempel, ja. Overdrevet, ja. Reelt, nærmest. Vi syr puter under rumpene til de kriminelle.

Norge skulle ha innført livstids dommer og en ubegrenset antall år en person kan dømmes til. Synes det er latterlig at en person som har overlagt drept et annet menneske skal få lovens strengeste straff, oh, hele 21 år. Og du trenger ikke sitte alle årene heller, strikk en kofte til direktøren og lær den religion så er du ute etter 12 år. Hurra for norge.

Nei, det er en hån mot de etterlatte. Begyn å praktisere hardere straffer her til lands. At en person som har stjelt penger får hardere straff enn en som har voldtatt noen, synes jeg er latterlig.

Lenke til kommentar

I dagens nettutgave av VG kan vi lese dette:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167335.

Tidligere drapsmann er ute på prøve. Fyren sitter inne for drap(med 22 knivstikk) og slippes løs på gatene. Blir nå tatt for å ha voldtatt og knivstukket en 17 år gammel jente.

Dere som i fullt alvor mener at dette er rett og rimelig og at jenta omtrent fortjente å bli voldtatt og stukket med kniv og at det er voldsmannen det er synd på... Dere burde SKAMME dere!

Lenke til kommentar
Dere som i fullt alvor mener at dette er rett og rimelig og at jenta omtrent fortjente å bli voldtatt og stukket med kniv og at det er voldsmannen det er synd på... Dere burde SKAMME dere!

8637144[/snapback]

Det finnes vel ingen som mener dette.

Lenke til kommentar
Borgarting lagmannsrett slår fast at det foreligger en reell og nærliggende fare for gjentakelse. Minstetida for forvaringen ble satt til fire år.
Etter fire år er vår venn ute igjen, klar for nye eventyr. :love:

Må bare elske det norske rettsvesen! Nei, la oss heller kjøre noen nye hat-kampanjer mot det barbariske USA, der sånne blir sperret inne for godt - eller ennå værre: må bøte med livet! :ohmy:

Det er da mye bedre å gi de en ny sjanse? Som olsen sier et par poster over, det norske straffeparadigmet bare eier! :w00t:

EDIT: Typo.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

8637144[/snapback]

8637472[/snapback]

Flere her mener jo at det norske systemet er så flott og bra. Det er så glimrende positivt å gi folk en ny sjangse. Gi dem ett skudd mener nå jeg... Hadde denne karen blitt skutt ved sitt første drap, så hadde denne jenta sluppet å bli voldtatt. Enkel logikk det.

Lenke til kommentar

8637144[/snapback]

8637472[/snapback]

Dere/de mener det ved å si at strengere straff enn det vi har i dag "ikke kommer til å fungere"

Norge ruler! Dette landet er det beste, for her får drapsmenn ny sjangse til gjøre drapet en gang til, uten å etterlate spor. :w00t:

Lenke til kommentar

8637144[/snapback]

8637472[/snapback]

Dere/de mener det ved å si at strengere straff enn det vi har i dag "ikke kommer til å fungere"

8638528[/snapback]

Stråmann deluxe. Kan du ikke komme med noen ordentlige sitater som underbygger dine påstander om andres meninger?

Lenke til kommentar

Det er vel heller få her som synes det er riktig å la folk drepe igjen. De fleste av oss er for livstidsfengsling og litt verre soningsforhold enn hva som er praksis i dag. Det går fint an å skyte folk for å hindre dem i å drepe, men det er også en god idé å ikke skyte folk som blir uskyldig dømt!

Til de som er for dødsstraff; hvor mange uskyldige mener dere man kan henrette per skyldig for at dødsstraff fortsatt er verdt det? Jeg mener 0, noe ingen land så langt har klart å gjennomføre. Det er altså min grunn til å være imot.

Endret av Anigmama
Lenke til kommentar

Nå er strengt tatt ikke denne tråden for/mot dødsstraff, men om vi er for snille mot forbrytere. Det har blitt nevnt i denne tråden fra et par brukere at de har tillit til det norske rettsvesen, og at straffenivået er greit.

Vi har også fått høre at strengere straffer ikke vil virke.

For meg blir dette helt fjernt. Nok et glimrende eksempel i avisartikkelen et par poster opp.

Lenke til kommentar
Borgarting lagmannsrett slår fast at det foreligger en reell og nærliggende fare for gjentakelse. Minstetida for forvaringen ble satt til fire år.
Etter fire år er vår venn ute igjen, klar for nye eventyr. :love:

Må bare elske det norske rettsvesen! Nei, la oss heller kjøre noen nye hat-kampanjer mot det barbariske USA, der sånne blir sperret inne for godt - eller ennå værre: må bøte med livet! :ohmy:

Det er da mye bedre å gi de en ny sjanse? Som olsen sier et par poster over, det norske straffeparadigmet bare eier! :w00t:

EDIT: Typo.

8637483[/snapback]

At minstetiden for forvaring ble satt til fire år vil si at etter fire år i forvaring så vil mannen bli vurdert for løslatelse, men kan også risikere å måtte sitte lenger. Det vil ikke si at mannen sitter i fire år også slipper ukritisk ut på gata igjen.

Du kler sarkasme veldig dårlig, forresten...

Lenke til kommentar

8637144[/snapback]

8637472[/snapback]

8638528[/snapback]

Stråmann deluxe. Kan du ikke komme med noen ordentlige sitater som underbygger dine påstander om andres meninger?

8638581[/snapback]

Hva med å få fingeren ut av ræva å les hele tråden...

Om du setter lesebrillene på nesa så vil du se hva jeg mener!

Edit: Posten/tråden

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
At minstetiden for forvaring ble satt til fire år vil si at etter fire år i forvaring så vil mannen bli vurdert for løslatelse, men kan også risikere å måtte sitte lenger. Det vil ikke si at mannen sitter i fire år også slipper ukritisk ut på gata igjen.

8638830[/snapback]

Du unnlater å svare på min kommentar til deg/dere, som synes at straffeutmålingene er greie som de er. Synes du det er greit at han er fri som en fugl etter 4 års soning, enda han drepte kompisen med 22 knivstikk? Og så straks han er løslatt går han hen og stikker med kniv igjen, samtidig som han voldtar. Straffen? Han blir idømt maks 8, minimum 4 års forvaring. Det vil si det er god sjanse for at han er ute om 4 år fra nå, han er garantert ute om 8 år. Synes du dette er forsvarlig?

Du kler sarkasme veldig dårlig, forresten...

Å, giiid.

Lenke til kommentar

Dødsstraff for alle forbrytelser, uansett hva! :ph34r:

Jeg syns det virker for enkelt å slippe billig nå om dagen. Vi ser jo historiene om morderen det klikka for, som slakter ned noen ofre og så hevder å ha vært sinnssyk og / eller utilregnelig i gjerningsøyeblikket, med det resultat at straffen blir en slags mellomting mellom fengsel og mental hjelp.

Det virker for lettvint å ty til denne utveien. Sinnssyk eller ikke, jeg er absolutt for å bure folk inne over lengre tid.

Lenke til kommentar
Dødsstraff for alle forbrytelser, uansett hva!  :ph34r:

8664678[/snapback]

Får se hva du sier til det når du uheldigvis slår ned en kis i fylla.

Det finnes mange stadier for utsbilitet. Mange skylder på at de var helt borte da og kan slippe flere år på dette. Mener at man skal enten være totalt hemmet og få seriøs benhandlig eller komme i fengsel (eller verre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...