Gå til innhold

[LØST:]Fedora: Nettverk feiler med ny router


Anbefalte innlegg

Har problemer med nettverket etter å ha installert ny router mellom PC og Lyse Hjemmesentral.

 

Router: D-link DIR-655

PC: Dualboot WinXp/Fedora 6

 

Router er satt opp med DHCP på WAN og LAN. Dette funker helt greit når jeg booter med WinXp. Når jeg derimot booter med Fedora 6, vil ikke eth0(Realtek onboard NIC) og routeren snakke sammen, dvs eth0 får ikke tildelt ip adresse fra router, og jeg får "network cable disconnected" i ikon øverst til høyre på skjermen (network connection info/display??).

 

Men hvis jeg derimot kobler vekk routeren og kobler direkte fra NIC i PC'en og direkte i Lyse hjemmesentral så funker det!(trenger ikke engang å restarte nettverket, kommer opp med en gang en bytter om)

 

Har prøvd å sette eth0 til DHCP og statisk, men uten resultat. Aner en konflikt mellom NIC (linux driver?) og d-link routeren. Men hva kan det være når dette fungerer i WinXp?

 

Trenger all hjelp jeg kan få... :wallbash:

 

 

[LØST]: Har slitt veldig med Fedora for å få nettverket opp å gå med aktuell router. Valgte derfor å prøve Ubuntu(7.04) for første gang. Nå fungerer det meget bedre! Nå virker også trådløst nettverk som det skal (kun med WEP foreløpig..). Alt ble satt opp med ny installasjon. Det merkelige er at NetworkManager var satt opp likt i Fedora som i Ubuntu. Kanskje jeg har rotet for mye? Hadde Linksys WRT54GS før på samme Fedora installasjon og den var det ingen problemer med(satt opp med DHCP LAN/W-LAN side). Er ingen ekspert og har ikke tid til å "gå dypt i materien", er fornøyd med tingenes tilstand slik det er nå. Går nok tilbake til Fedora når neste release kommer. ..

 

Router: D-link DIR 655

NIC: D-link DWA-552

 

 

------------

JanVil

Endret av JanVil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>Router er satt opp med DHCP på WAN og LAN.

 

Med dette så mener du? DHCP-klient eller DHCP-tjener?

 

En mye brukt konfigurasjon er vel kanskje å la routern være DHCP-klient på WAN-et (motta public IP fra ISP) og, dersom den støtter det, selv være DHCP-tjener for LAN-et på innsiden -- og dermed må PCen (samme hvilket OS den bruker) være konfigurert som DHCP-klient (motta IP fra routern).

Lenke til kommentar
>Router er satt opp med DHCP på WAN og LAN.

 

Med dette så mener du? DHCP-klient eller DHCP-tjener?

 

En mye brukt konfigurasjon er vel kanskje å la routern være DHCP-klient på WAN-et (motta public IP fra ISP) og, dersom den støtter det, selv være DHCP-tjener for LAN-et på innsiden -- og dermed må PCen (samme hvilket OS den bruker) være konfigurert som DHCP-klient (motta IP fra routern).

8583117[/snapback]

 

 

Routeren er satt opp til å motta ip via dhcp fra ISP (DHCP klient). På LAN siden fungerer routeren som en DHCP server.

 

Det som jeg sliter med er at dette fungerer 100% i WinXp (når jeg har koblet PC via router - som DHCP klient), og ikke i Fedora :no: . I Fedora får jeg kun IP når jeg tar vekk routeren og kobler fra PC direkte til Lyse hjemmesentral ("ISP boksen").

 

Har testet med fast IP på eth0 og disablet DHCP server i router, uten resultat. Har trålt fedoraforum.org og prøvet forskjellige løsninger uten å lykkes. Det er heller ikke driveren(Linux) til Realtek RTL8169 som kan være problemet, da dette funker når jeg kobler direkte mot lyse boksen..

 

Noen som har forslag? Andre som har Fedora og samme router?

 

 

JanVil

Endret av JanVil
Lenke til kommentar

Hva sier ifconfig da? Har du prøvd å bare aktivere nettverkskortet og be om en IP-adresse fra DHCP-tjeneren manuelt (dersom man antar kortet ditt heter eth0, prøv dette som root):

ifdown et0 && ifup eth0         # av og på
dhclient eth0                        # be om IP fra router

 

Hvis du ikke allerede forsøker å bruke det, så ville jeg installert network-manager (søk i din pakkehåndterer, navnet kan variere noe) som er et nyttig verktøy for koble til/fra nettverk -- den sparer deg for manuelt arbeid (som å be om IP) i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...