Gå til innhold

Nytt kompakt digitalkamera og et spørsmål til

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er på utkikk etter et kompakt digitalkamera. Til rundt en 2000kr +-

Ser det er utrolig mange kamera til rundt den prisen.

Ikke for stort er jo alltids et pluss, men trenger da ikke være like lite som et bankkort heller.

Noen gode forslag?

Også.

Jeg har en kjæreste som driver litt mere aktiv med fotografi.

Hun har et Nikon D70 , med en vidvinkel 18-70mm linse og en 70-300mm linse.

Hun snakker om at hun ønsker seg en macro linse. Noe som sier meg at det skal taes bilder av små ting eller på nært hold. Der stopper det liksom litt opp.

Kan noen peke meg i rettning av hva slags linse jeg skal se etter, eventuelt anbefale noen som er gode som jeg kan vurdere å kjøpe?

På forhånd takk

Spritfire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter fotodog sine anbefalinger. Er vel det beste du får til de prisene.

Ixus 800IS har meget god bildekvalitet, og selges billig i disse dager da det er en utgått modell.

Tamron 90/2,8 Di Macro er blitt legendarisk som makro-objektiv. Fungerer også helt perfekt som portrettobjektiv. Ville valgt Tamron fremfor Sigma på bakgrunn av bedre kvalitetskontroll og bedre fremoverkompatibilitet.

Lenke til kommentar

Så nå på et Canon Ixus 70.

Bestillingen på Ixus 800IS ligger stadig inne hos komplett siden de ikke har flere på lager,

Spørsmålet er da, hvem er best av Ixus70 og Ixus800?

Har forstått det sånn at selv om Ixus70 har flere mp, så trenger ikke å ha noen betydning?

Hvem av de er best? har enda tid til å endre bestillingen min.

Lenke til kommentar

Siden du ikke var ute etter det mest kompakte kameraet kan du også vurdere Canon A630:

https://prisguiden.no/product.php?productId=50479

Ixus 900 er et annet kamera som får meget god kritikk for bildekvalitet:

http://www.dpreview.com/reviews/canonsd900/page10.asp:

The SD900's biggest selling-point for us is simple; it offers some of the best (perhaps the best) image quality in this category, but if we're being honest we're not talking quantum leaps here, and the typical user of this type of camera, producing small prints, is unlikely to really see a significant advantage.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er da, hvem er best av Ixus70 og Ixus800?

Riktig som du sier at MP ikke har noen betydning i denne klassen.

Ixus 70 er ikke av helt samme klasse som Ixus 800IS. Ixus 70 synes jeg er noe overpriset faktisk. I så tilfelle, kan du heller vurdere Panasonic FX-01 som fås til 2500 kroner for tiden. Den har også optisk bildestabilisator som Ixus 800, og i tillegg vidvinkel tilsvarende 28mm. Den mangler riktignok optisk søker, men har en skjerm som er en del bedre enn Ixus'ens skjerm. Også har den optikk lisensiert av Leica, og den er meget god. Batterilevetiden mener jeg også å huske at danket ut Ixus 800IS ganske kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...