Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varer rullebladet evig?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt masse rykter om at rullebladet forsvinner etter noen år,noen sier dert er der for alltid og noen sier at det blir såkalt "grått" dvs synlig for politi og militæret men ikke samfunnet ellers.

Lovbuddet det er snakk om er cannabis og amfetamin i små doser,førte til betinget fengsel i 20 dager(pallesnekring) og 60 dager der alt måtte være plettfritt og 2 års prøvetid.

(Det er ikke meg selv,men en som ville være enda mer anonym enn et nick på nettet)

Lovbuddet ble begått i år 2002 og ingenting etter det.

Noen som vet dette 100% sikkert?

Grunnen at han lurer er at han skal søke jobb og mange steder krever de jo at du skal oppgi om du har kriminelt rulleblad..

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt masse rykter om at rullebladet forsvinner etter noen år,noen sier dert er der for alltid og noen sier at det blir såkalt "grått" dvs synlig for politi og militæret men ikke samfunnet ellers.

Lovbuddet det er snakk om er cannabis og amfetamin i små doser,førte til betinget fengsel i 20 dager(pallesnekring) og 60 dager der alt måtte være plettfritt og 2 års prøvetid.

(Det er ikke meg selv,men en som ville være enda mer anonym enn et nick på nettet)

Lovbuddet ble begått i år 2002 og ingenting etter det.

Noen som vet dette 100% sikkert?

Grunnen at han lurer er at han skal søke jobb og mange steder krever de jo at du skal oppgi om du har kriminelt rulleblad..

8579143[/snapback]

Det vil for alltid finnes i straffe og bøteregister, og dermed komme med i uttømmende politiattester. Vedkommende vil derfor i så måte alltid ha et rulleblad. Det forsvinner med andre ord ikke etter noen år.

Alt avhenger jo av hvilken jobb det skal søkes også. I noen jobber kreves det en vandelsattest. Der igjen er det snakk om at visse ting ikke skal taes med jf. strafferegisterlovens § 6. Om jobben som søkes krever uttømmende politiattest vil alle forhold komme med som nevnt.

Du kan også lese Lov om strafferegistrering selv for å finne ut mer.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Så på en jobb der de bare spør etter vandelsattest eller spør om kriminelt rulleblad er du altså "ren" siden det da er 5 år siden forholdet skjedde men en jobb der de ber om "uttømmende politiattest" så får du stryk?

"Betinget dom når dommen er avsagt mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39 når det ikke har skjedd overføring til anstalt under kriminalomsorgen etter psykisk helsevernloven § 5-6 eller tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a, og reaksjonen har opphørt, samt dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen ikke har vært brukt."

?

Lenke til kommentar
Så på en jobb der de bare spør etter vandelsattest eller spør om kriminelt rulleblad er du altså "ren" siden det da er 5 år siden forholdet skjedde men en jobb der de ber om "uttømmende politiattest" så får du stryk?

Ikke nødvendigvis. Alt avhenger jo hvilke forhold dem ser på for å avgjøre hvorvidt vedkommende skal / bør få jobben eller ikke.

Hva slags jobb er det snakk om da? Narkotika saker blir uansett sett strengt på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her en link som beskriver politiattest ganske godt.

Edit: Rettet opp en feil.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gennerele jobber innen industrien,mest mekanisk..hvis han ikke får seg jobb tenkte han kansje å ta teknisk fagskole men spørs om det hjelper visst han ikke får jobb etterpå.

Linjen han da har snakket om er "maskinteknikk"

8579594[/snapback]

Dette er da vel ikke jobber som krever politiattest?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel besvart allerede, men poenget med "rulleblad" (eller strafferegistrering som det egentlig heter) er å gi grunnlag for statistikk og forskning, samt at utskrift av strafferegisteret skal kunne brukes i evt. nye straffesaker som straffeskjerpende moment. Når det er ført inn i registeret, så blir det der.

Lenke til kommentar

Hei

Rullebladet ditt er ikke av betydning for evig tid for å si det sånn. Det vil kanskje være der alltid men svært få bedrifter tar seg bryet med å sjekke dette. Hvis du går teknisk fagskole, maskinteknikk så kan jeg garantere deg at du får en fin jobb etterpå uten at du må levere noe vandelsattest noen plass. Da er det utdanningen din som betyr noe, ikke feilgrep du har gjort en gang i livet ditt.

Et godt råd er at du går teknisk fagskole, da får man jo de tingene på avstand og etterpå får deg en eller annen fin ingeniørstilling. Jeg har en god kompis som gjorde det samme og hadde akkurat det samme problemet som deg, det viste seg å ikke være noe problem

Lenke til kommentar
Hvordan er dette med fyllekjøring? Ei venninde av meg på 18 år ble akkurat tatt nå, hvordan vil dette påvirke livet hennes senere? Får hun f eks reise til USA?

8594102[/snapback]

Det tror jeg faktisk ikke da de krver rent rullebald på alle besøkende..

Men det går sikkert an å søke om lov da.

Lenke til kommentar
Hvordan er dette med fyllekjøring? Ei venninde av meg på 18 år ble akkurat tatt nå, hvordan vil dette påvirke livet hennes senere? Får hun f eks reise til USA?

8594102[/snapback]

Det tror jeg faktisk ikke da de krver rent rullebald på alle besøkende..

Men det går sikkert an å søke om lov da.

8594198[/snapback]

Men kreves det "Uttømmende" for å komme inn i USA, da?

Lenke til kommentar

8594102[/snapback]

Hovedsaklig er ikke småsaker et problem. Det at du ikke får reise til USA med en dom er for det meste overdrevet, og handler ikke noe om realiteten. Du bør kjøre det safe hvis du skal inn i USA, og det betyr det ikke er smart å troppe opp på flyplassen og krysse av på skjemaet du har begått en kriminell handling, men du bør søke om visum.

Har selv vært i kontakt med abasaden flere ganger (dog ikke for fyllekjøring), og det er ikke NOE problem å komme inn i USA med mindre alvorlige dommer (som f.eks forfortkjøring med fengsel mv.)

Lenke til kommentar

Hei fattig

Det har definitivt ikke noenting å si og hvis det skulle vise seg at de er så gale som det, så syns jeg ikke de fortjener besøk av deg. Hva med alle galningene som slipper inn i USA? Litt regnskapsrot er uskyldig sammenliknet med innvandrere som tar livet av hele trikke f eks.

Du kommer nok inn :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...