Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter til gravid 15 åring?

Gjest Kanskje_far

Anbefalte innlegg

Gjest Kanskje_far

Heisann forum-folk.

Nå har det seg sånn at kjæresten min er sen med mensturasjon. Vi har hatt samleie uten prevansjon og jeg "hoppet av i svingen". Jeg vet dette var dumt av meg, så det trenger dere ikke kommentere.

Uansett, hvis det nå har seg slik at kjæresten min har blitt gravid, hvilke rettigheter har hun da? Jeg tenker da på taushetsplikt mtp lege og abort. Angrepille er for sent. Hun skulle hatt menstruasjon for to dager siden. Jeg er rimelig fortvila og aner ikke om det er noe jeg selv kan gjøre.

Mvh "pappa".

Ps: Er ikke interessert i moralprekner. Kun hvilke muligheter for å få fjernet fosteret og det å få time med lege. Vil helst ikke at foreldrene våre skal få vite om dette.

Ps2: Kommer aldri til å gjøre det samme igjen, det å ha samleie uten kondom der hun ikke bruker noen form for prevansjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen trenger ikke å si til foreldre at hun har tatt abort, men moren har rett på å få vite det om hun spør eller noe. Kan sjekke med legen alt datteren har vært der for til hun er 16 år.

Tror det var sånn, er ikke helt sikker ;)

Lenke til kommentar

To dager er ikke noe spesielt stort avvik mtp at hun bare er 15 år.

Og siden hun ikke er 16 år må nok foreldre kontaktes ved abort.

Det du kan gjøre er å få henne til å ta en graviditetstest. Og hvis det viser seg at hun er gravid må hun/dere snakke med legen hennes.

Lenke til kommentar
Gjest Kanskje_far

Ja, det var det jeg tenkte.

Jeg er forresten 16 år. Så alderen i seg selv er ikke noe problem(bortsett fra at vi begge skulle vært 10 år eldre).

Må si jeg angrer noe helt enormt på at jeg gjorde noe så dumt. :(

Lenke til kommentar

Mitt råd som jente, er at du puster dypt et par ganger!

Jeg tviler sterkt på at hun faktisk er gravid. 2 dager er ingenting, tro meg..

Jeg har vært sein mange ganger, og du trenger ikke få pannikk før det er gått minst en uke..

Hva sier hun selv til det?

Og jeg tror ikke legen MÅ si det til foreldrene, men han kan ikke nekte å si det hvis de skulle spørre. Og hvis hun må ta abort tror jeg hun må ha foreldrene sin tilatelse.. :(

Lenke til kommentar
§ 4. Begjæringen om svangerskapsavbrudd skal fremsettes av kvinnen selv. Er hun under 16 år, skal den eller de som har foreldreansvaret eller vergen gis anledning til å uttale seg, med mindre særlige grunner taler mot det.

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.
Lenke til kommentar

Var det jeg og mente, at siden hun er under 16 så må foreldrene ha noe å si.

Det med at hun er under 16 og han er over kan du bare slippe med en gang. Det diskutert så mange ganger før, og det er enda sånn at hvis de er omtrent på samma alder så gjelder ikke loven..

Den er ikke laget får å sette den 16 gamle kjæresten i fengsel.. Men nok om det :)

Lenke til kommentar

Det står i loven at hvis de er like gammel i sin og alder så frafaller loven.. eller du kan bli annmeldt men saken bli hennlagt..

Loven er laget får å ta gamle griser, ikke stakkars 16 åringer

Lenke til kommentar

Pasientrettighetsloven sier dette:

§ 3-4. Informasjon når pasienten er mindreårig

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 18 år.

Det samme fremgår av loven om svangerskapsavbrudd som Joalim siterer. Det står det også:

§ 9. Avbrytelse av svangerskap kan bare foretas med samtykke av fylkesmannen

a) når kvinnen er under 16 år, og den eller de som har foreldreansvaret eller vergen har uttalt seg mot at svangerskapet blir avbrutt,

Det betyr at i utgangspunktet skal foreldrene informeres så lenge barnet er under 16 år. Også inntil barnet er 18 dersom det er nødvendig for å kunne oppfylle sin rolle som foreldre. (Ved rusmisbruk, psykiske lidelser, overgrep etc.)

Barn over 12 år har allikevel stigende medbestemmelsesrett, slik at foreldrene ikke kan påtvinge barnet en behandling det ikke selv ønsker. De kan heller ikke nekte barnet å ta en nødvendig behandling. Edit: Men abort regnes nok ikke som nødvendig behandling med mindre det foreligger medisinske eller andre komplikasjoner eller forhold som tilsier det.

