Gå til innhold

[løst] Problemer med æ,ø,å i windows shares

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bruker Ubuntu (7.04) på laptopen, mens jeg har en stasjonær PC som kjører Windows, som har det meste jeg har av filer. Filene er delt ut, og jeg bruker noe som heter Smb4k, som igjen bruker Samba for å mounte de delte mappene, så jeg får tilgang til filene.

Problemet er:

Om jeg har noen filer med æ, ø og/eller å i navnet på filene/mappene som er delt, så ser jeg kun et ? rammet inn i svart som erstatter disse bokstavene. I tillegg får jeg ikke brukt disse filene før jeg forandrer mappe/filnavnet manuelt ifra Linux. Jeg regner med at det er noe med encoding å gjøre... men jeg er virkelig ikke sikker på hvordan jeg fikser dette.

(Om jeg "fikser" filnavnet ifra Linux, så blir forøvrig fila uleselig på windows-PCen, noe som er litt dumt... ellers kunne jeg alltids tatt meg tid til å gå igjennom hver fil og fiksa den opp).

Jeg bruker som sagt Ubuntu 7.04, med medfølgende Gnome.

Takk på forhånd.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, jeg fant ut av det.

Tidligere hadde smb4k vært stilt inn på å mounte med smbfs-filsystem (ellerno). Jeg så igjennom linken DemoniZer posta og fant noe med noe CIFS-greier. Jeg skifta til å mounte som CIFS, og deretter med UTF8-encoding (å forandre encodinga når smb4k var stilt inn til å bruke smbfs hadde INGEN virkning, dette prøvde jeg før jeg lagde posten). Uansett, når CIFS og UTF8-encoding var på, så funka det som bare det. :)

Takk for hjelpa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...