Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer kjøp av ny bil - forslag?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest min del av slike tråder allerede, men bilkjøp er en veldig subjektiv greie, og ingen har helt like krav eller oppfatning av hva som er bra.

Uansett kan det lønne seg å høre hva andre har å si, så her er jeg.

Mine krav til bil er ganske strenge på enkelte ting, og heller slakke på andre. Motormessig er jeg åpen for forslag, men jeg hater daffe biler.

Det må ikke være turbomatet bensin, en sprek bensin uten turbo/kompressor kan også være aktuelt. Turbodiesel er også greit, men ikke noe 70 eller 90 hk..

Bilen trenger ikke være helt ny (2007 modell), men heller ikke noe 80-talls bil. En knallgod 1998 modell kan like gjerne fylle de samme skoene som en 2005 modell uten utstyr og med liten motor.

Jeg ser helst for meg en litt stor sedan, da jeg ikke har behov for stasjonsvogn enda, men noe Mazda MX-5 Miata er lite aktuelt, da jeg allerede har en RX-7 FD. Jeg selger ikke en japse turborakett for å kjøpe en annen (Supra etc).

Manuell eller automat er det samme, sålenge det er en kjapp kasse med mulighet for å gire manuelt. Jeg ser nytten av automatgir i enkelte situasjoner, men jeg er en person som liker å kjøre bil for gleden alene, og ikke bare for å komme meg fra A -> B.

I utgangspunktet er jeg japsefantast, men har bestemt meg for å være åpen, og gi bilmerker fra andre land en fair sjanse.

Jeg vil ha bakhjulsdrift eller helst 4wd. Hvis det skal være 4wd må det være skikkelig, og ikke noe liksomgreier. Da er det like greit å kjøre ren rwd med en gang. Skal jeg kjøpe bil med forhjulstrekk så bør det være en sinnsyk bil ellers.. For jeg har kjørt nok av kjedelige fwd biler.

Utstyrsmessig bør den være godt utstyrt. Xenon, helskinn, el. speil og kanskje seter, el. vinduer, parkeringsensor, regnsensor, antiskrens/antispinn, automatisk klimakontroll, et bra originalt anlegg. Generelt sett et greit utstyrsnivå

Jeg har ikke noe prisgrense, men jeg er ikke millionær. Biler til over 350 000,- utgår. Jeg ser for meg at jeg i ytterste tilfelle kan strekke meg opp dit, men ikke lenger. 250 000,- er derimot en mye snillere pris.

Hvis man skal ha stor motor, stor sedan med alt utstyr, rwd eller 4wd og allikevel få kjøpt bilen til 250 000,- må man vel finne et varp av noe slag, men jeg er som sagt åpen for det meste. Ser dog ikke for meg at det blir 90hk turbodiesel stasjonsvogn med fwd. Hvis dere skjønner hva jeg mener.

Små biler som Yaris, Polo etc. utgår selvfølgelig. En Audi A4 Quattro med 1.8T fra slutten av nittitallet kan jo kanskje fylle de fleste av kravene f.eks.. Men jeg er litt skeptisk til Audi etter å ha hatt en 2001 modell 2.0 8E sedan tidligere.

Tror ikke jeg har glemt noe vesentlig nå, så fyr løs!

Ett eksempel kan f.eks. være denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10001229

Sedan, grei motor, 4wd, xenon, skinn, god komfor, grei størrelse (dog ikke av de største). Forbruk er vel også ganske greit, til tross for 180 dieselhester. Grei pris.

Et annet eksempel med bensinmotor, dog uten skinn: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10020033

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse utstyr (f.eks. svingbare xenon), sterk motor, god plass, din prisklasse og en komfort du garantert aldri har opplevd makan til = Citroën C5, serie 2. F.eks. en slik (du får dem med skinninteriør også): Eksempel

Selv om det bare er en 1,6 liter på 110hk, vil jeg absolutt anbefale at du prøver en slik. Tror du blir like rasket over som meg da jeg testet en sånn, motoren er utrolig fleksibel og sterk ift. størrelsen! Har en 2006 modell stv. selv og er kjempefornøyd! Problemfri, bruker lite drivstoff og får så godt som ALLE andre biler til å virke som de har glemt å montere fjæring på dem... :D

Var japsefantast selv også før, men ble "frelst" av denne. :D På den annen side, om du ikke er så opptatt av deilig fjæringskomfort og ikke bryr deg så mye om at bilen bruker litt drivstoff er Mazda 6 2,0 bensin en skikkelig spreking med ok utstyrsnivå om du går for toppmodellen. Også denne ligger innenfor din prisklasse. Eksempel Også disse fås med skinn.

Om du skal ha 4wd, kan du vel kikke litt mer på Subaru Legacy. Har ingen erfaring med disse, så det får andre kommentere. ;)

Lenke til kommentar

Citroen liker jeg ikke utseende på dessverre, men det er godt mulig jeg prøvekjører en. Virker som du får mye for pengene ved å kjøpe Citroen for tiden.

Mazda 3 og Mazda 6 sedan har jeg sett _mye_ på. Og de er veldig aktuelle modeller. Mazda 3 2.0 Sport f.eks. Skinn, xenon, bose stereo og fabrikkmontert senkesett, 150 hk. Pen bil. Og prisen var absolutt ikke ille.

Subaru Legacy har jeg ingen erfaringer med, men alle disse selges på samme forhandler her i byen, så turen blir ikke så veldig lang antar jeg :) Gode muligheter til å sammenligne dem.

Er innerst inne livredd for å kjøpe fransk bil, men skal prøve å komme over frykten og i alle fall gi dem en fair sjanse.

"problemet" med både Mazda 3, 6 og Citroen er vel at ingen kommer med 4wd eller rwd. Bare fwd biler, tror jeg. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil (unntaket er Mazda 6 MPS som er en uaktuell bil til den prisen).

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Mazda6 er en veldig pen bil, men jeg ville heller hatt en Toyota Altezza (AKA Lexus IS200/300, bare med 2,0turbo istedetfor 2,5 V6).

Btw - Jeg ser bilen din ligger til salgs på nettet? Eller var det bare forbigående?

8579384[/snapback]

Bilen min ligger til salgs, og det er 2 potensielle kjøpere som venter på at den skal bli ferdig på verksted. Så hvis den forsvinner nå om en uke eller to så må jeg jo ha meg ny bil :)

Enig med deg der, 2.0 turbo er "bedre" enn 2.5 uten. I mine øyne i alle fall. 2.5 turbo er dog enda bedre ;)

Lexus IS200 har jeg sett mye på. Veldig pene biler. Det er dog lite marked og etter det jeg vet ingen forhandlere her i Norge. Litt skummelt å ikke ha en forhandler i ryggen. Lexus IS 200 Kompressor f.eks. Eller de nye IS 220d :) Blir for dyrt for sistnevnte, enda i alle fall.

Kikket nettopp på en IS 200 Kompressor med alt utstyr og full TTE styling. Sort. Var veldig pen å se på, men prisen var også drøy. Ble over 350 000,-.

Lenke til kommentar

Jeg synes du fant noen fine eksempler selv..spesielt den første! Audi quatro drar veldig godt! du må få prøvekjørt en slik så du kan se hvordan det er ;)

Synes prisen var høy i forhold til alder , men så er det mye fint utstyr da.. og fin motor :D

Endret av sjeefen
Lenke til kommentar
Jeg synes du fant noen fine eksempler selv..spesielt den første! Audi quatro drar veldig godt! du må få prøvekjørt en slik så du kan se hvordan det er ;)

Synes prisen var høy i forhold til alder , men så er det mye fint utstyr da.. og fin motor   :D

8579421[/snapback]

Det kan bli vanskelig om jeg må reise landet rundt for å prøve bilen. Men tilsvarende bil finnes det jo flere av her i byen også, så det bør være mulig.

Hører veldig mange i VW Audi Club Norwegen som har dårlig erfaringer med 2.5 TDI motoren til Audi, så magen er litt ekkel for akkurat det.. Men så har magen min ekkel følelse mot det aller meste når det kommer til bil.

Her er jo en passende kandidat

ÆÆÆÆÆ Jeg er treg... Se bort fra denne ;)

** Ja, det er vel bare Lexus Oslo i Norge som er forhandler for Lexus her i landet.

8579429[/snapback]

Var akkurat den der jeg sikta til :)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...