ter-mkrttchan Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Eg loggar inn på ei FreeBSD-maskin over ssh. Det går ikkje an å bla i history vha piltastane. Eg får istaden berre om plagsomme tegn som: [A (opp ) [b (ned) [C (høgre) [D (venstre) Dette er veldig frustrerande og trass i intens googling har eg ikkje klart å løyse problemet. Eg brukar gnome-terminal og $TERM er satt til xterm. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Hvilket shell har du valgt? Standard er å velge /bin/csh som shell. Og den støtter history. Høres ut som du bruker /bin/sh, og den støtter ikke history. Da skjer det du sier. Endret 10. mai 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
ter-mkrttchan Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Eg brukar bash: ~ $ echo $SHELL /bin/bash ~ $ [[A bash: [[A: command not found ~ $ bash ~ $ [A bash: [A: command not found ~ $ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Bruk heller /bin/csh. Dette er default shell i FreeBSD, og som også støtter history. Liker ikke /bin/bash da det ikke er installert som standard. Lenke til kommentar
ter-mkrttchan Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Bruk heller /bin/csh. Dette er default shell i FreeBSD, og som også støtter history. Liker ikke /bin/bash da det ikke er installert som standard. 8583929[/snapback] Då funka iallfall history. Takkar! Forøvrig spyttar echo $SHELL fortsatt ut bash som skall. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det vil endre seg ved neste innlogging. Du har satt default shell til /bin/csh med chpass eller gjort det i filen /etc/passwd, ikke sant? Det du må passe på med /bin/csh er at når du har installert et program enten fra ports eller gjennom pkg_add, så må du gi kommandoen rehash. Jeg synes /bin/csh er såpass fin at jeg ikke har giddet å installere bash i FreeBSD. Lenke til kommentar
ter-mkrttchan Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Eg har ikkje satt default shell, nei. Dreiv akkurat og lurte på korleis eg skulle gjere det. (Meir korrekt: skulle akkurat til å google...) Takk! EDIT: Srkrivreleif Endret 10. mai 2007 av ter-mkrttchan Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det gjør du i /etc/passwd eller med kommandoen chpass *bruker* eller chsh -s /bin/csh Se forøvrig Shells i FreeBSD Handbook, selve FreeBSD-bibelen. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 FreeBSD handbook er helt klart den beste dokumentasjonen . en linux distro som savner en slik er Slackware Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 FreeBSD handbook er helt klart den beste dokumentasjonen . en linux distro som savner en slik er Slackware 8584818[/snapback] Samt de fleste linux-distroer. Sun har også samme kvalitet på dokumentasjonen til Solaris. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 ja sant som du sier stigfjel , men slackware er en av di som er virkelig verdt å bruke . kom forresten over en nokså interessant ting her nå , som sikkert interesserer deg stigfjel . har du hørt om jail i FreeBSD ? FreeBSD Jails minner egentlig litt om Solaris sin "Containers" . har ikke testet "Containers" enda , men har satt opp en ny vmware maskin med Solaris nå for testing . Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Nå er vel dette litt utenom topic, men ja, jeg har hørt om FreeBSD Jails. Containers er imidlertid et mye kraftigere verktøy enn Jails og gir langt flere muligheter enn hva som er tilfelle med Jails. Så hvis jeg trenger slik funksjonalitet, bruker jeg mye heller Solaris. Containers er også brukt i forbindelse med Trusted Extensions, som er noe av det mest sinnsyke sikkerhetsopplegget jeg noensinne har sett. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 ja litt offtopic skal teste Containers bare jeg får litt ekstra tid , mer hvordan det skal gå til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå