dagbjerk Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Høflige ting og gode regler i trafikken! Jeg starter herved en ny tråd som jeg håper kan være en positiv greie: Post her ditt beste tips i hvordan du kan være høflig i trafikken, skape flyt, skape godt humør, skape trygghet etc. Mitt forsøk: Når jeg er på tur nedover på smale, svingete veier, viker jeg for de stakkarne som er på tur oppover, særlig på vinteren. Det er nemlig ganske vanskelig å ta løs igjen på glatta oppover. Her burde det komme mange flere høflighetsprinsipper. Det finnes da mange trygge sjåfører og gode samfunnsborgere i dette landet, er det ikke? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Ser jeg at jeg kommer samtidig inn i rundkjøringen som en trailer/lastebil sakker jeg av slik at traileren ikke trenger å bremse ned så mye. Syntes man bør unngå å få trailere til å bremse unnødig. Det tar så tid for de å komme opp i fart igjen, og dermed sakkes trafikken bak de ned. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Bra tråd! Noen tips: -Slippe folk inn fra sideveier/utkjørsler, spesielt når det er stor trafikk, så de slipper å stå der i timevis. -Holde godt til høyre i kø, slik at 2-hjulinger kommer greit forbi. -Holde god avstand til forankjørende, slik at det ikke blir så trangt for dem som ønsker å skifte felt foran meg. -Være obs på når lys skifter fra rødt til grønt å komme i gang kjapt og greit (uten å gi bånn pinne selvsagt) slik at flest mulig rekker over før det skifter igjen. -Se om det kommer noen syklende inn mot fotgjengeroverganger, roe ned farten, få øyekontakt med dem og vinke dem over slik at de slipper å stoppe for at jeg skal få vikeplikt. Ingen av oss trenger da å stoppe og mange vinker takk tilbake. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Når det er rush tid i storbyene og bilkøen er lang ha god avstand fra bilen foran deg så fyrer du bilen i 1 gir og da har du den såvidt på gassen mens bilen triller, du slipper å bremse ned og du slipper å ha chluch inne hele tiden så og si samt at trafikken flyter bedre på denne måten. Funker alltid for meg og ser at de som kjører bak meg også etterhvert skjønner tegningen og gjør det samme. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Når det er rush tid i storbyene og bilkøen er lang ha god avstand fra bilen foran deg så fyrer du bilen i 1 gir og da har du den såvidt på gassen mens bilen triller, du slipper å bremse ned og du slipper å ha chluch inne hele tiden så og si samt at trafikken flyter bedre på denne måten. Funker alltid for meg og ser at de som kjører bak meg også etterhvert skjønner tegningen og gjør det samme. 8579818[/snapback] Dette bruker jeg også å gjøre. Når det er veier der kun en bil kan passere pga at det står mange parkerte biler der så pleier jeg enten å kjøre inn i en luke eller kjøre opp på fortauet. Hilser alltid med hånda, nikker og/eller smiler enten det er jeg eller de andre som er snille Har lagt merke til at de fleste damene som kjører ikke hilser tilbake Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Beste tipset jeg kan gi er FØLG MED! Aner ikke hvor mange jeg har prøvd å slippe fram eller hjulpet som bare har stått pal og ikke fulgt med i det hele tatt... Står du i kø så følg med i speilene. Ikke stå med 5meters avstand til bilen foran, det kan være biler lenger bak i køa som blir stående midt i kryss og lignende og da hjelper det om man kjører helt fram til bilen foran slik at bilene bak i køa slipper å bli stående å blokkere all trafikk.. Og noe alle lærte da de kjørte opp: ikke kjør ut i krysset hvis du ikke er bombesikker på at du kommer over til andre siden. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Bra tråd! Noen tips: -Slippe folk inn fra sideveier/utkjørsler, spesielt når det er stor trafikk, så de slipper å stå der i timevis. 8579775[/snapback] Det er nok ikke alle som er enig med deg der. Når hovedferdselåren har tett trafikk, og noen slipper fram fra sideveier, stopper det helt opp, og køene blir stillestående. Husker spesielt godt sommertrafikken gjenom gamle E-18 i Telemark. Da sto ofte politiet (søndager) å dirigerte trafikken i en del kryss. Da ble trafikken på E18 "jaget" fram, så de ikke skulle slippe fram biler fra sideveiene for ofte. Det er bedre noen få biler må vente en stund, enn at tusenvis av mennesker skal vente lenge. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Ser absolutt poenget ditt, Autofil. Men der jeg kjører er det i alle fall slik at om de fra sideveiene skal ha noen som helst mulighet til å komme inn på veien i tidsrommet 06:30 - 09:30 og 14:30 - 17:30 (sånn ca) på hverdager, er de 100% avhengig av at noen hjelper dem inn. Det er rett og slett ikke så mye som en eneste liten luke i det tidsrommet. Når noen i tillegg må krysse begge kjørefelt, blir det "mission impossible" for dem. Slike kryss burde selvsagt ha blitt bygget / utvidet på en annen måte. F.eks. med lysregulering, rundkjøring eller påkjøringsrampe med fletting der dette er behov for. Men så lenge det ikke er slik, er vi helt avhengig av hverandre for å komme frem. Om ingen slipper disse stakkarne inn, er det det samme som å si at de egentlig bare kan drite i å kjøre på disse tidspunktene. Vente en stund er helt ok. Men å vente i to - tre timer er vel litt i overkant... I det tilfellet du nevner, regner jeg med at politiet også bisto med å slippe ut trafikken fra sideveiene med jevne mellomrom, på en måte som sikret best mulig flyt på hovedveien også. Ellers er det jo selvsagt et supertips (som vel og merke ikke har så mye med høflighet å gjøre) å unngå å kjøre bil i rushtidene. Men det er vel en grunn til at det er rushtider... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Litt vanskelig å ikke kjøre bil i rushtidene, da disse som regel oppstår når mennesker skal hjem fra, eller til, jobb. - Slippe frem biler ved kø, men her er det en ting jeg irriterer meg over. Jeg stopper for å slippe frem de som har ventet lengst, men alle som kommer etter fortsetter å kjøre, slik at jeg (som har forkjørsrett) må stå og vente urimelig lenge, med en allerede grei kø bak meg. Da må man til slutt bare true seg frem. Endret 12. mai 2007 av fredrik Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Ser absolutt poenget ditt, Autofil. Men der jeg kjører er det i alle fall slik at om de fra sideveiene skal ha noen som helst mulighet til å komme inn på veien i tidsrommet 06:30 - 09:30 og 14:30 - 17:30 (sånn ca) på hverdager, er de 100% avhengig av at noen hjelper dem inn. Det er rett og slett ikke så mye som en eneste liten luke i det tidsrommet. Når noen i tillegg må krysse begge kjørefelt, blir det "mission impossible" for dem. Slike kryss burde selvsagt ha blitt bygget / utvidet på en annen måte. F.eks. med lysregulering, rundkjøring eller påkjøringsrampe med fletting der dette er behov for. Men så lenge det ikke er slik, er vi helt avhengig av hverandre for å komme frem. Om ingen slipper disse stakkarne inn, er det det samme som å si at de egentlig bare kan drite i å kjøre på disse tidspunktene. Vente en stund er helt ok. Men å vente i to - tre timer er vel litt i overkant... I det tilfellet du nevner, regner jeg med at politiet også bisto med å slippe ut trafikken fra sideveiene med jevne mellomrom, på en måte som sikret best mulig flyt på hovedveien også. Ellers er det jo selvsagt et supertips (som vel og merke ikke har så mye med høflighet å gjøre) å unngå å kjøre bil i rushtidene. Men det er vel en grunn til at det er rushtider... 8586439[/snapback] Her er et utdrag fra nrk.no i dag, hvor UP's distriktsleder sier følgende "- Ikke vær snill! Han er også opptatt av det han kaller misforstått høflighet, nemlig at bilister som kjører i saktegående kø på en hovedvei, stanser og slipper inn trafikk som kommer fra små kommunale veier, private veier og utkjøringer. Dette skaper store forsinkelser, sier Syvertsen. " http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...tfold/1.2432191 Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Det er klart du hindrer trafikken på en hovedvei, men hva mener han skal skje? At personene skal stå og vente på en luke i et par timer? Regner med han er i mot fotgjengere i rushtiden òg, og da spesielt lysregulerte overganger. Endret 12. mai 2007 av fredrik Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Når det er rush tid i storbyene og bilkøen er lang ha god avstand fra bilen foran deg så fyrer du bilen i 1 gir og da har du den såvidt på gassen mens bilen triller, du slipper å bremse ned og du slipper å ha chluch inne hele tiden så og si samt at trafikken flyter bedre på denne måten. Funker alltid for meg og ser at de som kjører bak meg også etterhvert skjønner tegningen og gjør det samme. 8579818[/snapback] Det er desverre altfor mange som synes dette er en god ide. Som motorsyklist har jeg kjørt forbi flere lange køer som ikke hadde vært der hvis folk hadde vært flinkere til å følge på køen. Når den endelig løser seg opp blir slike saktekjørere stående igjen for lenge, og det gjør at sluttpunktet på køen ikke trekker bakover. I tillegg gjør det køen lenger enn den hadde trengt å være, slik at bilene som skal av før slutten på køen blir stående og fylle opp lenger enn nødvendig. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Det er klart du hindrer trafikken på en hovedvei, men hva mener han skal skje? At personene skal stå og vente på en luke i et par timer? Hvis alle fulgte på og ikke ventet ville ofte trafikken gått fortere, og det ville blitt luker av seg selv. Dersom det viser seg at noen skulle begynne å bruke så lang tid på å komme ut vil det bli laget lyskryss/rundkjøring, eller de vil begynne å kjøre et sted der det er lettere å komme ut. Det høfligste man kan gjøre i trafikken er vanligvis å følge reglene til punkt og prikke. Kombinert med dem som lager lange luker i køene blir slik høflighet et mareritt når det gjelder kødannelse. Endret 14. mai 2007 av Naranek Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det er klart du hindrer trafikken på en hovedvei, men hva mener han skal skje? At personene skal stå og vente på en luke i et par timer? Hvis alle fulgte på og ikke ventet ville ofte trafikken gått fortere, og det ville blitt luker av seg selv. Dersom det viser seg at noen skulle begynne å bruke så lang tid på å komme ut vil det bli laget lyskryss/rundkjøring, eller de vil begynne å kjøre et sted der det er lettere å komme ut. Det høfligste man kan gjøre i trafikken er vanligvis å følge reglene til punkt og prikke. Kombinert med dem som lager lange luker i køene blir slik høflighet et mareritt når det gjelder kødannelse. 8612512[/snapback] Det er klart at det vil skape en bedre flyt, men denne flyten stoppes igjen av lite gjennomtenkte trafikkløsninger (slik som to rundkjøringer med 100m mellomrom, og i mellom der, lysregulert fotgjengerovergang, her i skien). Et rødt lys vil holde igjen køen, og med den typiske tregheten i norske bilister sin reaksjonsevne skaper man kø, siden alle venter på bilen foran seg til å kjøre på før de slipper clutch og starter på det samme. Jeg tviler på at vi noen gang blir kvitt kø, så lenge vi alle er nødt til å holde oss på samme plan. Lenke til kommentar
dagbjerk Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Hei dere! Jeg ser at denne tråden er litt tyngre å drive enn klagemuren, derfor kommer en ny vri: Hva om vi skriver her positive ting vi har opplevd av ANDRE trafikanter? Her er mitt eksempel: For en tid tilbake var jeg i Italia. Kjørte leiebil midt i Roma. Jeg var usikker på hvor jeg skulle, jeg var utrygg på filplassering og alt mulig. Kartleseren var ikke alltid helt ajour. Men det gjorde ikke så mye. For folk var fleksible! Blinket jeg til venstre, så antok folk at jeg skulle til venstre og oppførte seg deretter, slapp meg inn eller hjalp meg fram på andre måter. Kjørte jeg sakte mot et kryss, for jeg måtte bruke tid på å skjønne hvor jeg skulle, så tok folk hensyn og ga meg tid til å velge. Noen andre som har gode opplevelser av høflige mennesker i trafikken? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Når jeg er ute og sykler må jeg ofte sykle over et kryss hvor biler kommer rett inn fra en hovedvei i 70-80 km/t. Ofte må jeg stoppe ved dette krysset fordi bilene ikke gidder stanse for meg (jeg sykler alltid over fotgjengerfeltene, selv om jeg strengt tatt burde slenge meg av sykkelen og gå ). Men en gang så stanset et vogntog for meg, og sjåføren smilte og vinket meg over, ikke på en "utålmodig" måte slik bilførere ofte gjør, men på en veldig hyggelig og blid måte. Det var veldig hyggelig. Skulle vært flere bilførere som ham ute der Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hei dere! Jeg ser at denne tråden er litt tyngre å drive enn klagemuren, derfor kommer en ny vri: Hva om vi skriver her positive ting vi har opplevd av ANDRE trafikanter? 8635720[/snapback] Når jeg står og venter på å komme meg ut fra parkeringsplassen så er det et par som tar seg tid for å bremse ned slik at jeg kan komme meg inn. Ellers så er det umulig å komme seg ut fordi det er så mange biler som kjører i begge retninger. Kan risikere å stå der i 5 min hvis ingen gjør noe. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Når jeg er ute og sykler må jeg ofte sykle over et kryss hvor biler kommer rett inn fra en hovedvei i 70-80 km/t. Ofte må jeg stoppe ved dette krysset fordi bilene ikke gidder stanse for meg (jeg sykler alltid over fotgjengerfeltene) 8640381[/snapback] Bilene stopper ikke for deg fordi det er du som har vikeplikt for dem. Det er greiest sånn, det at alle følger vikepliktsreglene slavisk. Det gir mer forutsigbarhet og flyt i trafikken. Hvis det er kø og sånn, så blir det en annen sak. Endret 18. mai 2007 av Dovrebanen Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Bilene stopper ikke for deg fordi det er du som har vikeplikt for dem. 8641608[/snapback] Tror ikke du jeg visste det allerede? Derfor det var så hyggelig når det skjedde Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Bra tråd! Noen tips: -Slippe folk inn fra sideveier/utkjørsler, spesielt når det er stor trafikk, så de slipper å stå der i timevis. 8579775[/snapback] Det er nok ikke alle som er enig med deg der. 8586007[/snapback] I Ålesund har vi et kryss der dette fungerer helt ypperlig, hver eneste dag. Det er er treveis kryss med der hovedveien har forkjørsrett, men mellom 15 og 17 går trafikken i snegletempo ned mot en stor rundkjøring. Det er stort sett kø både på forkjørsveien og den andre, men hver gang jeg har kjørt der i rushen så har jeg opplevd et helt fantastisk lagarbeid. Det går helt automatisk for seg at det slippes inn annenhver bil. Oppskriften er enkel og kjapp. La en bil kjøre, så kjører du selv. Alle følger dette helt instinktivt og man føler seg som et stort team som kjører nedover der. Dette varierer selvfølgelig mye fra kryss til kryss, men her passer det perfekt. Det er veldig mange rundkjøringer i dette området (moa, for de som er lokalkjent. nærmeste bestemt 50-sona ned fra amfi/moagård mot rundkjøringen mellom blindheimstunellen og moatunellen) og selv om det går tregt til tider så går det glatt og fint og alle slipper å stå stille lenge og vente på å få slippe inn. Clutchen for dog kjørt seg godt. edit: jeg velger å kalle dette Glidelåskjøring. Føler jeg har hørt det ordet før, så jeg skal kanskje ikke søke patent på det. Endret 20. mai 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå