Gå til innhold

Frakt av valp

Anbefalte innlegg

skal hente meg en liten hundevalp i nærmeste framtid. kjørerturen blir ganske lang (4-6 timer tilbake), og lurte på om det er noe spesielt annet enn det helt åpenbare jeg bør ta hensyn til når jeg skal ha hunden med tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett den i et bur med et underlag som er enkelt å ta ut dersom ulykken er ute og den gjør fra seg eller kaster opp inni der. F. eks en matte med et avtagbart trekk eller et pledd som du kan bytte med et ekstra pledd du har med. De fleste valper liker ikke å kjøre bil så det er mye mulig den skriker litt, men da bare lar du den være og gir den ingen oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Uttale fra en stor svensk oppdreter: "Det er viktig at første turen blir en bra opplevelse for valpen. Den bør få site og ha nærkontakt med noen. Enten på fanget eller rett ved siden av, sånn at den kjenner seg trygg. Ellers kan bilkjøring bli et problem".

Husk å lufte ofte dersom den er våken.

Har selv hentet noen valper oppimellom årene, og i grunn aldri hatt noen problemer,bare ta tiden til hjelp så går dette kjempe bra.

Lykke til

Lenke til kommentar

Ville nok ikke hatt den i bur så raskt..

Buret er noe en må venne hunden til, og den må faktisk like å være der.

Om den blir tatt rett fra moren inn i en bil og inn i et bur så vil du nok få problemer med både bur og bil senere..

Beste måten er å ha med en person til som kan ha den på fanget og gi den oppmerksomhet, husk drikke men ikke gi den mat på turen pga spying).

Lenke til kommentar
så ha den i et bur er en dårlig ide?

8590484[/snapback]

Jeg ville ikke anbefalt det, men har aldri prøvd, aså har vel egentlig ikke grunnlag til å utale meg der. Men har du muligheten så ha hunden så nærme at du kan ta på den, så den kjenner din nærhet,som gir trygghet.

Hentet nylig en Nuffe-valp,hun sov hele veien hjem,og har elsket å kjøre bil siden.

Lenke til kommentar

Det er neppe hans/hennes første kjøretur, de fleste seriøse oppdrettere gjør sitt beste for å venne dem til å være i bil og bur osv. før de blir hentet, så det at det ligger helt og fullstendig på deg å gjøre det en positiv opplevelse er ikke sant. Omtrent alle oppdrettere jeg kjenner tar dem ut på kjøreturer med jevnt mellomrom, så de skal være vant med det.

Lenke til kommentar

Valpen tar ikke skade av å kjøre i bur, og den kommer mest sannsynlig ikke til å få traumer og frykt for buret. Selvfølgelig skal den føle seg trygg osv, men hvor mange kan trene på å være i bur i to-tre uker før de begynner å kjøre med bikkja? Min erfaring er at valper som får være løs i begynnelsen i bilen slapper mindre av enn om de er i bur, fordi de kan kravle rundt og stresse.

Lenke til kommentar

takker for alle tips. kjøreturen gikk bra - ingen spying eller annet fanteri i bilen (heldigvis). ble til at madammen hadde liggende over fanget eller ved siden av seg i baksetet. ble 5 stopp og den poopet 1 av den :) legger ved et bilde av den nyinskaffede dyret som ble tatt hos familie der vi hentet før hjemturen.

-stort bilde

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
CIMG1395.JPG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...