roglia Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Vurderer hvilke type harddisk eg skal ha. Er det noe nevnbart ytelseforskjell på en disk som har 10000RPM kontra en på 7500?? Mitt bruk er litt spilling, redigering av foto og surfing på nett. Vil eg merke noe forskjell på de to diskene? Lenke til kommentar
NadeN Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 tror loading og oppstart av spill og programvare vil gå ørlite fortere, men det er ingen kjempe god investering jeg ville valgt 7500 til mitt bruk, gaming musikk osv Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 PS: Det er 7200RPM, ikke 7500RPM Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Litt forskjell er der jo. Men det er egentlig ikke så mye. Loade tider blir litt kortere, windows starter litt raskere osv. Men raptor diskene er ganske bråkete. Så for å være helt ærlig, så ville jeg heller anbefalt å kjøpe f.eks. 2 x 500GB Samsung Spinpoint disker enn 1 x 150GB Raptor disk. Blir samme prisen. Angrer litt på at jeg kjøpte min Raptor X, men når jeg først har den så er det jo kjekt å ha, men ville heller hatt 2 500gb disker. Hvis du vil ha loade tider og sånt til å bli kortere, så kan kanskje raid være et alternativ også. Vinci Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Om du tenker på F. eks en Raptor disk vil jeg si det er en nevnbar forskjell, men om du syns den er verdt prisforskjellen blir en vurderingssak. Det blir det vel også når det gjelder hva som er en nevnbar forskjell. Forskjellen er tross alt ikke enorm. Vil vel egentlig oppsumere det slik. Er du villig til å betale en del mer for å få litt mer ytelse, go for it. Men man betaler en del for det lille ekstra. Så det blir opp til deg selv å vurdere om det er verdt pengene. Jeg for min del skal ha en til for å kjøre raid 0, og kommer nok ikke til å kjøpe noe annet som systemdisk på noen pc, før det kommer noe raskere, og som ikke koster vesentlig mer. Endret 10. mai 2007 av tropefisk Lenke til kommentar
roglia Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 tror loading og oppstart av spill og programvare vil gå ørlite fortere, men det er ingen kjempe god investering jeg ville valgt 7500 til mitt bruk, gaming musikk osv 8579107[/snapback] Ok. flott! Får i alle fall meir diskplass for pengene med en 7200 Lenke til kommentar
roglia Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Hvis du vil ha loade tider og sånt til å bli kortere, så kan kanskje raid være et alternativ også. Vinci 8579131[/snapback] Har dårlig erfaring med raid. Har to maskiner fra før med raid1 oppsett og diskene gjør ikke annet enn å kræsjer. Men da en i gangen så eg har ikke mistet data heldigvis. Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 syns det egentlig er på tiden at 10k rpm disker blir standard...rart at ikke flere produsenter lager sånn disker...7200 rpm har jo vært lenge. skjer jo ikke no nytt med harddisker. er jo en flaskehals i dagens systemer. Lenke til kommentar
roglia Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 syns det egentlig er på tiden at 10k rpm disker blir standard...rart at ikke flere produsenter lager sånn disker...7200 rpm har jo vært lenge. skjer jo ikke no nytt med harddisker. er jo en flaskehals i dagens systemer. 8579322[/snapback] Det er vel minne baserte disker som blir neste - det er vist en del bærbare som har det men problemet akkurat i dag er vel størelsen på de diskene og veldig kostbare. Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 syns det egentlig er på tiden at 10k rpm disker blir standard...rart at ikke flere produsenter lager sånn disker...7200 rpm har jo vært lenge. skjer jo ikke no nytt med harddisker. er jo en flaskehals i dagens systemer. 8579322[/snapback] Det er vel minne baserte disker som blir neste - det er vist en del bærbare som har det men problemet akkurat i dag er vel størelsen på de diskene og veldig kostbare. 8579366[/snapback] joda sant det. men det går sakte...men de harddiskene man har nå har jo vært i 4-5 år eller noe hehe. eneste er at man har fått 16 mb cache. men det hjelper lite så lenge ikke disken klarer å lese fort nok hehe., Lenke til kommentar
roglia Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Ser nå etterhvert på nettsidene og har samenligna for eks. desse to diskene. Disken fra Seagate på 500Gb med 7200RPM har 4,16ms https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320711 Og disken fra WD på 150Gb med 10000RPM har 4,6ms https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316737 Det vil sei at harddisken på 7200RPM er raskere en WD på 10000RPM Hum! Alså: Seagate disken på 7200 er da raskere, 3 ganger mer plass og nesten dobbelt så billig. Er det da noe tvil på hva man bør kjøpe, eller glemmer eg noe vesentlig her? Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Du glemmer at produsentenes spesifikasjoner stort sett har lite med virkeligheten å gjøre, men bortsett fra det har du helt rett. Lenke til kommentar
roglia Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Du glemmer at produsentenes spesifikasjoner stort sett har lite med virkeligheten å gjøre, men bortsett fra det har du helt rett. 8583450[/snapback] Det er greit - da gjelder nå det for begge produsentane som er oppgitt her da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå