Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som topic sier så lurer jeg på hva den normale temperaturen på en cpu er sånn ca?

Jeg har amd athlon 64 3200+ klokket fra 2ghz til 2.45 ghz å ligger på ca 35 grader idle og rundt 45 grader med jobbing (da bruker jeg coretemp og speedfan til å måle tempen på).

Å da har jeg ikke fisker noe med hastigheten på vifta eller noe slikt, men det gjør vel den av seg selv?

Jeg har den her vifta

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slett ikke ille temperaturer det der, og du kan klokke en del til. Men ta små steg som Anathema også fåreslo, men pass spesielt på volten. Det er volten som øker tempen mye. Når det nærmer seg 55+- grader under load er det på tide å bremse litt. Jeg ville ikke hatt høyere load temperaturer 24/7 enn det.

Lenke til kommentar

Ja førtste ting hva mener du med loadtemp? er det samme som idle temp?

Og når jeg prøvde det OCCT programmet å satte på torture med 2.5ghz og 1.450v varte ikke torture mer enn i 2 sec før den stoppet testen å sa at CPUen var ustabil. Så jeg vet ikke jeg.

Og det medvifte hastighet er det mulig for meg å stille på den eller? elelr gjør pcen dette av seg selv?

Lenke til kommentar

Load er under full belastning, som ved å bruke OCCT for eksempel. Idel derimot er når systemet ikke er i bruk, men bare står å går uten noen belastning.

Det kan være flere årsaker til at du får feil. For lite volt, HTT kan ha passert litt for mye over 1000mhz hvis du ikke har fulgt med det. Til og med minnet kan skape problemer hvis du ikke har klokkevennlig minne som ikke tåler så mye overklokk.

Viftehastigheten kan du vel stille selv hvis det går an, ikke alle vifter det går an. JEg har ikke kjennskap til din vifte så det vet jeg ikke noe om, men den kan jo i grunn bare stå på det den gjør. Den øker vel kansje hastigheten når det begynner å bli litt for varmt muligens.

Lenke til kommentar

Siden jeg er ganske ny til dette med klokking er jeg usikker på hva du mener meg HTT, så kunne du forklare det så jeg ikke tar feil a det du snakker om.

Jeg kan si hva jeg har gjort, det eneste er vel at jeg har satt

CPU Frequency 245 atm, hadde den på 250

PCI express clock: 100mhz (som den står på til normalt)

DDR voltage: Auto

CPU multiplier: x10

CPU voltage: auto og 1.450V ved 250 CPU freq

PCI Clock synchronization mode: auto

Minnet er jeg litt usikker på, men minnet jeg har er iaf

4x Geil 512mb PC3200

DDR400 CL=2.5-6-3-3

Ge1GB3200BHDC

Lenke til kommentar

Du skal finne htt inni bios det.Det er det tallet du ganger med for å få effektiv frekvens på bussen mellom minne og cpu.(eller mellom nb og sb)

alså 200mhz(org klokk) x 5/4(avhenger av om du har 939 eller 754 prosessor) og da får du 800/1000mhz på den. Og du skal unngå og få noe serlig over 1000mhz her, på cpu-z ligger den nederst på cloks.

Ps prøv å sette minne på manuelt på 2,7-2,8v(da på egent ansvar ) og da skal du også klokke mere.

Endret av Tdnoz
Lenke til kommentar

Hypertransportbussen, den bør ikke stige mye over 1000mhz fordi det kan gi ustabiliteter. Denne klokkes også sammen med cpu når du øker cpu frekvensen. Last ned cpu-z og post et bilde. Ellers der det greit ut det andre du har stilt på.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

til 333 mhz er ikke det for høyt, har den på 204 nå da.

Men uansett prøve å sette volt core fra 1.472 v til 1.510v å nå kjørte jeg OCCT programmet til 40 minut før jeg stoppet det selv, så det kunne sikkert ha holdt på en god stund til. Tempen var fra 45 grader til 48 grader mens OCCT kjørte.

husk før så stoppet den jo bare etter 43 sec

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt den til 2.5ghz og 1.520v kjørte occt torture i 2 min før den sa cpu ikke er stabil. Skal jeg bare øke volten til cpuen er stabil da eller? seff skal jeg følge med på tempen at den ikke går over 55-60 grader som det sto i en guide.

Lenke til kommentar

volten på rammen står på auto og frekvensen står på 208.3 mhz i følge cpu-z

Finnes det nå program jeg kan se tempen på ram brikkene? Og hvor høy temp er normalt på ram brikker?

btw hvor kan jeg se spenninga på rammen?

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar

Du kan øke vcore så mye du selv tør, men når det nærmer seg eller passerer 1,6v er det på eget ansvar. Det kan gå i stykker eller ikke, det er litt sjansespill dette. :)

Ang, rammen så kan du sette den til 166mhz. CPU-Z viser bare 204mhz, men du må gange dette med 2 for å få den virkelige hastigheten, altså 408mhz. Volten på minnet finner du mest trolig i biosen. Tror ikke det er noe program som måler temp på rambrikkene, men du kan jo kjenne litt på de om de kjennes veldig varme, hvis ikke er det ingen fare.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...