Gertab Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Heisann! Sikkert noen orakler her som har svar. Lurte nemmelig på om det fantes flere utgaver av det overnevnte objektivet, eller er det uforandret siden 1995? Kjøpte et brukt for en stund tilbake, men synes noen ganger det gir dårlige kontraster og litt "slørete bilder" når det er mye lys. Tenkte på om det kansje har kommet en utgave senere som er tilpasset digitalt. Noen som vet? Lenke til kommentar
modin Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Heisann! Sikkert noen orakler her som har svar. Lurte nemmelig på om det fantes flere utgaver av det overnevnte objektivet, eller er det uforandret siden 1995? Kjøpte et brukt for en stund tilbake, men synes noen ganger det gir dårlige kontraster og litt "slørete bilder" når det er mye lys. Tenkte på om det kansje har kommet en utgave senere som er tilpasset digitalt. Noen som vet? 8578036[/snapback] Det er godt mulig at det er konstant forbedring av produktet slik alle produsenter har, så muligens har coating blitt forandrett oppigjenom årene. Men så vidt jeg vet har det i hvertfall ikke blitt lansert noen mark II utgave av det. ps. Slørette bilder kan komme av mange ting, hvis man ikke bruker solblender feks, men slike zoomer har vel innebygd solblender? Det kan også være sopp som vokser inne i objektivet som reduserer kontrasten og på sikt ødellegger objektivet helt, og ikke minst det kan være fotografen som ikke forstår objektivets begrensninger (alle objektiver gir dårlige bilder hvis man skyter rett mot solen og lignende.) Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 70-200/2.8 skal gi bildekvalitet i ypperste klasse. Legg ut noen eksempel (høy oppløsning med exif)så er det lettere å gi tips. Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) 70-200/2.8 skal gi bildekvalitet i ypperste klasse.Legg ut noen eksempel (høy oppløsning med exif)så er det lettere å gi tips. 8578886[/snapback] Kommer med et eksempel her. flaut og legge ut så dårlige bilder men de er bra som en sammenligning Begge er tatt på samme sted, samme dag, omtrent samme tid og med sola. Begge objektiv med solblender. Det ene med tamron 17-50/2.8 og det andre med 70-200. Virker nesten som det er et slags slør over bildet. merker kun dette når det er mye lys ute. Blir enda verre med sol ifra siden eller imot. Er det meg som er problemet eller kan det være en feil på objektivet? Takker pent for forslag Endret 10. mai 2007 av Gertab Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 På det siste bildet er det gjerdet som er fokusert. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg synest begge ser fine ut jeg (fokus på gjerdet som jurgis sier, men det er vel ikke feilfokus du mener?) Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Jeg synest begge ser fine ut jeg (fokus på gjerdet som jurgis sier, men det er vel ikke feilfokus du mener?) 8585221[/snapback] Nope, vet fokusen sitter på gjerdet. Det har noe med fotografen og gjøre, hehe Legger ut et til med sola skrått inn fra høyre som viser det bedre. Eller er rett og slett hele bildet overeksponert hvis man ser bort fra himmelen. Vet det ikke er optimalt og ta bilder i motlys, men har aldri opplevd så store problemer med andre objektiver? Klarer og fikse mye av bildet med levels i PS, men synes fortsatt det blir et "slør" over det (dette er uredigert) Kan det være mulig lysmåleren i kameraet oppfører seg annerledes med dette objektivet? Endret 10. mai 2007 av Gertab Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det hadde vært fint hvis du kunne vise et bilde som var riktig fokusert og riktig eksponert. Tar du bilder "feil" så blir de feil Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det ser ut som om du har brukt Brightness/Contrast Slike bilder får jeg også om jeg tar bilder mot sola, så enten er det slik det skal være, eller så gjør vi det feil begge to Forskjellen på meg og deg er at jeg sletter slike bilder før de når pc'n Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Der ser det temmelig sikkert ut at du trenger en solblender, den hindrer strølys som er det som gjør bildet ditt så slørete. Inntil du har fått tak i solblenderen kan du kompansere med å holde en hånd eller et ark på enden av objektivet over der lyset kommer. Denne skal være perfekt til objektivet ditt Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Der ser det temmelig sikkert ut at du trenger en solblender, den hindrer strølys som er det som gjør bildet ditt så slørete. Inntil du har fått tak i solblenderen kan du kompansere med å holde en hånd eller et ark på enden av objektivet over der lyset kommer. Denne skal være perfekt til objektivet ditt 8585626[/snapback] Jeg bruker den orginale solblenderen, står alltid på. Men det ser ut som du sier at det kan være strølys, men skal vel ikke være slik. Ikke hatt problem med det på andre objektiver? Endret 10. mai 2007 av Gertab Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Det ser ut som om du har brukt Brightness/Contrast Slike bilder får jeg også om jeg tar bilder mot sola, så enten er det slik det skal være, eller så gjør vi det feil begge to Forskjellen på meg og deg er at jeg sletter slike bilder før de når pc'n 8585619[/snapback] Sletter de jeg og, men de kommer inn på pc'en først. Noen ganger kommer de til nytte for og vise fra slike ting også. Kan ikke bare vise fram bra bilder hele tida vetdu Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Motlysegenskapene til objektiv kan variere veldig, ja. Du har ikke noe UV filter på som kan gjøre ting verre? Beste måten å unngå slike bilder på er å ikke ta bilder slik at sola treffer frontelementet (litt for opplagt tips kanskje...he-he ) Lenke til kommentar
modin Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Husk også på at dette er et komplisert objektiv med mange linser, slik store samensatte objektiver har selvsagt dårligere motlys egenskaper en enklere objektiver med færre linser. Slik som feks en liten Tessar (4 elementer i 3 grupper) eller en annen mer lysvak enkel konstruksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå