Gå til innhold

Er vi for snille mot forbrytere?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
La meg stille dere et spørsmål, og dette spørsmålet skal quotes ved besvarelse, og det skal ikke være noe annet svar en svaret på spørsmålet.

Om en nabo kommer inn til dere på julaften, kutter strupen på dine 3 barn, skjærer opp foreldrene dine, skyter din kone i beina, 3 ganger før han dreper henne.

Hva vil være rett straff?

Ikke kom med noe annet enn hva som er rett straff!

Vær ærlige!

8618333[/snapback]

Jeg ville skjært fyren opp sakte og gitt han så mye smerte som overhode mulig.

Men skal straffespørsmålet bestemmes av offeret eller involverte? Det er da ren idioti at du i det hele tatt vinkler det inn på den måten. Og dere som vil ha dødsstraff "alltid" henter ut de verst tenkte seriedrap overhodet mulig.

Å blande inn økonomi med om man burde ha dødsstraff eller ikke er lavmåls. Den absolutt største nasjonen som bruker dødstraff idag er kina. Et land med stor frykt for staten. Det er faktisk så mange dødsdømte der at de kjører rundt med en Drapsvan for å holde følge. Er kina er godt land? NEI, absolutt ikke.

La oss ta et annet land med dødsstraff, Iran. Et diktatur med meget radikal befolkning. Godt land? NEI, absolutt ikke.

Og USA da, demokratiets land. Sliter med kriminalitet per hode mer enn noe annet land. Hjelper dødstraff, er USA et forbilde? nei, vi har det nok mye bedre.

Vi hadde dødstraff i Norge før, for over 50 år siden. Men ble tatt bort heldigvis. Men skjønner det fremdeles er folk som henger etter.

Om vi skal ha et rettsystem som kan dømme mennesker til døden går på etikk og moral. Og jeg er prinsipiell motstander av dødsstraff.

Kron

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville skjært fyren opp sakte og gitt han så mye smerte som overhode mulig.

8620105[/snapback]

Ja er det ikke kjipt å tenke på at kar'n kommer ut igjen etter maks 20 år og kan leve som en fri mann?

Men skal straffespørsmålet bestemmes av offeret eller involverte? Det er da ren idioti at du i det hele tatt vinkler det inn på den måten. Og dere som vil ha dødsstraff "alltid" henter ut de verst tenkte seriedrap overhodet mulig.

8620105[/snapback]

Hva om naboen din hadde kommet inn å skutt sønnen/dattera di? (Du ville nok ønsket den samme straffen som før)

Å blande inn økonomi med om man burde ha dødsstraff eller ikke er lavmåls. Den absolutt største nasjonen som bruker dødstraff idag er kina. Et land med stor frykt for staten. Det er faktisk så mange dødsdømte der at de kjører rundt med en Drapsvan for å holde følge. Er kina er godt land? NEI, absolutt ikke.

8620105[/snapback]

Tror du Kina ville vært et engleland om de fikk et klapp på skulderen og 5k i hånda for hvert mord en privat person utførte? Det håper jeg ikke at du tror.

Hvordan kan dere vite at Norge's kriminialitet vil øke dersom man tar ibruk henrettelse og livsdom ved ekstreme tilfeller?

Om vi skal ha et rettsystem som kan dømme mennesker til døden går på etikk og moral. Og jeg er prinsipiell motstander av dødsstraff.

8620105[/snapback]

Hva mener du man skal gjøre med en som drper en mann på gaten?

Lenke til kommentar
Det er ikke noen poll oppe, men jeg har inntrykket av at det er mange (Flertallet) som mener at livstid og henrettelse ikke er rett måte å behandle alvorlige forbryterlser. De har dog ikke kommet opp med sin emning om hva som er mest smart, og unnskylder seg kun med at de ikke trenger å gi noen mening, eller bare at henrettelse er feil, uten å si noe mer. Dette er galt.

8619102[/snapback]

Det er ikke galt! Jeg er i min fulle rett til å argumentere mot dødsstraff uten å komme opp med alternative straffemetoder mot ekstreme hypotetiske forbrytelser.

8619633[/snapback]

Jeg skal ikke tvinge deg i å argumentere for straff, det er du selv som driter deg ut ved å si noe slikt.

Hvorfor skal vi gidde å argumentere med noen som bare sier: Nei, Nei, Nei!

Siden dødsstraff er så uaktuelt, ser vel du et alternativ til det. Ellers mener du at vi ikke skal gjøre noe med drapsmenn...

Det blir som å komme hjem til kona å si "Nei den sofaen skal ikke stå der, flytt den"

"Hvor da" svarer kona..... Du: "Vet ikke"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Som sagt, Det er tåpelig å spør et offer hva slags straff han synes passer best., Jeg nevnte Kina, Usa og Iran på land som ikke har stor respekt for menneskeliv. Og jeg tror det er noe av grunnen til at dem har noen av de problemene de har. Jeg har aldri sagt at jeg er fornøyd med straffene i Norge. Men straff med døden er jeg motstander av.

Lenke til kommentar
Som sagt, Det er tåpelig å spør et offer hva slags straff han synes passer best., Jeg nevnte Kina, Usa og Iran på land som ikke har stor respekt for menneskeliv. Og jeg tror det er noe av grunnen til at dem har noen av de problemene de har. Jeg har aldri sagt at jeg er fornøyd med straffene i Norge. Men straff med døden er jeg motstander av.

8620270[/snapback]

Grunnen for uro er den høye fattigdommen, og trangen til å skaffe seg mat, om så på ulovlig vis. Om rettsvesenet er rettferdig, og henretter personer som har drept en annen er ikke det grunnen til uro.

Du besvarte ikke spørsmålet mitt ang. hvordan du kan tro at kriminaliteten øker ved bruk av strengere, men rettferdig straff.

Mener du at innesperring på livstid er ok?

Edit: Du tar land med mye kriminalitet som eksempel på hvordan streng straff fungerer. Hvordan vet du at kriminaliteten ikke hadde vært høyrere med mildere straff?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

8620270[/snapback]

Grunnen for uro er den høye fattigdommen, og trangen til å skaffe seg mat, om så på ulovlig vis. Om rettsvesenet er rettferdig, og henretter personer som har drept en annen er ikke det grunnen til uro.

Du besvarte ikke spørsmålet mitt ang. hvordan du kan tro at kriminaliteten øker ved bruk av strengere, men rettferdig straff.

Mener du at innesperring på livstid er ok?

Edit: Du tar land med mye kriminalitet som eksempel på hvordan streng straff fungerer. Hvordan vet du at kriminaliteten ikke hadde vært høyrere med mildere straff?

8620292[/snapback]

Ok, la oss utelukke Kina siden det er mye fattigdom der. Og sammenligne med Usa, som er et vestlig rikt land med mange muligheter for suksess.

Har du sett bowling for columbine?(vet at mye er på kanten) men der han går til denne canadiske byen rett ovenfor en by i usa. og spør først om hvorfor de ikke låser døra. Og senere om sist de hørte noe kriminelt skjedde der. Først huska dama ingenting men så kom hun på at for noen år siden så var det et drap. Det var da en amerikaner som hadde kommet fra den amerikanske byen. Canada er veldig likt Norge. Denne forskjellen på kriminaliteter er forstyrrende og hva har skylda?

Jeg tror dødsdom har en innvirkning her. og lite respekt for andre liv generelt.

"Når staten kan dømme noen til døden kan vel jeg også?" Med dødsdom så kommer andre lettvinte metoder også på banen.

Jeg er for livstid på ekstreme grunnlag.

Kron

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Det er ikke noen poll oppe, men jeg har inntrykket av at det er mange (Flertallet) som mener at livstid og henrettelse ikke er rett måte å behandle alvorlige forbryterlser. De har dog ikke kommet opp med sin emning om hva som er mest smart, og unnskylder seg kun med at de ikke trenger å gi noen mening, eller bare at henrettelse er feil, uten å si noe mer. Dette er galt.

8619102[/snapback]

Det er ikke galt! Jeg er i min fulle rett til å argumentere mot dødsstraff uten å komme opp med alternative straffemetoder mot ekstreme hypotetiske forbrytelser.

8619633[/snapback]

Dette har vel egentlig alltid vært gjennomgangstonen fra venstresiden - både når det gjelder kriminalpolitikk så vel som utenrikspolitikk. Man er mot maktbruk på prinsipielt grunnlag - da er man på trygg grunn. Når man så blir stilt til veggs og avkrevd alternativer blir det blankt avfeid med prinsipp-tankegang. "Ikke plag oss med slikt, vi lever i Soria Kardemoria." Det er godt dere på venstresiden har oss andre til å handle for dere. Når skal dere bli modne nok til å la oss tenke for dere også? :hmm:

Lenke til kommentar
Dette har vel egentlig alltid vært gjennomgangstonen fra venstresiden - både når det gjelder kriminalpolitikk så vel som utenrikspolitikk. Man er mot maktbruk på prinsipielt grunnlag - da er man på trygg grunn. Når man så blir stilt til veggs og avkrevd alternativer blir det blankt avfeid med prinsipp-tankegang. "Ikke plag oss med slikt, vi lever i Soria Kardemoria." Det er godt dere på venstresiden har oss andre til å handle for dere. Når skal dere bli modne nok til å la oss tenke for dere også?  :hmm:

8620727[/snapback]

Når skal vi få politiske diskusjoner uten generaliserende uttalelser som sparker mot absolutt alle som befinner seg på den andre siden (i dette tilfellet venstresiden) av der en selv plasserer seg selv? Det politiske landskap er alt for komplekst og variert til at du kan komme med sånne uttalelser.

Dessuten er det latterlig å påstå at man må ha en fasit for å finne kritikkverdige forhold ved andres meninger. Noen problemstillinger er for komplekse til at man kan komme opp med et motforslag på stående fot, men det burde ikke hindre at man kan påpeke ting som ikke henger på greip ved andres forslag.

Lenke til kommentar
Dessuten er det latterlig å påstå at man må ha en fasit for å finne kritikkverdige forhold ved andres meninger. Noen problemstillinger er for komplekse til at man kan komme opp med et motforslag på stående fot, men det burde ikke hindre at man kan påpeke ting som ikke henger på greip ved andres forslag.

8622179[/snapback]

Det er ikke snakk om å komme med noen fasit men f.eks:

"Jeg syns at dødsstraff er glalt fordi bla bla bla, og jeg syns at bla bla bla er en bedre løsning."

Det bør ikke være særlig vanskelig...

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvordan folk vil argumentere for at døsstraff er mer rettferdig enn livstid.

8622232[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvordan du mener med dette, men jeg nevner i første post at jeg syns DØDSSTRAFF OG LIVSTID bør kunne "praktiseres" i de verste tilfellene.

Så ja, jeg kan på en måte si: "Ja ok, ikke innfør henretting, så lenge dere sperrer dem inne, vekk fra sammfunnet for alltid."

Lenke til kommentar

8622179[/snapback]

"Jeg syns at dødsstraff er glalt fordi bla bla bla, og jeg syns at bla bla bla er en bedre løsning."

8622301[/snapback]

Du sier du vil innføre dødsstraff, jeg sier jeg er imot det fordi blablabla drap er galt. Hvorfor i all verden må jeg komme med et alternativ? Alternativet er jo fengselsstraff, som vi har i dag.

Det er du som radikalt vil forandre dagens paradigme, ikke jeg.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

8622179[/snapback]

8622301[/snapback]

Du sier du vil innføre dødsstraff, jeg sier jeg er imot det fordi blablabla drap er galt. Hvorfor i all verden må jeg komme med et alternativ? Alternativet er jo fengselsstraff, som vi har i dag.

Det er du som radikalt vil forandre dagens paradigme, ikke jeg.

8622632[/snapback]

Alternativet er fengselsstraff, men mener du at nåværende soningsdom er nok?

Da er det bare så si det. Døddstraff syns jeg ikke er rett bla bla bla, for jeg mener at dagens fengsel er mer effektivt enn noe så uhumant som dødsstraff.

Lenke til kommentar
Dette har vel egentlig alltid vært gjennomgangstonen fra venstresiden - både når det gjelder kriminalpolitikk så vel som utenrikspolitikk. Man er mot maktbruk på prinsipielt grunnlag - da er man på trygg grunn. Når man så blir stilt til veggs og avkrevd alternativer blir det blankt avfeid med prinsipp-tankegang. "Ikke plag oss med slikt, vi lever i Soria Kardemoria." Det er godt dere på venstresiden har oss andre til å handle for dere. Når skal dere bli modne nok til å la oss tenke for dere også?  :hmm:

8620727[/snapback]

Når skal vi få politiske diskusjoner uten generaliserende uttalelser som sparker mot absolutt alle som befinner seg på den andre siden (i dette tilfellet venstresiden) av der en selv plasserer seg selv? Det politiske landskap er alt for komplekst og variert til at du kan komme med sånne uttalelser.

8622179[/snapback]

Mitt usaklige innlegg var ment å fremprovosere et svar. - Som ikke kom.

Lenke til kommentar

I helt ekstreme tilfeller er det greit at de sitter inne på livstid. Skal vi gå ned på deres nivå, og dømme de til døden? Arroganse. Ja til aktiv dødshjelp! Om det virkelig er så inderlig forfredelig for de å sitte livet ut i en liten celle, så kan de henge seg. Helt greit for meg, det som ikke er greit, er at vi leker gud og dømmer de til døden.

Kan gjerne la de jobbe inni den cellen og. Gi de en medium utdanelse, og 'a lot of paperwork'. Gjenbruk!

Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er latterlig at den ene B-gjeng medlemmen som ble tatt i Brasil synes forholdene er for harde og "krever" å få bli utlevert til Norge.

La ham råtne i ett fengsel i Brasil!

Den avskrekkende effekten av fengsel er undervurdert...

Hva med en kampanje med denne enkle illustrajonen?

edit: det er på ingen måte min ide, jeg fant bare ikke originalen på nett, så jeg laget min egen .

post-10531-1179309473_thumb.jpg

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Selv synes jeg det er latterlig at den ene B-gjeng medlemmen som ble tatt i Brasil synes forholdene er for harde og "krever" å få bli utlevert til Norge.

8624618[/snapback]

*Husk nå må vi ikke la straffen for forbtytere bli så ille at de føler seg ubehagelige... da er vi jo slemme og uhumanetisk*

Nei helt enig med deg... la dem få sitte i Brasil å være redd som fengselskameraten.... Jeg syns ikke det minste synd i dem!

Lenke til kommentar

8624618[/snapback]

Nei helt enig med deg... la dem få sitte i Brasil å være redd som fengselskameraten.... Jeg syns ikke det minste synd i dem!

8624750[/snapback]

Er så enig som det maksimalt er mulig med dere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...