Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge hus selv. Ønsker tips.

Anbefalte innlegg

OK. Jeg har endelig tatt det store steget. Jeg har tinget på tomt og alt er snart i boks. Jeg vet bare ikke hvilken prisklasse jeg skal legge meg på...

Jeg vil ha noe tidløst, nøytralt i skandinavisk stil... Foreløpig har jeg endt opp med dette huset:

Seljord

Passe stort, passe lite og ok innvendig.

Det jeg lurer på er hvor mye slikt koster...

Jeg har tenkt på å legge inn litt egeninnsats. Alt av maling/tapetsering/parkett/kjøkkeninnredning/flislegging/lettvegger etc etc kan jeg gjøre selv. Har i tillegg mulighet til å støpe grunnmuren (plata) selv. Alt materiale må selvfølgelig kjøpes

Er det noen som har noen formening om hvor mye (omtrent) det koster å:

1: måle opp tomt, koble til vann, kloakk, vei, elektrisitet og eventuelle andre offentlige avgifter i tillegg til tomtepris. (fyll gjerne ut mer her)

2: gravearbeid, planering, drenering, adkomstvei til tomt og eventuelt andre utgifter i forbindelse med tomtearbeid. (NB! flat tomt) (fyll gjerne ut mer her)

3: Grunnmur (leca, armering, betong, fyllmasse etc)

4: elektriker og rørlegger (sånn omtrent)

Jeg vil bare ha en liten anelse om omtrent hvor mye jeg må plusse på prisen som oppgis av husleverandøren.

Hvis huset oppgis til å være "ferdig oppstilt" til 1.5 mill, hvor mye blir den endelige regninga på? mindre enn 2 mill? mye mer enn 2 mill? omtrent 2 mill?

Jeg er helt blank her. Alle mer eller mindre kvalifiserte synspunkter tas imot med takk. I alle fall om jeg har oversett noe viktig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste svaret jeg kan gi deg når det gjelder elektroarbeidene er;

Finn et firma som du kjenner/ eventulet noen du kjenner har brukt, som de er fornøyde med.

Deretter vil jeg si det er viktig med ærlighet "begge" veier... avklar at du ønsker hjelp til å finne ut av ditt behov, samt hjelp til å lage tegninger slik at du kan få frem en sammenlignbar pris fra flere firmaer. Det som er viktig er at du på forhånd gir klart inntrykk om at det er konsulenthjelp du ønsker, og akter å betale for den tiden dere bruker.

Dette vil beløpe seg på 500-2500kr. noe som er småpenger når du ser på dine totale byggeutgifter.

Når dere er ferdige har du anbudspapirer som sikrer deg at alle leverer det samme, og du vil slippe å komme med alle de idiotiske unskyldningen som mange kommer med når de skal forklare hvor de har fått skissene fra:-) Det beste er at om det ikke skulle bli ditt konsulentirma som får jobben, kan du være sikker på at pga din ryddige fremgangsmåte, helt sikkert er beredt til å hjelpe deg neste gang.

til slutt vil jeg gi deg neon stikkord som du bør tenke over;

-Endringer, Avtal disse fortløpende, arkiver dem, og krev pris på alle tillegg.

-Belysning, Vær sikker på hva som er med i anbudet og hvem som montere dette.

-Rydding, Alle som gir pris, gir denne ferdig ryddet etter egne arbeider.

-Varme, Bruk elektroniske termostater med nattsenknings muligheter.

-Oppstartsmøte, Kall inn alle til en samlet gjenomgang i god tid

-Fremdrift, Ikke la et fag hindre andre. Det blir fort dyrt...

-Dokumentasjon, husk å få kopi av sluttkontroll, samsvarserklæring og dokumentasjon på skjult varme!

Til slutt: Alle håndtverkere setter pris en kopp kaffi med kake... sørg for at stemingen er god på byggeplassen. Dette høres dumt ut...men alle er jo bare mennesker..

ps normalt vil jeg si mindre enn 60.000 +mva er muffens

over 150.000+mva bør det være forstålige grunner til.(noe ut over det vanlige).

Men det må ikke bli et fasitsvar ettersom det finnes uendelig mange måter å løse dette på.

LYKKE TIL!

Endret av killmeister
Lenke til kommentar
1: måle opp tomt, koble til vann, kloakk, vei, elektrisitet og eventuelle andre offentlige avgifter i tillegg til tomtepris. (fyll gjerne ut mer her)

2: gravearbeid, planering, drenering, adkomstvei til tomt og eventuelt andre utgifter i forbindelse med tomtearbeid. (NB! flat tomt) (fyll gjerne ut mer her)

8577699[/snapback]

1: Sjekk med kommunen din for avgifter til de kommunale tingene.

2: Dette er avhengig av tomten. Ingen generelle svar kan gis. Men vær obs på at det kan være fjell som må sprenges ut (lav jorddybde).

Lenke til kommentar
1: Sjekk med kommunen din for avgifter til de kommunale tingene.

8606725[/snapback]

OK :)
2: Dette er avhengig av tomten. Ingen generelle svar kan gis. Men vær obs på at det kan være fjell som må sprenges ut (lav jorddybde).

8606725[/snapback]

Nei, her er det ikke noe fjell... men masse myrvann som må dreneres ut :)

Lenke til kommentar

En jeg kjenner lagte seriøse anbudspapirer når han pusset opp. Gikk til flere firmaer og fikk priser. Han klarte å presse prisene ganske godt ned. Men nå hører det med til historien at han nesten gav utrykk for at det kunne bli snakk om flere lignende jobber, siden han var prosjektleder på byggeprosjkter, men dette sa han aldri, de bare oppfattet det sånn, og det er ikke hans feil :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...