Det vil si at foreldrene stort sett har krav på å få vite, og rett til å uttale seg. Og hvis foreldrene er mot at barnet tar abort, kreves fylkesmannens godkjennelse.

Så da gjenstår unntakene, altså kravene for hemmelighold overfor foreldre:

1. At pasienten er mellom 12 og 16 og og ikke ønsker at foreldrene skal få vite.

2. At det er grunner som bør respekteres.

3. At hemmeligholdet ikke kommer i konflikt med foreldrenes mulighet til å utøve sitt ansvar som foreldre.

Jeg tviler på at heldepersonell vil se "jeg vil ikke at de skal vite om det" eller "de blir sikkert sinte på meg" som en grunn som bør respekteres. (Unntak kan være for hjem med mishandling eller strengt religiøse hjem hvor det er sannsynlig at informasjon til foreldrene kan sette barnets helse og helbred i fare.) Tvert om tror jeg (understreker at jeg tror, ikke vet) at legen vil mene det er viktig at foreldrene blir informert.

Det mener jeg også. Som jeg har sagt tildigere når dette spørsmålet har vært oppe her på forumet: Det beste dere kan gjøre om det nå skulle vise seg at hun er gravid, er å fortelle det til foreldrene deres uansett. Å ta abort er ikke noen lett sak. Dette er ikke noe en 15 åring skal måtte gjennomgå alene. De aller fleste foreldre vil være til støtte og hjelp, uansett hva beslutningen (abort eller ikke) måtte være. Det blir sikkert litt tøft i starten, med både gråt og sinne og moralprekener, men det går over. Og det er uansett ikke så tøft som å skulle ta abort som 15-åring uten noen å støtte seg til.

Men som andre har sagt, gi det noen dager til...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

akkurat dette har vært tatt opp flere ganger tidligere her på forumet og jeg viser til det jeg har skrevet under.

på dokotonline.no fant jeg dette om temaet seksuell lavalder og straff:

Som du skriver er den seksuelle lavalderen i Norge 16 år. Det har vært foreslått å senke grensen til 15 år, men forslaget har foreløpig fått liten støtte.

I straffelovens paragraf 196 står det at den som har seksuell omgang med en som er under 16 år straffes med fengsel i inntil 5 år. I den samme lovparagrafen står det imidlertid at straff kan bortfalle dersom man er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

To vanlige ungdommer med en aldersforskjell på to år vil normalt bli ansett som jevnbyrdige. Jeg vil derfor tro at sannsynligheten for straff er svært liten. De færreste foreldre vil nok heller ikke anmelde et slikt forhold.

ung.no er det et lignende spørsmål men med et mer utfyllende svar.

jeg setter en strek for den delen av debatten. ut ifra gjeldene lover og rettspraksis vil ikke trådstarter bli tatt for seksuelt samvær med en under 16 så lenge han ikke blir anmeldt for voldtekt.

alle reaksjoner på at jeg setter strek for debatten om alder skal tas på PM med meg og ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Beste er å ta en graviditetstest, da slipper dere å bekymre dere unødvendig, jeg vet dog ikke hvor lenge man må vente før man kan bruke den.

Edit: skrev dette mens moderator laget sin post..

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

En moderator har satt strek for diskusjoner rundt faren for strafferettslige reaksjoner i slike saker etter at det er konkludert med at dette ikke er straffbart.

Det betyr at vi ikke vil ha flere poster om den siden av saken. En post er redigert og en slettet.

Reaksjoner og spørsmål tas på PM til ilpostino eller undertegnede, ikke her i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det lenge siden dere hadde ubeskyttet sex?

At mensen ikke har kommet, men er to dager "for sen" tror jeg nok ikke er noe å bekymre seg for. Nå er hun sikkert like stresset og redd som deg, og da kan menstruasjonen fort bli utsatt av kroppen selv.

Alt går nok bra til slutt :)

Lenke til kommentar
Gjest Kanskje_pappa

Da kom heldigvis menstruasjonen, og jeg føler at det er fjernet en diger stein fra skuldrene mine. Må si dette har vært en utrolig lærepenge for meg.

Sex uten prevansjon er nono om man ikke skal ha barn.

Lenke til kommentar
Da kom heldigvis menstruasjonen, og jeg føler at det er fjernet en diger stein fra skuldrene mine. Må si dette har vært en utrolig lærepenge for meg.

Sex uten prevansjon er nono om man ikke skal ha barn.

8594114[/snapback]

Da har du lært en lekse, akkurat som jeg gjorde i mine dager. Prevensjon er gull. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...