Gå til innhold

trenger hjelp til høyttaler kasse

Anbefalte innlegg

God dag. Eg eg skal bygge kasse til dobble 10" pioneer. med en aktiv forsterker.

har dere tips? eller ett råd om hvor eg kan finne teikninger på kasse med mål osv?

hadde vært til en stor hjelp:) tusen takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror egentlig ikke at målene har så veldig mye å si på en kasse som ikke skal brukes til sub. Jeg tror du bare kan bygge en kasse og sette inn et bassrør i top jeg ;)

8580718[/snapback]

jammen da da som er tingen.... det er SUB... er dobble 10" basselemt

Lenke til kommentar

Volumet elementene skal spille i har da ALLTID noe å si! Hvordan kan du påstå noe annet?

Om du ikke vil kjøre open-baffle eller infinite baffle da, men da har størrelsen på baffelen og oppheng mye å si! ;)

Endret av Keltern
Lenke til kommentar
Volumet elementene skal spille i har da ALLTID noe å si! Hvordan kan du påstå noe annet?

Om du ikke vil kjøre open-baffle eller infinite baffle da, men da har størrelsen på baffelen og oppheng mye å si!  ;)

8582432[/snapback]

hehe...eg og trudde at volumet hadde mye og sei uansett...men har du peiling på hvor eg kan finne tegninger og tips når eg skal bygge subkasse?

Lenke til kommentar

Programvare er kjekt å ha når man skal bygge sub. Slik at denne regner ut volum og lengde på bassreflex-røret til en kasse du vil skal gå så og så dypt.

Om du venter et par minutter skal jeg se om jeg finner noe dugandes software til deg.. :)

Lenke til kommentar

Det finnes nok program bedre egnet til basskasser, men mener dette skal fungere.

WinISD

Sjekk også ut denne linken, da den kan hjelpe deg både med programvare og tips til bygging og konstruksjon av kasse! :)

Husk avstivning og god liming ved bygging av sub. Er lite moro med blåselyder og kasseresonanser.. ;)

Lenke til kommentar
Det finnes nok program bedre egnet til basskasser, men mener dette skal fungere.

WinISD

Sjekk også ut denne linken, da den kan hjelpe deg både med programvare og tips til bygging og konstruksjon av kasse! :)

Husk avstivning og god liming ved bygging av sub. Er lite moro med blåselyder og kasseresonanser..  ;)

8582536[/snapback]

tusen takk for hjelpen. men må eg oppi med noe greier?:p noe glava lignende ting?:p

Lenke til kommentar
Glava er ikke å anbefale, pga glassfiberstøvet som kan avgis. Ull eller kunstfiber er det du er ute etter! :) Skumgummi fra madrasser fungerer også fint.. :)

8585561[/snapback]

tusentakk for hjelpen. men eg prøvde dette WINISD det var gresk for meg:p hehe.

er vel ingen som har teikninger på dobble 10" det skal vær aktivt, så må vel vær open kasse?

Lenke til kommentar

Åpen kasse? Ehh..

Bassrefleks du tenker på? Det må ikke være det iaff.. Du kan kjøre bandpass, bassrefleks eller lukket konstruksjon om du vil.. Alt avhenger hvor mye tid du vil bruke på å planlegge! ;)

Er du medlem på avforum.no? Det er garantert noen som er villige til å regne ut kassevolum og mest fornuftig konstruksjon for deg der.. Sjekk ut DIY-forumet! :)

Jeg har egentlig ikke peiling på hvordan man tuner kassa til for eks. 25 Hz. Det avhenger iaff på kassevolum og eventuell lengde på bassrefleksrøret...

Hvilken forsterker har du tenkt å bruke i denne basskassen forresten?

Lenke til kommentar
Åpen kasse? Ehh..

Bassrefleks du tenker på? Det må ikke være det iaff.. Du kan kjøre bandpass, bassrefleks eller lukket konstruksjon om du vil.. Alt avhenger hvor mye tid du vil bruke på å planlegge! ;)

Er du medlem på avforum.no? Det er garantert noen som er villige til å regne ut kassevolum og mest fornuftig konstruksjon for deg der.. Sjekk ut DIY-forumet! :)

Jeg har egentlig ikke peiling på hvordan man tuner kassa til for eks. 25 Hz. Det avhenger iaff på kassevolum og eventuell lengde på bassrefleksrøret...

Hvilken forsterker har du tenkt å bruke i denne basskassen forresten?

8587534[/snapback]

husker ikkje kas det var...får den i dag..husker bare at den var aktiv..så eg kan bruke tettkasse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...